Bispberg i Sverigeföraren

Har börjat lägga upp hela den gamla Dalaföraren inklusive supplement på Sverigeföraren: http://www.sverigeforaren.se/index.php/Bispbergs_klack även om skisserna ännu så länge inte är klara.
Kanske kan kunskap om hur mycket och hur fin klättring som finns där, liksom om hur tunna skäl som egentligen finns för ett totalförbud, bidra till att skapa opinion mot rådande klätterförbud.
 
Jag vet inte, men det känns som att jag kommer känna mig nödgad att "ninjaklättra" lite på den här klippan nångång om inte klättringsförbudet hävs. Verkar mycket fint och maken till tunt underlag för klätterförbud har jag aldrig hört eller läst om innan. Har förvisso inte klättrat länge, men det framstår för mig som någon slags dåligt skämt.
 
Ingen kan hindra dig, men däremot är tydligen risken större än man normalt föreställer sig att du blir jagad med polishelikopter, samt ställd inför rätta med mycket dryga böter som följd.

Ännu viktigare är förstås risken att civil olydnad försvårar processen för de som arbetar med att återfå accessen den lagliga vägen.

Jag har dock all förståelse för din känsla, och det finns även argument som stöder ett sånt förfarande, även om min uppfattning är att nackdelarna i nuläget kraftigt överväger.

Kanske är ändå den bästa vägen att åstadkomma goda exempel på andra klippor, Simonsberget kanske är det första och bästa, men det finns ändå även andra händelser att glädja sig över från de senaste åren.
 
Senast ändrad:
Tack, mycket intressant läsning!

Men nu verkar Sverigeföraren ligga nere? Nån som inte gillar att Bispberget kommer upp för diskussion igen? *konspiration*
 
Men nu verkar Sverigeföraren ligga nere? Nån som inte gillar att Bispberget kommer upp för diskussion igen? *konspiration*

Jag cyklade förbi Länsstyrelsen i Falun i går och på en tvärgata intill var en bil från ett känt företag som håller på med nätverk och internetuppkoppling, knappast bara slumpen?!
 
Givetvist tråkigt för oss klättrare med klätterförbud, men jag har full förståelse för markägare som vill ha bort oss till varje pris. Bara att åka till Örnberget vilken fin dag/kväll som helst. Det finns tydliga skyltar om att man inte får parkera bredvid klippan och man hänvisas till en parkering ca 150 -> 200 meter bort... men folk orkar fotfarande inte... När man inga orkar gå 200 meter för att respektera access så är det fan snart kört överallt.
 
Betänkansvärt!
Helt korrekt iakttagelse förstås.

Jag blev dock glatt överraskad förra helgen, vid Simonsberget.

Ett par i "övre medelåldern" kom strövandes längs stigen nedanför berget. När det mötte mig, pårackad, så frågade de hur det verkligen gick till (med rep osv) att klättra.

Efter lite förklaringar så påpekade de spontant att det var så roligt att de fanns klättrare på berget. De händer nåt, det är roligt att kika när man är ute och promenerar osv. De var locals men inte de närmaste grannarna.
När jag förvånades lite över positivismen så var de helt oförstående för att det kunde finnas nån som inte gillade klättrare!

Men jag skulle också bli förbannad om nån felparkerade så att det blir onödigt trångt. Finns det dessutom bra andra p-möjligheter så skulle jag ju tycka att det var ännu värre....

Acessansvariga från klubbarna skulle kanske ha uppsökande verksamhet. En lapp på rutan med en klämmig avhyvling och lite småprat om att vi alla skadas av att nån missköter sig kanske.
 
Inte så dumt att parkera vettigt och därutöver vara trevlig. Jag tycker att det är viktigt att alla aktiva tar på sig ett ambassadörsskap för vårt intresse, då vi är beroende av omgivningens välvilja. Kul med dessa intresserade flanörer!
 
Mycket uppskattat med information om lederna på Bispberg, även om man för tillfället får nöja sig med drömmar om klättring där! Håller också med om att det är väldigt viktigt att klättrare uppför sig på ett föredömligt sätt i förhållande till omgivningar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.