Chamonix!

Jag skall dit för första gången v 11. Spänd av förväntan. Åker telis sedan många år både i hård pist och i det lösa.
Vad skall jag undvika och vad måste jag bara göra?
/Hans
 
Vad du inte ska göra är :
* hamna i en lavin
* hamna i en glaciärspricka

Vad du ska göra är:
* åk med guide om du vill åka offpist om du inte är mycket van vid högalpin miljö, åtminstone på glaciärerna
* ha med dig/hyra tranciever, spade, sond, kunna hantera dessa och inte åka ensam
* hoppas det snöar
* göra några av de klassiska åken, t ex Pas de Chevre (ev stavfel) men det betyder i alla fall getstigen och utgår från toppen av Grand montets och går ner till Mer de Glace, och om snönläget medger ända ner till Chamonix stad (annars får du ta tåget ner)
* hoppa över Valle Blanche om du är en bra åkare och är ute efter bra åkning. Valle Blancheturen är en väldigt fin naturupplevelse men åkningen, åtminstone sista halvan är bara att stå rakt upp och ner och njuta av utsikten, inte svänga men du behöver inte heller staka. Ju duktigare du är desto mer åt vänster håller man i början efter repen och här är guide ett absolut krav, sprickorna är många och djupa....
* snöar det finns det mycket lättillgänglig offpist på Grand Montets men en hel del är på glaciär
* vill du göra en heldagstur bestigning kan jag rekommendera Croisoir Berard (säkert felstavat igen). Ta indexliften upp i Flechere/Brevent och skråa sedan norrut i 30-45 min sedan upp över kammen och sedan ner på baksidan (kan vara isigt och lavinfarligt precis bakom kanten) och håll sedan svagt höger och följ bäcken ner till byn La Buet och ta tåget hem.
* åker du med UCPA får du skidlärare/guide inkluderat i priset - rekommenderas.

Ha så kul och jag är ganska avis!

/Patrik, som var nere v 4 - inte var det mycket snö då men det kom lite under veckan


hassebula; sa:
Jag skall dit för första gången v 11. Spänd av förväntan. Åker telis sedan många år både i hård pist och i det lösa.
Vad skall jag undvika och vad måste jag bara göra?
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mats_lindqvist Topptur Chamonix Telemark 2
freddag Snö i Chamonix? Telemark 0
anod Franskakurser i Chamonix Telemark 13
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.