Bra AA-batteri

Hej!

Jag funderar på hur mycket batteri man behöver ha med sig på en vandring på 14 dagar. Jag hade tänkt att så mycket som möjligt stänga av displayen för att spara batteri. Men det är trist om man står utan batteri och inte kan föreviga alla vackra vyer. I vanliga fall tar jag mycket kort, c:a 300 per dag. Men ska det bli någon vandring tror jag inte att det blir så många. Har i alla fall ett minne som rymmer 16GB så en del kort kan jag ta. Min fundering är om någon har något tips på bra antingen uppladdningsbara som i så fall får laddas hemma innan jag åker iväg eller ej uppladdningsbara AA batterier. De uppladdningsbara som jag har idag är på 2500 mAh.

Hälsningar
Pia
 
Att köpa batterier verkar vara som att spela på Lotto...

... men de billiga jag provat har varit - billiga!

De lite dyrare jag provat har fungerat bättre. De enda fabrikat jag kommer ihåg så här långt är Panasonic och Duracell.
 
GP och Vanson är väl de som är vanligast bland laddbara,men har du inte tänkt att ladda under turen så är det antagligen enklast att köra på alkaliska.


peter
 
Laddbara

tycker jag gett bäst prestanda. Ska du vara ute 14 dar så kan självurladdningen bli ett problem med vanliga NiMH-batterier men det har kommit nya med mycket låg självurladdning. Jag har nyligen köpt ett gäng av Vartas "ready to go", men alla stora har en egen variant på dessa och jag tror inte det spelar ngn större roll vilken du väljer. Kapaciteten på batterierna är nominellt ca 2000 mAh, lägre än de bästa konventionella NiMH men jag tror att du får bättre nettokapacitet med de nya, i synnerhet om du ska vara ute länge.
Angående hur många batterier du behöver så får du väl göra ngn bra uppskattning, hur många bilder får du in på ditt minneskort? Dela detta med hur många bilder du kan ta innan dina nvarande batterier kroknar och lägg till en extra uppsättning alkaliska batterier i reserv så borde du inte hamna helt fel.
Kör utan display och zooma inte i onödan.

Mikael
 
Jo, visst är det lite lotto...
Ett visst märke som de gör mycket TV-reklam för brukar faktiskt vara rätt mediokert tycker jag. IKEA-batterier (10 för 19:-?) hör utan vidare till de som jag minns har fungerat mycket bra. Senast tre dagars paddling med påslagen GPS, på samma batterier.

Tyvärr är det kanske inte tvärsäkert att de alltid är lika bra bara för att de är lika gula, rimligen har IKEA mer än en leverantör och frågan är hur lika batterierna då är. Hittills har jag inte blivit besviken.

Köpte däremot billiga alkaliska på Rusta (typ 10 kr för 10pack), de verkade inget vidare.
 
R14

Varför har alla (inte riktigt alla men många) företag börjat skriva A, AA, AAA när de snackar om batterier?
De heter R03, R6, R14, R20, 6F22 mm enligt ISO-standard. Börjar man snacka AA så är det någon USA-standard och då kan vi lika gärna snacka aln, fot, tum, cup, mile eller andra mer eller mindre idiotiska mått.

Följ internationell ISO-standard och inget lokalt amerikanskt.

Edit: Det går inte att byta rubrik, AA är tydligen R6...
 
Senast ändrad:
Håller med

Jag håller med Mikael_B, de nya typen av laddningsbara batterier tycker jag e bäst. De laddar inte ur särskilt när de inte används och gör att under en längre tur får man ut mer på färre batterier
Länk till den typ av batteri jag använder: http://www.gprecyko.com/en/index.html
Länk till var man kan köpa dem: http://www.dustinhome.se/pd_5010110943.aspx

För övrigt: ISO-standarden låter ju väldigt enkelt... mathias, du kan ju inte ens själv hålla reda på namnen så jag fortsätter att säga AA :)

AA

AA

AA

AA, så det så.

/Matias
 
Varför har alla (inte riktigt alla men många) företag börjat skriva A, AA, AAA när de snackar om batterier?
De heter R03, R6, R14, R20, 6F22 mm enligt ISO-standard. Börjar man snacka AA så är det någon USA-standard och då kan vi lika gärna snacka aln, fot, tum, cup, mile eller andra mer eller mindre idiotiska mått.

Följ internationell ISO-standard och inget lokalt amerikanskt.

