cykeldäck med kvalite?

Hej!

Tänkte jag skulle ta och fråga er som kan det här med cyklar. Vad rekommenderar ni för cykeldäck till en vanlig bockstyres (ej racer),,
Jag har tröttnat på Biltemas skitdäck som man får byta en gång i halvåret. Nu sitter några orignal däck på min cykel och de har hållt bra hittils.. Cresent vit svarta, mer vet jag tyvärr inte..
Säljer cykelringen bättre däck eller är det samma skit? Jag vill inte beställa något special däck från tyskland kan jag också säga =)..

Vad jag söker är slitstyrka. Vikt bryr jag mig inte om.

Undrar även vilken punktering sats som ni kan rekommendera?

Mvh Pher
 
Schwalbe

Hej!
Är full av beundran för folk som orkar hålla på med sånt skräp...;)!
Flera cykelbud i Stockholm kör på Schwalbe Marathon.
Satte på mina för ett år sedan och de har inte nötts mycket trots att de gjort över 1000mil bla 500mil på usla vägar i sydostasien.!
Inte en enda punktering heller!
Kostnad: bara 179 Kr st!
Mina är 26 tums men de finns större storlekar.
Kolla med Cykloteket:
http://www.cykloteket.se/
 
Re: Schwalbe

Peter,

vilket av Marathon däcken använder du? Enligt Schwalbes webb (http://www.schwalbe.com) så finns det
7 st att välja på(!).

Vilken bredd kör du på?

På Cyklotekets webb så har de ett de kallar "Schwalbe City Marathon" för just 179:-, men hittar inget motsvarade hos Schwalbe.. Kanske det som de kallar kort och gott "Marathon"? Får höra med Cykloteket..

Hursomhelst funderar jag på att byta till Marathon XR eller Continental Top Touring. Någon som har något att säga om dessa?

--andreas

[Ändrat av abielk 2002-09-04 kl 01:34]
 
Continental Top Touring

abielk; sa:
Hursomhelst funderar jag på att byta till Marathon XR eller Continental Top Touring. Någon som har något att säga om dessa?

--andreas

[Ändrat av abielk 2002-09-04 kl 01:34]

Hej Andreas.

På rekommendation från många erfarna cyklister använde jag Conti top touring under min cykelsemester i somras och jag har inget att klaga på. Skulle tro att dom är likvärdiga med Schwalbe, och många gånger bättre än allt från biltema.

...Johan...
 
Tackar för bra tips!

Fick nyss punktering av mina original däck och nu tittade jag vad det var för märke. Chin Cheng. Känner igen detta märke då jag hade ett lågpris däck på min mc med detta märke. Verkar iaf hålla ihop betydligt bättre än biltemas skit.

Tackar för den bra länken till cykloteket. Mm det ser fint ut det där "Schwalbe City Marathon" Får nog bli ett sånt nästa gång jag får punktering.

Frågan är bara om det går att få tag på i Västerås? Är inte så ofta i våran huvudstad... Någon som känner till det?

Perfekt forum detta alltså.. Tack!
 
Re: Re: Schwalbe

abielk; sa:
Peter,

vilket av Marathon däcken använder du? Enligt Schwalbes webb (http://www.schwalbe.com) så finns det
7 st att välja på(!).

Vilken bredd kör du på?

På Cyklotekets webb så har de ett de kallar "Schwalbe City Marathon" för just 179:-, men hittar inget motsvarade hos Schwalbe.. Kanske det som de kallar kort och gott "Marathon"? Får höra med Cykloteket..

Hursomhelst funderar jag på att byta till Marathon XR eller Continental Top Touring. Någon som har något att säga om dessa?

--andreas

[Ändrat av abielk 2002-09-04 kl 01:34]

Hej Andreas!
Anledningen till att jag inte närmare preciserade vad däcket heter, är för att det bara heter Schwalbe Marathon....!
Då du inte skriver vilken storlek du har på dina hjul, men nämner att det är av "bockstyrsmodel", så får jag anta att du har en annan storlek på dina hjul än de oftast MTB-specifika 26 tumms hjul jag använder.
Hade du letat lite här på utsidan hade du tom funnit en recension...:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954

Har kört under våren med Continental TopTouring och tycker att de är bekvämare då de har en rundare "ballongdäcks" profil.
Det ger en större anlägningsyta och bättre grepp men även sämre "rull"!

Det mer V-formade Marathon har dessutom:
- Tjockare slitbana
- Gummiöverdragna däcksidor som skyddar korden
- Lägre pris
- Klarar enligt tillverkarnas rekomendationer högre lufttryck 5 vs. 4 bar!
- Klarar enligt tillverkarnas rekomendationer högre, om jag nu inte helt missminner mig, även högre lastvikt
-Troligen ger ovanstående egenskaper tillsammans med ett mycket bra inbyggt punkteringsskydd även bättre skydd mot punkteringar...;)

Mina erfarenheter gäller dock endast TT och Marathondäck med 26 tumms storleken med 1,75 tumms bredd .
Man kan dock rimligen anta att dessa erfarenheter och fakta även gäller de övriga bredderna samt däck gjorda i andra storlekar(...som jag ej har provat!).

Marathon XR är ett ännu slitstarkare däck som skall klara 125kg last. Det finns dessutom i fällbar modell men priset blir då det dubbla eller mer...
Favoriten för riktiga expeditionscyklister!

Lycka till!
 
Re: Schwalbe

theDude; sa:
Anledningen till att jag inte närmare preciserade vad däcket heter, är för att det bara heter Schwalbe Marathon....!

