Centrala Asien - självständinga expeditioner möjliga?

Jag har under den senaste tiden försökt få specifik information om bergsbestigningsmöjligheter i Kina (jag undviker ordet "alpinism" med hänsyn till sydamerikanerna). Det är dock mycker frustrerande.

Vad jag strävar efter:
* en någorlunda självständigt organiserad bergsbestigningstur till Kina till en 6 000- 7 000m topp...
* förarrangerad transport till/från basläger.
* hålla en så låg budget som möjligt (det är trots allt avgiftbelagt att komma upp över 6 000 m i Kina, avgift förmodligen beroende på vem man talar med eller vilket berg det gäller, och om det bestigits tidigare).


Vad jag gjort:
* letat efter lämpliga berg i Sichuanprovinsen m h a Internet (och funnit att 70% av sidorna varit på "simplified Chinese", vilket inte är enkelt att läsa ens m h a Babelfish).

* Skickat e-mail till SMA (Sichuan Mountaineering Association) för information om "liaision officer" samt tillstånd. Även till en (vad jag tror) seriös bergsbestigare tillika researrangör i Sichuanområdet. Inget svar.

* Pusslat med diverse kartor från olika Internetkällor samt Garmin Worldmap (och gissa - varje ort eller berg har 3-4 olika stavningar/namn).


Vad jag inte gjort:
* köpt kartor och böcker om Sichuanprovinsen (Internet är inte källa till all visdom).

* lyft telefonen och ringt Kina.


Vad jag saknar:
* Svar på vitala frågor om vissa "udda" berg i Sichaun (säsong, tänkbara rutter till toppen, hur tillstånd söks).

Vad jag förstod hade Corax vissa bekymmer med tillstånd och liknande i Kina också. Jag börjar ställa mig följande frågor:
* har jag frågat fel personer?
* har jag ställt "fel" frågor?
* är det kulturskillnad här som sätter käppar i hjulet?
* är det praktiskt genomförbart att försöka bestiga ett berg i Kina som ett kinesiskt reseföretag INTE har i sin lista över tänkbara klätterobjekt.
* är icke-kinesisktalande turister välkomna i Kina? :-/

Varför jag nu inte köpt böcker beror på en viss snålhet från min sida. Beställer jag ett udda verk via Internet är det inte garanterat att den innehåller den information jag söker. Om sedan de praktiska hindren blir för stora är det ju möjligt att man inte ens kan åka till området. Då sitter man med skägget i brevlådan och en bok som förmodligen blir inaktuell innan man åker till områdert i fråga.

Som nödplan kan man ju tänka sig den indiska sidan av Himalaya. Sikkim är känt, men jag tänkte mig snarare Arunachal Pradesh i NÖ Indien. Naturligtvis samma sak där - information om området är minst sagt tunn.
Pakistan, Nepal, Bhutan har jag sållat bort p g a politiskt läge och Bhutan p g a pris.

aRGh...
 
varför mejlar du inte Corax och frågar?
han torde veta
(enligt hans hemsida så är han visserligen i Sydamerika just nu)

men det finns en mycket bra sajt som heter
http://www.summitpost.org
med massor av info om olika berg
och under message board kan du klicka på Asien
där det diskuteras just bergsklättring o dess aspekter i den regionen
akta dig dock för en arrangör som heter heersink,
tydligen är många arga på honom
 
Tack för tipsen!

Jag har redan stiftat bekantskap med båda dessa sidor, men tack i alla fall! :) Möjligt att ODO-spåret kan försökas på nytt.
Hade ingen aning om att Corax var nere i Sydamerika, men förhoppningsvis är han i någorlunda civiliserade trakter (dålig GSM-täckning i Atacamaöknen). ;)
 
Re: Tack för tipsen!

IslandTraveller; sa:
Hade ingen aning om att Corax var nere i Sydamerika, men förhoppningsvis är han i någorlunda civiliserade trakter (dålig GSM-täckning i Atacamaöknen). ;)

Som nån sa, testa med Corax, han brukar ställa upp och hjälpa till. Jag mailade honom själv för någon vecka sedan och han svarade inom 24 timmar.

Angående Pakistan behöver du inte sålla bort det landet. Enligt Corax mfl personer är det ingen fara i dom norra delarna och jag antar att det är där du ska hålla till. Jag ska själv dit denna sommaren och har hört mig för. Dom enda som varnar för att resa dit är alla västländers utrikesministerium, så jag var själv skeptisk till en början, men har nu ändrat mig efter att ha kollat upp det lite mer i detalj.

...Johan...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.