Bräckligare tändstickor?

Jag tycker mig ha märkt, att tändstickorna de senaste åren blivit tillverkade av allt svagare och svagare trä, så att de många gånger går mitt av när man ska tända dem. Är det jag som fått starkare nypor, eller finns det andra här som märkt av samma förändring?
Kan det vara så att man bytt träslag, sänkt kvalitetskraven eller att kanske trä överlag blivit sämre till kvalitén p.g.a. luftföroreningar och liknande? Det är då alltså solstickans tändstickor jag åsyftar.
 
Jag tycker mig ha upplevt samma sak. Men vette katten om det är sant eller bara inbildning.

Har upplevt samma sak med trägolv och andra träprodukter. Om det sedan är så att man på olika sätt för mer snabbväxt, men mjukare trä idag än för 20 år sedan eller om jag är på väg att bli en "det var bättre förr" gubbe är oklart.
 
Den bästa aspen sparas numera till naturvården...
/Niklas

Köp "extra långa", de är dubbelt så långa och minst dubbelt så tjocka och har betydligt rejälare svavel.

http://www.mathem.se/varor/tandstickor/tandstickor-extra-lang-26g-solstickan

Detta förutsätter dock att du klarar av att hantera vikt och volymökningen. Ett alternativ är att kapa av dem på mitten, då har du stickor i vanlig längd men som är kraftigare.

Vanliga Solstickan har blivit tunnare och tunnare med åren. Med vissa mellanrum kommer någon ekonom på Swedish Match på. Hmmm...... om vi gör stickorna 0,00000000000000X mm tunnare så sparar vi X mängd material per tändsticksask vilket blir X m3sk mindre trä per år vilket ger X kr lägre kostnader vilket ger X kr större vinst. Sådant gillas av ledningen.

Frågan är bara var går gränsen? När kommer dagen då tändstickan har blivit för tunn?
 
Köp "extra långa", de är dubbelt så långa och minst dubbelt så tjocka och har betydligt rejälare svavel.

http://www.mathem.se/varor/tandstickor/tandstickor-extra-lang-26g-solstickan

Detta förutsätter dock att du klarar av att hantera vikt och volymökningen. Ett alternativ är att kapa av dem på mitten, då har du stickor i vanlig längd men som är kraftigare.

Hur många tändstickor i en ask extralånga? I en vanlig solsticke-ask är det ca 45 st.
/Niklas
 
...Och vissa billigare alternativ har ytterligare något smalare och kortare stickor än solstickan. På så vis får man rum med lika många tändstickor i en något mindre ask också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Tändstickor Utrustning allmänt 4
Eric R Tändstickor versus gaständare Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.