Camp yoyo, Trango Cinch ??

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa bromsar och kan rekommendera(eller motsatsen) någon av dem. jag vet att de är två helt olika bromsar, både konstruktionsmässigt och prismässigt. men jag är lit eintresserad av dem båda. så funkion och användarvänlighet går före pris.
 
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa bromsar och kan rekommendera(eller motsatsen) någon av dem. jag vet att de är två helt olika bromsar, både konstruktionsmässigt och prismässigt. men jag är lit eintresserad av dem båda. så funkion och användarvänlighet går före pris.

Camp Yoyo är en ganska lätt repbroms som har en självlåsande funktion. Man behöver en hms-karbin eftersom man kopplar i karbinen i bromsens dubbla gods. Jag tycker att låsfunktionen känns mycket pålitlig men jag är inte riktigt kompis med nedfirningen. Känns som om hävarmen blir lite väl kort och vid ledklättring är det inte helt lätt att slacka snabbt och smidigt. Antar att det är lite av en övningssak.
Den är väl hyfsat billig, vilket e schysst.

Cinch har jag bara testat en gång och upplevde den som en grigri i miniformat och kompisar som använt den tycker den är bättre än grigrin. Hur Yoyon och Cinchen är i jämförelse har jag dessvärre inte så mkt erfarenhet av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.