Börja fotografera

Går det att få bra bilder med en
"vanlig kamera", alltså ingen systemkamera?
Går det att mixtra något med bilderna?
 
Javisst!

Det är inte kameran som det hänger på, om det ska bli en bra bild eller inte. Det är fotografen det handlar om

(Fast visst kan det underlätta med bra utrustning, om man vet hur den ska användas).

För egen del använder jag en liten Olympus OM2 rätt flitigt, ibland blir resultatet rätt skapligt. Fast alla motiv går ju inte plåta med en sådan kamera, inte i alla situationer heller.

Plåta på!
 
Foto utan begränsningar

Hej,
Du undrar om en kompaktkamera också kan ge bra bilder. Naturligtvis kan den det! Jag använder oftast en systemkamera (Minolta 505si) när jag är ute och fotograferar, men har vid flera tillfällen pga plats- och viktanledningar valt att bära med mig endast min kompaktkamera (Pentax Espio).

Resultatet blir bra i normala och enkla förhållanden, men naturligtvis har man sämre möjlighet att göra korrigeringar för annorlunda ljus, önskade specialeffekter mm.

Vad menar du med 'mixtra'?

Mitt råd är att åtminstone testa kompaktkameran. Det kan vara värt det, men det beror mycket på vem som mottagaren av bilderan är, vilket motiv och i vilken miljö du fotar i, vilka inställningsmöjligheter kameran ger, vilken film du använder... Listan kan göras lång.

Lycka till
/Per
 
"mixtra"

Jag menar det som stod i Utemagasinet för
något nummer sedan i fotoskolan, ex frysa bilden.
Och det här med olika filmer, vad är det för
skillnad på dom? Såg filmer för 1.50 euro, tror det var något som kallades 200 asa? Lönar det sig?
Och att framkalla filmer är ju jättedyrt, kostar
ca 12 euro här (Åland). Finns det något billigare
ställe eller sätt ?
 
Asa

Lavskägge; sa:
Såg filmer för 1.50 euro, tror det var något som kallades 200 asa? Lönar det sig?

Asa talet salar om hur ljuskänslig filmen är. "Privatfotografen" bruker använda 100, 200 och 400. Dessa filmer funkar för det mesta. Ju större asa-tal, desto mer juskänslig är filmen. Detta kan man utnyttja för att få korta slutartider och "frysa" bilder. Å andra sidan är den mer grovkornig, vilket innebär att det inte blir lika klara bilder när man framförallt förstorar.
På sommar kan det vara lämpigt med 100 asa och vinter 400 asa, om man nu inte är proffs...
 
Kompaktkamera, javisst!

Håller absolut med föregående talare. Med en kompaktkamera som komplement till systemkameran tar jag kanske tre gånger så fler bilder vilket innebär att chansen till BILDEN ökar. Fotar mycket vintersport där det kan vara jobbigt eller omöjligt att hala fram stora kameran och då missar man ögonblicksbilden, bilden över det jobbiga, roliga, farliga...

Jag rekommenderar Richo GR1s, den bästa kompaktkameran som finns. Många av mina finaste bilder har jag tagit med den.

Lycka till!

Pär
 
Pris på film/framkallning

Lavskägge; sa:
Såg filmer för 1.50 euro, tror det var något som kallades 200 asa? Lönar det sig?
Och att framkalla filmer är ju jättedyrt, kostar
ca 12 euro här (Åland). Finns det något billigare
ställe eller sätt ?
Jag anser att "hobbyfotografen" bör välja en film av en etablerad tillverkare, typ Kodak, Fuji, Agfa. I början kan man väl nöja sig med en "billig" film. Fotograferar man mycket hittar man snart ett par favoriter. Vad gäller priset kan jag inte uttala mig om Åland, men jag upplever att Finland (åtminstone innan Euron) var generellt billigare på film än Sverige. Ofta är varuhus betydligt billigare än fackhandeln. (Men på varuhusen får du sällan hjälp/råd). 12 E för framkallning är hutlöst. Ingår kopiering (alltså pappersbilder) är det nästan acceptabelt. Tips!
*Köp alltid 36 bilders film, 24 bilders film är lika dyr att framkalla!
*Skaffa dig en "fotohandlare" dit du går med hela familjens filmer, så kanske du kan få lite stamkundsrabatt...
*Fotograferar men svartvit film kan man sänka kostnaderna och snabba på bildframställningen (genom att sköta det själv).
 
Zoom

Jag tycker absolut att man kommer väldigt långt med en kompaktkamera. Ett litet tips bara.....
Satsa gärna på en kamera med "Zoom". Den vanliga småbildskamerans brännvid 35 mm är inte speciellt kul. Observera att nyttan med zoom inte bara är att du "kommer närmare" motivet. Det blir också helt olika bilder med olika brännvidder. Enkelt uttryckt så "trycker man ihop" bilden med större brännvidd.
Ett tips till: satsa på vanlig småbild istället för APS. Kolla tex på bildkvaliteten på "bredformatet" så ser du att det blir relativt gryniga bilder. ( Men här är säkert olika åsikter, APS har ju andra fördelar. )

Lycka till!

Anders
 
Satsa INTE på zoom!

Mitt tips är att INTE satsa på zoom. Kvalitéen på objektivet är mycket lägre än på ett fast objektiv. Eller... mycket och mycket. Kvalitén är lägre. Det märks om man fotar med dia.
 
Re: Satsa INTE på zoom!

utomjording; sa:
Mitt tips är att INTE satsa på zoom. Kvalitéen på objektivet är mycket lägre än på ett fast objektiv. Eller... mycket och mycket. Kvalitén är lägre. Det märks om man fotar med dia.
Du kanske har rätt! Själv använder jag bara systemkamera och använder ofta 135mm-optik, och jag drog då slutsaten att det skulle vara en fördel med Zoom på en kompaktkamera...
 
Även om det är bra att ha en kompaktkamera ibland blir det nog roligare att fotografera om du skaffar dig en systemkamera. Dessutom lär du dig mer om du har möjlighet att göra egna inställningar.

Det blir också roligare om bilderna du tar får bättre kvalité, så det kan kanske vara värt att lägga några kronor extra på ett objektiv eller kompaktkamera med bra optik och en film som verkligen fångar färgerna.

(men var du än gör, köp inte APS om du vill ha bra kvalité på bilderna!)

Niclas.
 
Zoom äter ljus

Zoom kan vara bra men den tar en hel del ljus. Man lär sej med tiden när man vill använda zoom som ett alround objektiv och när man klarar sej med ett fast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Fotografera orrspel Fotomotiv 6
Beridox Fotografera konserter Fotomotiv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.