Bra bok om underhåll och reperation?

Hej,

Jag vill gärna lära mig mer om reperation och underhåll av cyklar (helst med inriktning på långfärdscykling om det spelar någon roll). Har inte jättebra koll så något som passar en nybörjare är nog inte fel. Någon som kan rekommendera en som är bra?

Mvh
/Johan
 
Jag tycker att Haynes bok "Cykelboken" är rätt bra. Den går igenom enkla grejer steg för steg. Jag har köpt mitt ex på Biltema.
 
Det finns ju också en hel del engelskspråkiga reparationstips på nätet tex. Park Tool och Sheldon Brown (R.I.P.). Dessutom finns ju en hel del relevanta filmklipp utlagt på t.ex. Youtube.

En hel del reparationstips på svenska borde även finnas på Happy-mtb.

En stor fördel med skriftliga reparationstips på nätet är ju att det gör inte så mycket om papperna blir skitiga. Det är ju bara att skriva ut tipset igen nästa gång det behövs. Lite tristare att ha en nersmutsad reparationshandbok....
/Niklas
 
böcker...

böcker ger dig förvisso bara hälften. bli buddy med din lokala cykelmek om han är ngt att ha. bjud på lite bullar och sitt och titta på. många handgrepp som jag har lärt mig, lär man sig inte från böcker. vissa saker skall låta på ett visst sätt - boken är stum, vissa saker skall kännas på ett visst sätt - ja, boken kan beskriva, men hos meken kan man ta och känna hur det skall vara. osv, osv... alternativt: fråga på happy mbt om "how to" och prova sedan. i värsta fall så får du uppsöka din lokala mek och ge en några hundringar (om du inte använt våld).

har själv lärt mig meka på detta sätt från barnsben. för genom det så får du övning, övning, övning. shimano osv har också manualer för sina prylar, det har många andra tillverkare också. i dom så står det mycket bra, och de är gratis.
 
Här hittar du flera av dom bästa mekböcker som skrivits!
Låg vikt och engelska lektion på köpet... ;)

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ladda ner Gert Schraners bok om hjulbygge. (Jobst Brandt´s bok har jag redan i inbunden variant). Idag fick jag äntligen ro att läsa den. Mycket märkliga stavfel hittade jag, vilket får mig att misstänka att det är en OCR-inläsning snarare än en direkt fotoinskanning.

F.ö. innehåller Gert Schraners bok en del märkliga förklaringar på hjulets mekanik m.m. som inte alls håller (men så är han ju inte heller någon ingenjör...). Dock tar boken upp några nya infallsvinklar för själva hjulbygget, jämfört med Jobst Brandt och Sheldon Brown.
/Niklas
 
Intressant, laddade ner rubbet för några år sedan men fortfarande inte tagit mig tid att läsa dem. Som du använder jag mest Jobs bok. Borde svänga ihop några par hjul av delar som ligger så jag får kanske anledning att återkomma.
 
Vad ar det for konstigheter i schraners bok? amvamde den sjlv vid mitt forsta hjulbygge i höstas. Granskade den inte jattenoga kommer ihåg att det var nagra saker jag aldrig fick ihop.
 
Hannulan: Det var väl främst hur Gert Schraner förklarade vad som händer med ekerspänningen när ett hjul belastas. Det är ju bara ca 4 ekrar i botten som tar upp påkänningen genom att kraftigt minska sin spänning. Resterande ekrar ökar sin ekerspänning något. Gert Schraner överdriver också trampandet och inbromsningens inverkan på ekerspänningen, som i båda fallen ytterst sällan överstiger 5% (ca 50 N) av hjulets rekommenderade ekerspänning (ca 1000N).

En annan märklighet är att Gert Schraner tycks skilja på olika ekerbrott beroende på att ekern rör sig i ekerhålet respektive låg ekerspänning. Så länge ekern är hårt spänd, kan ekern helt enkelt inte röra på på sig i ekerhålet! Sålunda borde ekerbrickor (engelska washers) vara tämligen överflödiga!

Så länge Sheldon Brown levde, nämndes inget i hans hjulbyggarartikel om ekerbrickor. Nu har dock John Allen lagt till ett stycke om detta. Även Jobst Brandt är mycket skeptiskt till ekerbrickor på nav med aluminium-flänsar, utan rekommenderar istället att (vid behov) medelst tummen korrigera ekerlinljen (engelska spoke line). Däremot kan möjligtvis ekerbrickor funka på nav med stål-flänsar, se andra inlägget i http://www.cyclingforums.com/forum/thread/175195/bicycle-wheel-respoking.

En bakgrund till bruket av ekerbrickor är att DT år 2000 plötsligt ökade ekerändens längd från ca 6,1 mm till ca 6,8 mm, för att snabbt justera ner längden till ca 6,3 mm http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=536515 och http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=536515. Hur långa ändar dagens DT-ekrar har, vet jag ej.

En annan sak är att Gert Schraner varmt rekommenderar att ekrarna sammanbinds och löds, vilket Jobst Brandt anser vara ett helt onödig process http://www.sheldonbrown.com/brandt/tied-soldered.html

Sedan rekommenderar också Gert Schraner två varianter på stessbefrielse (engelska Stress relieving), som Jobst Brandt underkänner http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html.

Det var väl de viktigaste märkvärdigheterna jag hittade. Lusläser jag Gert Schraners nbok, så hittar jag nog några fler märkligheter.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.