• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bra klättersele?

Hej!

Ska (äntligen, äntligen!) gå min första uteklätterkurs (grundkurs klipp på Tunaberg om 2 veckor). Har klättrat en hel del inne och brukar hyra sele eftersom jag inte haft ork/tid att leta rätt på en passande egen. Nu är det dock dags, eftersom jag inte vill hänga en hel helg i en opolstrad, för stor, obekväm lånesele. Jag är 1,75 m lång och drar stl 42 i vanliga kläder. Frågan lyder som följer:

Någon som har tips på en bra sele med skön stoppning på benslingorna och tillräckligt med plats för grejor?

Tack!

:) /Lotta
 

Guest

Gäst
Tid/ork!

Det enda raka är nog att prova sig fram. En sele som passar jättebra på en person kan sitta obekvämt på en annan. Själv har jag en Arc´teryx med mycket skön -och ändå fast stoppning i såväl benslingor som bälte. Stora utrustningsslingor har den också. Det är ju frågan om en hel del pengar för en sele, så det är nog bara att ta sig tid och ork. Glöm inte att ta med de byxor du tanker använda när du klättrar! Jag vet inte om norrmannen i tierrabutiken på kungsholmen finns kvar, men han var i alla fall väldigt trevlig, hjälpsam och kunnig.
 
jag håller med

Jag måste nog hålla med prova är enda sättet att bli nöjd. Jag vill rekomendera att du letar efter en ställbar sele så att du kan justera storleken efter behov.
Under de senaste åren har prisskillnaden minskat så nu är det helt klart värt att välja ställbart.
 
Petzl Gourou

Hej!

Innan jag fastnade för min sele, som heter Petzl Gourou, provhängde jag minst tio olika selar i butiken. Just att kunna provhänga selen tycker jag underlättade valet mycket. Så finns det möjlighet till det i butiken, ta chansen!

Min Petzl Gourou-sele har ställbara benslingor med stoppning. Jag använder selen både inomhus och utomhus och upplever den inte som otymplig eller tung. I min mening är den en perfekt kompromiss!

Lycka till med ditt val.

/Petra
 
Vadskamanskrivahärdå?

Hej.

Petzl Gourou selen var bra men finns inte att köpa längre. Den nya modellen heter Calidris och är också fullt justerbar. Dock har den en del brister enligt mig: för små utrustningsslingor som dessutom sitter för långt bak, dålig justering för bakre resåren till benslingorna som dessutom lossnar ibland!
Har haft min Calidris i ett år men ska köpa nått annat nu...
 
Var i samma tankar för ett tag sedan. Ser att Globetrotter säljer en "noname" sele som verkar vara fullt ställbar och som åtminstone SER rimlig ut på bild:

http://www.globetrotter.de/de/htm_s...brik=Bergsport&marke=Climbers&suchbegriff=%25

Priset blir ca 400 kr och då kan man ju passa på att köpa lite annat. Skall recensera denna sele när jag häng i den om ett tag :) Ställbara ben känns ju som ett måste om man skall klättra både inom och utomhus. Det kan ju vara skönt att få plats med ett par byxor ibland. Northstar.se har också en del billiga och ställbara selar.

Avslutande fråga: Varför ställa denna fråga på tjejforum, inte är det väl en särskild tjejfråga? Även om det kanske finns särskilda tjejselar (vad vet jag?) :) Är det inte dags att ta bort tjejforumet snart? Vi killar vill GÄRNA diskutera alla små och stora problem, det är jag säker på!
[Ändrat av Buda 2001-10-09 kl 21:13]
 
Tjejsele

Har en Petzl "Bonnie" som är en tjejmodell. Den sitter ganska högt upp i midjan och passar bra om man har lite "former" :) Tyvärr inga ställbara ben, men det funkar bra ändå. Men, smaken är som baken och man kommer nog inte undan utan att prova sig fram.

Buda: är någon förvånad att du vill vara med och diskutera :)

Ajö

Jennie
 
Re: Tjejsele

kite; sa:
Buda: är någon förvånad att du vill vara med och diskutera :)

Va? Är det så att jag svamlar så beror det på att jag vuxit fast framför datorn och hellre slirar omkring här på Utsidan istället för att plugga... Eller gör jag intramp på fel forum? :cool:
 
Re: Re: Tjejsele

>Eller gör jag intramp på fel forum?

Buda: Du får mer än gärna vara med och förgylla även detta forum. Slira på :)

Jennie
 
Bra! Såg bara ETT mönster annars då det redan varit killar här och skrivit innan, och det var kotteantalet :) Men har ju inget bättre för sig, sorry...

Åter till klätterseledebatten alltså!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.