Ok.

Då du inte skriver vilken storlek du har på dina hjul, men nämner att det är av "bockstyrsmodel", så får jag anta att du har en annan storlek på dina hjul än de oftast MTB-specifika 26 tumms hjul jag använder.
Hade du letat lite här på utsidan hade du tom funnit en recension...:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954

Nu blandar du ihop mig med herr Ågren, jag har raka motsatsen till "bockstyre" ;-) Kolla http://www.optima-cycles.com/gamme/condor.html för bilder på hojen (skall få upp lite bilder i albumet och recension så småningom). Det är MTB-prylar rätt igenom inkl. 26" hjul.

Jag tror att jag testar med ett par Marathon (jag hittade din recension efter mitt inlägg igår)

--andreas
 
Japp,, här är jag och jag heter inte Andreas =)

Det är faktiskt 26 tum på min junior "bockstyre" (Cresent 5v) cykel, men det är juh inga MTB däck på den. Marathon som du visat ser juh inte ut att vara ett grovnabbat däck iaf, så det kanske även passar på min "fälg".

En till fråga...
Har även en racer cykel 2315 Nano tror jag den heter med däck:
vittoria competition Roma 25
25-622
Står även: 700 *25 c

Hur breda däck går att slänga på en sådan fälg? Skulle ett Maraton däck funka även där? Den är lite för stötig för att vara bekväm som "vardags cykel" som den är nu tycker jag. Men i övrigt mycket nöjd med den.
 
Tre märken

Jag har kört på tre olika märken som jag har förtroende för utifrån erfarenhet.
Det är Nokia, Panaracer och Continental. Ytterst få punkteringar och bra slitstyrka oavsett märke i den trion.
Jag har de senaste femton åren cyklat 400- 500 mil per år, mestadels arbetspendling.
Just nu kör jag på Continental Contact (42-622) på min Batavus M'Prove, de har hitills rullat drygt 250 mil och jag bedömer att de rullar minst 300 till. Inga punkteringar.
 
Re: Solution och gummilappar

GunnarH; sa:
pher_; sa:
Undrar även vilken punktering sats som ni kan rekommendera?

Mvh Pher

Någon som har provat "självhäftande" lappar?

/Gunnar

En reparationssats på Biltema kostar 9:90 och de fungera bra, se:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=766&iItemId=13354

Självhäftandelappar fungerar INTE, åtminstone inte de Park Tools-lappar som jag och mina kompisar har använt.

OBS
För att sitta ordentligt så bör en 'laglappad' innerslang få 'torka' (vulkanisera) i helst 24 timmar, eller åtminstone över natten, innan den monteras i däcket och pumpas upp.
Jag löser det genom att ha med mig både reservslang och laglappar, när jag får en punka så sätter jag i den hela slangen och lagar den trasiga.
Förhoppningsvis så går det ett dygn innan jag får nästa punka......
 
Re: Re: Schwalbe

abielk; sa:
theDude; sa:
Anledningen till att jag inte närmare preciserade vad däcket heter, är för att det bara heter Schwalbe Marathon....!

Ok.

Då du inte skriver vilken storlek du har på dina hjul, men nämner att det är av "bockstyrsmodel", så får jag anta att du har en annan storlek på dina hjul än de oftast MTB-specifika 26 tumms hjul jag använder.
Hade du letat lite här på utsidan hade du tom funnit en recension...:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954

Nu blandar du ihop mig med herr Ågren, jag har raka motsatsen till "bockstyre" ;-) Kolla http://www.optima-cycles.com/gamme/condor.html för bilder på hojen (skall få upp lite bilder i albumet och recension så småningom). Det är MTB-prylar rätt igenom inkl. 26" hjul.

Jag tror att jag testar med ett par Marathon (jag hittade din recension efter mitt inlägg igår)

--andreas

Hej igen!
Ber självklart om ursäkt till både Andreas och Pher.
Hade brottom till jobbet å så...

Jo, jag vill bara påpeka att det finns 2 helt olika 26 tumms hjul!
När du Pher skriver att det är en femväxlad junior modell undrar jag om det inte är så att den är av den äldre standarden. Man mätte lite anorlunda förr...
Så kolla upp det.

Sen det här med Park Tools lagningslappar.
Den första modellen, som kom i början av 90-talet, hade en plastlapp med blank yta och som satt bra. Sen ändrade Park på lapparn när en modell med matt yta kom.
Jag hade lite svårt att få dom att sitta men jag tycker nog att de blivit bättre de senaste åren.
Nu har jag inte haft hål sen förra året på min MTB(Panaracer Mythos XC) men jag tycker de sitter fint. Tror även att det kan bero på hur mycket man fyller däcket just efter lagningen...

Kan för långfärdscykling dock rekomendera punkterings skyddande remsor som läggs mellan däck och slang. Finns i flera fabrikat. Själv har jag tio år gamla Mr Tuffy som är lite tunga men som fungerat bra. Man får se till att vara nogrann vid montering av däck/slang. Smala 700cc däck kan ha svårt att få ventilen att sätta sig rätt.
En fransyska, var ute på jordenrunt resa med allt utom diskbänken, som jag hojjade en bit med i Laos sprängde två sprillans nya däck bak i rad, då hon bytte däck och slarvade med detta("Herre jvl. va de small...!";)).
http://www.mrtuffy.com/mrtuffy/index.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Cykeldäck? Fick punka :( Långcykling 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.