BioLite. Cyber-vedkamin för 2000-talet?

Nu blommar asfalten!

Jag såg den här raringen i Ny Teknik idag och blav helt jäkla till mig:
Länk till Biolitestove.com

Finns bara som prototyp, men vilken jäkla kul grej. Det är en liten spis/friluftskök som bränner småpinnar eller kottar - MEN den gör det genom att först omvandla dem till gen-gas med hjälp av en fläkt som drivs av överskottsvärmen (inga batterier). Tydligen ska det komma en 15-uns-modell (425g) så småning om, och då börjar de verkligen konkurrera med lättviktsköken, eftersom en std Powergas-tub väger 390g och den här raringen bränner vad som helst som man hittar på marken.

...Undrar bara vad en sån här tingest kommer att kosta. Det känns ju som rena raketforskningen för att koka te-vatten.
 
Finns massor med hembyggda varianter, som inte kräver batteri.

Googla på "woodgas stove".

Eller "inverted downdraft gasifier".
 
Nu blommar asfalten!

Jag såg den här raringen i Ny Teknik idag och blav helt jäkla till mig:
Länk till Biolitestove.com

Finns bara som prototyp, men vilken jäkla kul grej. Det är en liten spis/friluftskök som bränner småpinnar eller kottar - MEN den gör det genom att först omvandla dem till gen-gas med hjälp av en fläkt som drivs av överskottsvärmen (inga batterier). Tydligen ska det komma en 15-uns-modell (425g) så småning om, och då börjar de verkligen konkurrera med lättviktsköken, eftersom en std Powergas-tub väger 390g och den här raringen bränner vad som helst som man hittar på marken.

...Undrar bara vad en sån här tingest kommer att kosta. Det känns ju som rena raketforskningen för att koka te-vatten.

kolla "my first attempt-tråden". färgburk och två konservburkar (normal och låg) du kan ju lägga till en solcellsladdad fläkt om du tycker att det verkar skojj. Jag lovar att Trangia-stekpannan blev rejält skev av värmen utan fläkt.

eller... inget nytt under solen

BZ/
 
Lansering börjar närma sig! Mycket intressant produkt i mina ögon. Ska bli kul att se lite recensioner på den senare:)

Visst kan man som tidigare inlägg påpekade köra separat vedeldat kamin och sen en solcellsladdare men det kräver som bekant sol för att fungera. (vilket jag har haft sparsamt med senaste turerna jag varit ute på).

Skulle dock vara intressant med info om hur mycket ström den levererar.. 1w räcker för fläkten står det, låter lite klent för att ladda mobilen etc. 2,5w är väl usb standard så får hoppas på det.

Liiite tyngsta laget dock, hade gärna sett att den var ett par-tre hekton lättare så man klarade sig under kilot inkl en (ca) 2 liters gryta med lock, tamoj och vindskydd.
 
Nja, den är nog bättre som "home stove" i Afrika som man såg i filmen än att ha med sig i skogen. Väl stor och tung och inte så packbar.
/Surgubben
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
regius Biolite Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.