Blånaglar?

Jag var uppe i Kebnekaise både förra året och nu i somras. Trots att jag har ett par sköna, i alla fall i början av vandringen, Merrel KOKANEE GTX, har jag bägge gångerna fått blåsor under stortånaglarna som gjort ont av h-vete tills jag stuckit hål på blåsorna så trycket minskat.
Kängorna känns inte alls trånga. Undrar om någon annan råkat ut för samma sak och vet vad det är för fel. Funderar på att köpa andra kängor men skulle vilja veta vad det är som orsakat blåsorna, vilka i sin tur resulterat i att nageln lossnat, så att inte samma sak händer igen.
 
Blånaglar

Låter inte så skönt det där. Med risk för att låta lite väl fånig men ändå: Förmodligen så är skon antingen för kort eller så är den för låg i tån, det är lite svårt att säga så här över nätet :)
Problemet de flesta får (som köper för små skor) är att man inte räknar med att:
1. Fötterna sväller, kanske upp till en storlek.
2. Att gå utför gör att foten trycks fram i skon och då får man för lite space för tårna och de slår i framkanten på skon.
Om det nu är så att skon är för låg så prova att ta ur sulan eller klipp ner den, då får du lite extra volym fram i tån på kängan.
Glöm inte att sparka bak hälen i skon och snöra åt så att foten inte kan glida fram så myckat i kängan.
Lycka till

Anders - utsidan.se
 
Blånaglar

Var viker sig ovanlädret?
För tjock innersula?
Båda två eller endast en kan ge dig blånaglar.
De råd du fått är riktiga, skostorleken, själv kör jag med 3 strumpor, bolas 10-tås, försvarets m/90 och marinens stridssockor. Skon är 15 mm för lång med morgonfot. Framåt eftermiddagen med tung packning kan jag behöva ta av yttersockan för att få plats i skon.
Detta händer aldrig med 10-12 kg packningen men väl med 23-25 kg. Det har även hänt att jag behöft ta ut iläggssulorna gör att få plats vid kvällsmarscher....
Allt som fungerar är rätt......
 
Klipp inte FÖR kort

Rekommendationen att klippa naglarna RIKTIGT kort tycker jag inte är speciellt bra. Håll gärna efter naglarna så att de inte sticker UTANFÖR tån men tänk på att nageln är där för att SKYDDA tån.

Har själv gjort misstaget att klippa för snävt med nageltrång som följd istället. Och det blir bara sämre ju mer naglar du tappar. Var snäll mot dina fötter så är de snälla mot dig, dvs ge dem lite massage, omvårdnad och framför allt utrymme i skorna.

I övrigt kan jag bara hålla med ovanstående inlägg, större sko och flera sockar brukar lösa många problem.

Vandra gott!

/ac
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.