Cykelväskor

Jag har ju en gång lyckats sparka loss en cykelväska, med bl a kontokort, på vägen mellan Åby och Finspång, men hade tur -- eftersom telefonen låg i den andra. SMS från polisen i Norrköping nådde mig när jag precis anmält förlusten (och taxin till Norrköping tog Swish). Så vis av den erfarenheten har jag skaffat en ramväska för värdesaker. Och med hjälp av ett kardborrband kan jag fästa väskan så den inte hoppar av i första taget. Men det räcker inte. Häromdan körde jag på en guppig utfart från ett motionscentrum varvid väskan hoppade upp och blev hängande utanpå, och därvid slog mot ekrarna, vilket kan leda till farligt tvärstopp. Förslag på enkel konstruktion som verkligen håller väskan på plats?
 
När jag var ung under sommartiden cyklade vi från Tuapse till Vardzija bara med pass, Cash i plastpåse och badbyxor. För fyra år sedan cyklade genom Lofoten med biltema väskor men då allt var packad i separata vattentäta påsar. Iaf viktigaste ska liga i backfikan på tröjan.
 
När jag var ung under sommartiden cyklade vi från Tuapse till Vardzija bara med pass, Cash i plastpåse och badbyxor. För fyra år sedan cyklade genom Lofoten med biltema väskor men då allt var packad i separata vattentäta påsar. Iaf viktigaste ska liga i backfikan på tröjan.
Det är alltså ditt svar på min fråga?
 
Jag måtte ha uttryckt mig dåligt. Jag trodde att det var självklart att jag frågade hur jag bäst säkrar befintlig packning och utrustning på befintlig cykel. Jag är inte intresserad av att köpa en massa ny packutrustning eller ny cykel för de få år jag har kvar av aktivt friluftsliv (jag fyller 78 i augusi). Cykeln är en mångväxlad som jag använder halva året till alllmänna ärenden, dagsutflykter och flerdagarsturer -- 4 dagar, fler om jag provianterar.

Jag har två cykelväskor av traditionell typ, som hänger i krokar från pakethållaren, för mat kläder, kök, verktyg. Tält, madrass och sovsäck surrar jag fast på pakethållaren. M h a kardborrband kan jag fästa väskorna så att de inte lämnar cykeln helt om jag kör över ett gupp men de hindrar inte väskorna från att i värsta fall hoppa av pakethållaren och hamna vid sidan av den. Bortsett från det fungerar packningen smidigt, den är lätt att ta av från cykeln och bära in i tältet. Packningen väger c:a 9 kg -- det har hänt att jag måste bära den i knölig och brant terräng.
 
Jag måtte ha uttryckt mig dåligt. Jag trodde att det var självklart att jag frågade hur jag bäst säkrar befintlig packning och utrustning på befintlig cykel. Jag är inte intresserad av att köpa en massa ny packutrustning eller ny cykel för de få år jag har kvar av aktivt friluftsliv (jag fyller 78 i augusi). Cykeln är en mångväxlad som jag använder halva året till alllmänna ärenden, dagsutflykter och flerdagarsturer -- 4 dagar, fler om jag provianterar.

Jag har två cykelväskor av traditionell typ, som hänger i krokar från pakethållaren, för mat kläder, kök, verktyg. Tält, madrass och sovsäck surrar jag fast på pakethållaren. M h a kardborrband kan jag fästa väskorna så att de inte lämnar cykeln helt om jag kör över ett gupp men de hindrar inte väskorna från att i värsta fall hoppa av pakethållaren och hamna vid sidan av den. Bortsett från det fungerar packningen smidigt, den är lätt att ta av från cykeln och bära in i tältet. Packningen väger c:a 9 kg -- det har hänt att jag måste bära den i knölig och brant terräng.

Varför krånga till det? En vanlig spännrem som du trär genom lämplig ögla på cykelväskan - kanske den har bärhandtag och sedan trär du det genom lämplig ögla på pakethållaren eller ramen på cykeln. Då förhindrar du att bli av med väskan men inte att den lossnar och går mot ekrar. se till att spännremmen inte når ner till hjulet och ställer till problem.

Se även till att ha väskorna så långt bak som pakethållaren medger så minskar du risken att ge väskan en hälkick. Cykel kan bli lite baktung, men hellre det än att tappa en väska. Jag inbillar mig att jag skulle märka om jag tappar en tung väska - balansen i cykeln borde ändras märkbart.


Min lösning:
Jag har vaudes cykelväskor och det har inte lossnat någon gång vad jag minns - de har en sorts klickfästen som öpnas genom att man drar i bärhandtaget.

Fästena lösa ser ut så här

se även bifogad bild (stängt läge), drar man i snöret åt höger i bild så öppnas öglorna man trär runt rören på pakethållaren
Omvänt då man sätter dit väskan och hänger man på väskan och ser till att knäppena stängs runt röret, med distinkt klick som kvitto.
För oliak rörtjocklekar finns oliak ilägg, orange i bild, inuti hålet.

/Patrik

cykelväska.JPG
 
Svårt att ge råd om man inte vet vilka väskor och pakethållare du har Peter.