Edit: Det går inte att byta rubrik, AA är tydligen R6...


Tack nu vet jag bättre, ska fortsättningsvis alltid säga R6 och inget annat ;-)
"Lagt kort ligger" så rubriken kommer att stå kvar. Sorgligt men sant.

Tack så mycket för alla tips. Det stämmer säkerligen att man får vad man betalar för,
det brukar vara så. Ska kolla på de nyare batterierna som inte laddar ur så fort. För
ur miljösynpunkt är det ju bättre att använda uppladdningsbara. Vet någon hur stor skillnad
det är mellan alkaliskt och ett vanligt uppladdningsbart?

Hälsningar
Pia
 
Jag tycker laddningsbara håller dåligt även om man köper sådan med angiven "hög" kapacitet i Ah.
Ett skäl till det kan ju vara att de håller lägre spänning, vilket gör att de dels iblande ger sämre effekt, samt för att ge viss effekt drar mer ström. Det senare beror nog på vad man har dem i för apparat, lägre spänning kan ju förstå medföra lägre ström också.
 
För övrigt: ISO-standarden låter ju väldigt enkelt... mathias, du kan ju inte ens själv hålla reda på namnen så jag fortsätter att säga AA :)
Jag har full koll på ISO-standarden för de vanligaste batterierna, men jag missade faktiskt att AA är R6. Personligen tycker jag det är smidigt med en internationell standard. Tex är det väldigt smidigt att säga att jag är 1,87 m lång istället för att prata engelsk, amerikansk eller svensk tum. Men vi kan ju tex börja införa lokala mil igen :)

-
Före år 1649 hade varje landskap en egen definition av mil. Här följer några längder för olika landskapsmil i dåvarande Sverige:

* 1 finsk mil = ca 6 000 meter
* 1 Smålandsmil = ca 7 000 meter
* 1 Ångermanlandmil = 6 666 famnar = 11 875 meter
* 1 västgötamil = ca 13 000 meter
* 1 dalamil = ca 14 485 meter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mil
 
Gode oppladbare batterier

Jeg håper jeg ikke ødelegger for noen ved å trekke tråden tilbake til batteriene, enten man nå kaller dem AA eller R6 (AA er jo forresten så enkelt, kanskje derfor det har blitt så populært)

Jeg vil anbefale deg Pia å prøve Sanyo sine Eneloop batterier. De har ikke mer enn 2000 mah, men de er de beste turbatteriene jeg har prøvet.

Grunnen for dette er to forhold. For det første tåler de kulde mye bedre enn selv vanlige engangsbatterier. For meg som bruker kamera og GPS og hodelykt og radio alle med AA (unnskyld R6) så er det viktig at dette fungerer også i kulde, for jeg er mye ute på vinteren på ski. Eksempel: På den lange vinterturen i år hadde jeg to nesten ubrukte engangs- batterier i kameraet, og bare 4 timer ut i turen var det rødt blink og "bytt batteri" -melding. Jeg satte da inn to Eneloop batterier, og de sto i kameraet hele resten av turen på 5 dager. Jeg tok jo ikke så mange bilder som deg, men vi brukte skjermen ganske mye på kvelden og så på bildene som var tatt om dagen.

En annen egenskap som disse batteriene også skal ha er at de ikke lades ut av seg selv så fort som andre oppladbare batterier. Det har betydning særlig for utstyr som ikke er i stadig bruk. Det kan jo bli både en og to måneder noen ganger før man kommer seg på en ny tur, og da er det greit at alt utsyret fungerer og har strøm. Har man noen reserve batterier er det bare å ta dem med, de har visst 85% av kapasiteten igjen selv ett år etter at de ble ladet.

Ikke er de så dyre heller, så du burde faktisk prøve dem. Jeg har kjøpt dem i Norge her http://www.elefun.no/elefun4/aspx/p...=Sanyo Eneloop AA 4stk oppladbare&kategoriID= men du finner sikkert en leverandør i Sverige hvis du googler litt på nettet.

Lykke til /Otto
 
Jag har full koll på ISO-standarden för de vanligaste batterierna, men jag missade faktiskt att AA är R6.

Vilka är de vanligaste batterierna?

Självklart har man ju full koll på ISO-standarden. Jag föstår inte att det finns folk (i Sverige!) som använder skruvar med DIN-standard på skallen på framförallt M12. Då kan vi ju lika gärna snart börja kalla sexkanthålskruvarna för insexskruvar!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.