Brutet båtben

Hej där.

Har precis fått min arm gipsad efter en liten olycka på Mtb och nu är jag alldeles förtvivlad. Vad ska jag göra? Hur ska jag träna? Någon som har liknande erfarenhet eller några bra tips? Ska jag styrketräna, kan jag det? (borde nog frågat doktorn om det) Hur kan jag bibehålla min kondition förutom att bara ta långa promenader? Hjälp!!

//Joakim
 
Jogga

Jag hade joggat om bara armen är gipsad. Gyn går också, kanske bör undvika att använda den gipsade armen dock :p

///Björn
 
Spinning kanske?

Först och främst: gå efter hur det känns, men rådfråga en doktor om du är tveksam!

I min lite grönare ungdom bröt jag båtbenet efter ett vågat men mindre lyckat stage-dive (jodå, det var så det gick till) och fick gå gipsad i 2 månader. Det tog inte alltför lång tid innan man blev spattig av stillasittandet, idag hade jag sett till att aktivera mig mer.

Varför inte testa spinning? Ta det lugnt vid jumps och liknande bara, så att du inte smäller i tummen eller gipset. Känns det okej så brukar det vara det! Om gipset börjar stinka? Tro mig; det kommer det att göra ändå... Tänk också på att hålla uppe rörligheten i fingrarna så att du inte går och stelnar till -det gjorde jag. Lycka till med ev. träning och läkning!

Nicke
 
kolla med din läkare om du inte kan få ett annat gips vet att de finns glasfiber liknade som klarar svett o sånt
 
joakimmen; sa:
Hur är det med gipset då, klarar det av svetten och sånt? Får ju inte bli blött.

Om jag vore dig skulle jag kolla upp det med min läkare. Ett möjligt scenario kan vara att du under tiden du har gipset ej får bli svettig. Om du senare får gå över till en plastortos som du lätt kan ta av så får du återigen börja träna. Detta är naturligtvis individuellt, så kolla upp det.
/Malin
 
Jag fick bara lyfta en kaffekopp med handen de första två månaderna. Men det var ett lite svårare båtbensbrott som fick opereas.
Svett kommer knappast att påverka handleden och blir gipset taskigt är det ju bara att byta ut det.

Mao. gör allt du vill - med andra handen...
 
Enda poängen med ett gips är att det skall hålla den gipsade delen i stillhet - så länge den gipsade delen är i stillhet borde du alltså kunna träna - ex motionscykel .. skulle dock avråda från träningsmoment där du riskerar att behöva använda eller ta emot dig med handen/armen om du ex faller eller begår misstag .. svetten är nog inget problem heller.

Hmmm, men att träna och fullt ut hålla handen stilla är nog inte det lättaste så dom hårdaste träningspassen bör du ta det lugnt med ett tag.

När gipset tas bort tycker jag att du skall passa på att få lite råd för hur du skall träna upp armen igen utav en sjukgymnast.
/Henrik - leg sjuksköterska.
 
Att tänka på

Go morron

Tänk på att du genom att du ej använder det brutna handen har lätt att överanstränga den hela,Och det tar längre tid att komma tillbaka ifrån en överanstängning.

/////Rickard
 
Hinka; sa:
När gipset tas bort tycker jag att du skall passa på att få lite råd för hur du skall träna upp armen igen utav en sjukgymnast.
/Henrik - leg sjuksköterska.

Bara en liten detalj. Efter ett båtbensbrott bör du träffa en arbetsterapeut (och inte sjukgymnast) för att få hjälp att återfå styrka och rörlighet.
/Malin -leg arbetsterapeut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.