Bohusleden

  • Trådstartare Malaurin@algonet.se (Markus Laurin)
  • Start datum

Malaurin@algonet.se (Markus Laurin)

Gäst
Min flickvän och jag ska gå en bit av bohusleden om några veckor och jag undrar om vindskydden är tillräckligt bra att sova över i eller om man ska satsa på tält? Om man nu tar tält kan man då tälta vid vindskyddet eller måste man hålla sig till de utmärkta campingplatserna, som ju är mycket färre?
 
tält onödigt

Jag har gått större delen av Bohusleden, under alla årstider. Jag ser ingen anledning att kånka med ett tält. Vindskydden duger bra att sova i. Ofta blir sådana här vindskydd ganska smutsiga invändigt varför ett sovsäcksöverdrag kan vara bra att skydda sovsäcken med. Personligen tycker jag att trägolven i vindskydden är hårda att ligga på, och jag sover därför helst under bar himmel i ljung- och blåbärsris, då vädret tillåter. Med en lättviktspressenning istället för tält har du både ett rent extragolv i vindskydden eller ett regn/vindskydd om du vill slå läger någon annanstans.
Om ni ändå föredrar tält så går Bohusleden i skogsterräng och allemansrätten ger dig rätten att tälta i stort sett varsomelst utefter leden en natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hota Bohusleden etapp 19 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.