Björnar

Har funderat på varför det i nordamerika alltid varnas och är fullt med föreskrifter om hur man ska bete sig när man vistas i björnrika områden.

Ha ingeting som luktar i tältet. Ingen mat, ingen tandkräm osv kan man läsa och höra. Jag har inte hört den debatten i Sverige. Uppstår inte dessa problem här? För att "incidenter" händer i nordamerika, det är helt säkert.

Uppstår sitiuationer på grund av att det är mer björn där? I områden med mkt björn och stora mängder turister kan jag nog förstå, men även människor jag träffat som lever mitt ute i bushen har stor respekt och tänker på dessa saker.

Hur gör ni som vistas mycket i björnrika marker i Sverige? Tänker ni på det här.

/Mattias
 
Det tror jeg alle tänker på. Men skulle det nytte at have säkken uden for tältet? Om nu menneske er på menyen?

Gunnar
 
Mattias71; sa:
Har funderat på varför det i nordamerika alltid varnas och är fullt med föreskrifter om hur man ska bete sig när man vistas i björnrika områden.

Ha ingeting som luktar i tältet. Ingen mat, ingen tandkräm osv kan man läsa och höra. Jag har inte hört den debatten i Sverige. Uppstår inte dessa problem här? För att "incidenter" händer i nordamerika, det är helt säkert.

Uppstår sitiuationer på grund av att det är mer björn där? I områden med mkt björn och stora mängder turister kan jag nog förstå, men även människor jag träffat som lever mitt ute i bushen har stor respekt och tänker på dessa saker.

Hur gör ni som vistas mycket i björnrika marker i Sverige? Tänker ni på det här.

/Mattias

Det är visserligen samma art (brunbjörn) men den ras som lever i Nordamerika, grizzlybjörnen, är betydligt större och mindre rädd för människor än vår variant. Det finns t ex ett exempel på en ung grizzlyhanne som gick fram till ett par och "utmanade" dem med låtsade anfall. När människorna blev rädda och vek undan, anföll ungbjörnen på riktigt och dödade åtminstone den ena (möjligen båda, minns inte).

Något sådant har jag aldrig hört talas om med den skandinaviska brunbjörnen, de fall där människor har skadats eller dödats har handlat om jaktsituationer eller när en hona har upplevt att ungarna är hotade. Annars är den mycket skygg och håller sig undan.

Så det är skillnad mellan raserna som jag ser det.

//J
 
Gissar

att jakttryck och bilvanor också spelar in.

I Sverige hade vi skjutit bort de flesta björnarna (i synnerhet de som inte höll sig undan). I USA finns brunbjörnen företrädesvis i Alaska och där i stora mängder (tillsammans med förhållandevis lite folk).

Nationalparksbjörnar som rensar soptunnar och bilar är naturligtvis en följd av mycket folk på de biltillgängliga områdena.
 
I t ex Yosemite är det väl svartbjörn som konfronterar människor. Där hissar man ju upp all mat i träden.

Johnny
 
Våra Björnar är nästan vegetarianer så de har en annan inriktning än att trakasera människor. De är dessutom mer skygga.

Annars så är våran björn samma art som Grizlyn.
 
JohnnyL; sa:
I t ex Yosemite är det väl svartbjörn som konfronterar människor. Där hissar man ju upp all mat i träden.

Johnny

Ja, överhuvudtaget så är det nästan bara svartbjörn det är större problem med. Främst pga att det bara är den som finns i de områden där större mängder med folk rör sig.

Man kan väl jämföra med soptunnr, det sker några få ggr /år att björnar blir närgågna och börjar leta mat i soptunnor. De borde annars utgöra lika stor lockelse för dem.
 
Vår brunbjörn

kan innebära vissa risker. I Ryssland vet jag att St-Petersburgsfriluftare som paddlar nedför floder ned mot Vita havet använder lite samma tekniker som man gör i Alaska med att hissa upp maten i träd en bra bit från tältet. Jag vet inte om björnarna där är mera nyfikna på människor än våra svenska björnar men det kan tänkas att det tidvis hårda jakt och tjuvjaktstrycket i Sverige och Norge gjort våra björna skyggare som det talas om i inlägg ovan.

Thure
 
Vår björn är som sagt ganska fredlig. Jag är uppvuxen i ett område med mycket björn, där stammen under de senaste åren ökat ytterligare. Trots det har jag aldrig stött på någon björn men ofta sett spår och spillning. På senare tid har det dock synts tecken på att de inte är lika skygga och de här björnarna visade oskyggt upp sig under ett par dagars tid i samma område och får de upp aptiten för sopor så finns ju viss risk för incidenter.
Generellt sett så behöver man dock inte oroa sig för björn när man är ute. Det ska mycket till innan man får se någon. Under mina år har jag t ex bara sett björn vilt vid två tillfällen. Den ena som 8-åring i Arjeplogsfjällen och den andra som värnpliktig på Vittangivaara norr om Esrange, Kiruna.
 
Vi var nyligen och vandrade i södra Härjedalen, nära Sånfjället. Det var bara dagsturer så när man gick i skogen försökte man föra lite väsen då och då. Prata högt o.s.v. Björnar har ett fantastiskt luktsinne så har man lite lagom äckliga och svettiga kläder slipper man (om man vill se det så) björnen. En annan sak att tänka på är att om man har hund med sig (som vi hade) så ska man ha den kopplad så den inte springer rakt på en björn och "jagas" tillbaka till matte och husse som får björnen rakt i famnen.
 
Gå in och kolla på:

"Björnpingla, hjälper det?",

här på utsidan, kanske du blir klokare?

Ett annat björnlikt område där nyligen inträffade
en incident(i helgen)med en amerikan som blev dödad
är Rumänien. Undrar hur lokalbefolkningen beter
sig där? Se´n har de ju varulvar också, men det
tror jag de tar vitlök mot, som annars är bra mot förkylning, även om det inte skulle hjälpa mot björnar.
 
Zwillingen; sa:
Gå in och kolla på:

"Björnpingla, hjälper det?",

här på utsidan, kanske du blir klokare?

Ett annat björnlikt område där nyligen inträffade
en incident(i helgen)med en amerikan som blev dödad
är Rumänien. Undrar hur lokalbefolkningen beter
sig där? Se´n har de ju varulvar också, men det
tror jag de tar vitlök mot, som annars är bra mot förkylning, även om det inte skulle hjälpa mot björnar.
Troligen ställer sig inte lokalbefolkningen och råfotograferar björnen med blixt och har sig.

I Nordamerika har björnar via soptippssystemet de har där lärt sig associera människor med mat. Helt annan situation där än här. Annan björn, svartbjörnen, också. Och deras Grizzly är som sagt samma art som vår brunbjörn, fast större och mer aggressiv. Börjar man i Skandinavien och går österut blir brunbjörnen allt större och mer aggressiv. Fast det är svartbjörnen som är mest påflugen av sig.

Raskesven
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.