Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda?

Skall börja åka med min 4åriga son i vinter men vet inte vad som är bäst att börja med, skidor eller bräda? Åker själv bräda för tillfället men min fru åker skidor (eller ska börja efter ett uppehåll på 15 år)
Vill ju att det ska gå rätt snabbt för honom att tycka att det är kul, han är en rätt otålig kille...

Är det någon som har tips eller erfarenheter så är jag tacksam.. tar även gärna emot tips på bra utrustning för barn i den åldern...
 
Skidor!

Vi skaffade pjäxor och skidor på bytesmarknad och sonen startade hemma på tomten (helt platt) men på det sättet vande han sig med pjäxorna, lärde sig resa sig efter fall. Det dröjde inte länge tills han började klättra och leka i de små snödrivor som fanns, både med och utan skidor.

När vi sedan började åka backe såg vi till att det alltid fanns "avåkningszoner" för att slippa bromsa honom, det fick han lära sig själv stegvis.

För vår son tog det ca 4 skiddagar i enkla backar innan han hängde med i de flesta backar om än i ett lågt tempo. Sedan fick skidskolan ta över.

Fördelen med skidor är att eftersom farten är låg i början stannar man ofta aldeles för tidigt på transporter, och det är inget kul med bräda.På skidor kan man ta ny fart lite enklare.

mvh Zacke

Värt att tänka på är att det finns mycket för en teknikintresserad parvel att koncentrera sig på första gången i en "riktig" backe, lift, skoter och inte minst pistmaskinen måste få sin uppmärksamhet innan det är dags att skida.
 
Jag tycker att han ska börja med skidor. Jag tror att det kan vara svårt för ett litet barn att ta till sig brädåkning, det är ju lite onaturligt att sitta fast med båda fötterna på samma bräda.
Som du säger så är barn otåliga och det krävs lite tålamod att lära sig åka bräda. Med skidor kan han börja hasa omkring själv snabbare.

Vill han senare åka bräda med pappa är det nog inget problem att lära sig.

Tänk också på att de flesta småttingar inte vill åka timmar i sträck. Någon timme kanske, sedan är det snölek som gäller.

Edit: Svenska är svårt ibland
[Ändrat av Jonas P 2005-11-28 kl 14:43]
 
tack för tipsen, alla erfarenheter är bra att få ta till sig..
Möjligen är skidor lättare precis i början, o så kan han byta sedan om han vill.
Risken är att han absolut vill åka på samma sak som pappa åker..
 
Hej igen!

Min son startade när han var 4,5 och redan andra säsongen började vi alternera lite mellan skidor och bräda, som det är nu (han är 8 nu) verkar han föredra att åka skidor, mycket beror nog på att han behärskar det bättre och kan hänga med Pappa över hela berget.

Till vintern blir det nog att fylla på aktivitetsförrådet med turskidorna, då får man ju det bästa av alla discipliner :)

Zacke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.