Nån form av fjäder eller gummirep som drar ned väskan så att krokarna över pakethållarens övre rör inte kan hoppa av har fungerat bra för mig.

Thure
 
Jag har använt buntband upptill runt pakethållaren och en spännrem nerunder, men det är ju ingen väska man tar bort när man ska in och handla, utan den får sitta till nån snor den.
 
Ett tips jag har för att få väskorna att hänga bättre kring övre delen av pakethållaren är att "trä över" trädgårdslang där väskan ligger mot pakethållaren. Man får alltså skära en skåra i slangen, trä på och sätta fast med buntband. Jag vet inte om jag haft tur men jag har inte behövt använda dom där små plastpluttarna till själva krokarna på väskan, dessutom skaver det inte mot pakethållaren och dom sitter bättre.

Annars tycker jag en styrväska är bra för saker man vill ha uppsikt på.

Ingenhöjdarbild men det var den jag kom åt just nu.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    1.7 MB · Visningar: 79
Varför krånga till det? En vanlig spännrem som du trär genom lämplig ögla på cykelväskan - kanske den har bärhandtag och sedan trär du det genom lämplig ögla på pakethållaren eller ramen på cykeln. Då förhindrar du att bli av med väskan men inte att den lossnar och går mot ekrar. se till att spännremmen inte når ner till hjulet och ställer till problem.

Se även till att ha väskorna så långt bak som pakethållaren medger så minskar du risken att ge väskan en hälkick. Cykel kan bli lite baktung, men hellre det än att tappa en väska. Jag inbillar mig att jag skulle märka om jag tappar en tung väska - balansen i cykeln borde ändras märkbart.


Min lösning:
Jag har vaudes cykelväskor och det har inte lossnat någon gång vad jag minns - de har en sorts klickfästen som öpnas genom att man drar i bärhandtaget.

Fästena lösa ser ut så här

se även bifogad bild (stängt läge), drar man i snöret åt höger i bild så öppnas öglorna man trär runt rören på pakethållaren
Omvänt då man sätter dit väskan och hänger man på väskan och ser till att knäppena stängs runt röret, med distinkt klick som kvitto.
För oliak rörtjocklekar finns oliak ilägg, orange i bild, inuti hålet.

/Patrik

Visa bilaga 38916
Jag ska kolla i lämpliga affärer om det finns tillräckligt korta spännremmar (och om det finns Vaudeprodukter i min hemstad.) Jag hittade annars just ett lädersnöre som kanske kan göra tjänst. Vad jag direkt (åter)upptäckt är den lite begränsande förutsättningen att inget får hindra rörligheten i pakethållarens bygel; den behövs för att hålla sovsäcken på plats (medan madrassen och tältet genom sin stela form är problemfria). Balansen? Jag har nyligen fraktat hem vikter, 2*2,5 = 5 kg i cykelväska på ena sidan, ingen motvikt på den andra. Kände ingen obalans. Min packning väger OJMR 9 kg, varav sovsäck+ tält+ madrass är 2, alltså 7 kg (?? borde vara mindre) fördelade på två väskor.
 
Ett tips jag har för att få väskorna att hänga bättre kring övre delen av pakethållaren är att "trä över" trädgårdslang där väskan ligger mot pakethållaren. Man får alltså skära en skåra i slangen, trä på och sätta fast med buntband. Jag vet inte om jag haft tur men jag har inte behövt använda dom där små plastpluttarna till själva krokarna på väskan, dessutom skaver det inte mot pakethållaren och dom sitter bättre.

Annars tycker jag en styrväska är bra för saker man vill ha uppsikt på.

Ingenhöjdarbild men det var den jag kom åt just nu.
Bland det första jag gjorde när jag kom hem från Norrköping var att skaffa väskor för värdesaker, till båda mina cyklar. Den jag har till landscykeln är fäst i styrstången och ramen. Till det turliga hörde f ö att jag hade en adresslapp med namn. Hittegodset kunde alltså lätt hitta mitt telnr och skicka SMS. Nu har jag adresslappar i väskorna, sovsäckspåsen, etc.
 
Jag ska kolla i lämpliga affärer om det finns tillräckligt korta spännremmar (och om det finns Vaudeprodukter i min hemstad.)
Om det inte måste vara av märket Vaude finns det mycket mer att välja på
Jag tycker att spännband är ett bra alternativ, det är ju inte utan anledning de är den absolut vanligaste formen av lastsäkring vid kommersiella transporter. Men det finns mindre, lättare och inte minst billigare att välja på hos tex
Köp【Spännband】och【Spännremmar】hos Biltema – Varför betala mer? - Biltema.se

Bland det första jag gjorde när jag kom hem från Norrköping var att skaffa väskor för värdesaker, till båda mina cyklar.
Hur mkt värdesaker har du med dig egentligen? Alltså vilken volym
För mig räcker det med två små plastpåsar för telefon o plånbok,
och plastpåsarna har jag i ryggfickorna på cykeltröjan.
SmallLoopPullOut_1800x1800.jpg

How to pack your cycling jersey pockets and saddle bag like a pro | Cyclist
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.