Betygsättningen av fotoalbumen

Jag är förvånad över de genomgående låga medelvärdena. För mig som hade den femgradiga betygskalan i skolan gäller följande:

5 riktigt bra
4 bra
3 godkänd
2 inge´ vidare
1 dålig

Om man flyttar skalan ett snäpp blir betyg 5 "världsklass". Det betyget är bara löjligt att ge en bild som består av som mest 430 pixlar på längsta ledden. Många bra bilder tappar nämligen väldigt mycket som små.

Som betygsättningsexempel tar jag min bild nedan. För mig är den en given fyra men har av tre röstare nu nått till betyget 2,33.

Tycker man den är intetsägande borde i alla fall kompositionen ge en trea.

cpic3a16ef644403a.jpg
 
Visst är det en fyra

Jag håller helt med din beskrivning av betygsskalan - det är ungefär så vi tänkte att funktionen skulle utnyttjas. Inte så allvarligt, men kanske ett sätt att få lite respons på de egna bildernas kvalitet. Och din bild är minst fyra i min bok, kanske t.o.m. en femma - jag är svag för horisonter.

Nu har någon eller några fåntrattar varit inne och satt ettor på en oerhörd massa bilder. Det har gjort att nivåerna blivit helt förändrade för de bilder som har få bedömningar.

När Utsidans utvecklare får en stund över ska de plocka bort de notoriska ettagraderarnas betygsättning. Lite virtuellt smisk borde de kanske ha också - löjligare tilltag är det sällan man ser.

Ulf
Utsidan
 
Visst du har rätt

Hej Anders!
Du har så rätt! Detta är inte någon fotomässa där vi bedömmer tävlingsbilder. Det här är ett forum där vi visar upp bilder som vi själva tycker om eller vill dela med oss . bilder berättar olika saker därför kan jag inte se någon bergränsning, om man åker mycket snowboard,fiskar , klättrar eller befinner mig i Borneos djungler.
Bedömningen bör göras både efter innehåll, komposition och orginalitet (en solnedgång kräver mer än bara just en solnedgång)
Sen känns ditt graderingsystem vettigt
En bra bild föresten
Svejs
 
Vad är drivkraften för att betygsätta?

Håller med om att bilden är bra.

Trea eller fyra, någonstans, för kompositionen, är min åsikt.

Det är ett rätt intressant socialt experiment, eftersom även de som lagt in bilder får rösta på andras. Som biolog ser jag, med glimten i ögat, en viss evolutionär mekanism som kommer in.... Som plåtare tycker jag dock att det är synd.

Nu är frågan, är det någon/några som konsekvent bara ger ettor, eller är det så att man gynnar sina egna gener nej, bilder ska det vara..... Då säger inte betygssystemet så mycket om bilderna, utan om oss surfare. Intressant fenomen tycker jag. Det är lite av "naturen inombords" vi visar. Däremot tycker jag att ni kan ta bort alla som konsekvent satt ettor, om det nu finns några sådana.

Man kan ju fråga sig varför man plåtar. Är det för att vinna tävlingar (få höga poäng) eller är det andra skäl? Själv plåtar jag för att det är kul, iallafall oftast, och ibland för att dokumentera/förmedla något. Bilderna blir i de olika fallen totalt olika. Varför plåtar ni?

Bara för att någon tycker att en bild är bra eller dålig betyder inte det att den är det för någon annan. Tycker du att din bild är en femma så är den det för dig. Pretentiösa proffstyckare finns det gott om......

Själv ska jag snart ladda upp några bilder, sen får ni gärna såga dem......


;-) mvh Staffan
 
Betygsystemet

Jag är skeptiskt till att man skall sätta betyg på bilder. Alltid är det någon som irriterar sig på något. Kanske de tror att man snott bilden av någon proffsfotograf eller att man vill skryta över alla coola platser man varit på.

Mitt lite drastiska förslag är att för det första betygssättningen tas bort och att varje ny bild som läggs in i albumet postas i ett speciellt album-forum. Andra Utsidan medlemmar kan då kommentera, berömma och kritisera inlagda bilder. Kanske går det dessutom att lura ut mer från fotografen än den lilla bildtexten som finns till varje bild? Då skulle iofs kanske mindre folk våga lägga upp sina bilder, men personligen skulle jag tycka det var väldigt kul. Själv ids jag inte surfa efter fotoalbum utan kollar bara in veckans fotoalbum. Med ett forum kan jag ju kolla in de senaste bilderna som lagts in utan att behöva surfa runt och leta.

Fin bild förresten, men jag vägrar ge något betyg. ;)

/Jonas U
 
Hmm

Intressanta förslag.

Jag tycker att det är roligt med betygssättningen eftersom den skall vara ett sätt att spontant dela med sig vad man känner för bilden, precis utifrån de bedömningskrav som gjorts ovan.

Vill man få konstruktiv och rättvis kritik så får medlemmarna ladda upp bilder i naturfoto eller äventyrsfotoforumet. Om man gör detta är det roligt om fotografen beskriver tanken / komposition för att det skall bli lättare att förstå utgångspunkten för bilden.

Sedan är det upptill medlemmarna att ge ordentlig pratig kritik, där vi lyfter oss från betygsskalor och "pratar" istället. Visar det sig att detta är populärt så kommer vi att lägga upp ett separat forum för bildkritik, men för att spara på antalet forum så avvaktar vi lite med detta. Jag tror dock att detta skulle kunna vara riktigt bra och utvecklande för vårt bildsinne.

Tyvärr är det 1 medlem som vi tycker varit alldeles för tydlig i sitt ställningsstagande (totalt 550 ettor och femmor på sina egna) och detta har vi markerat till denna. Vi funderar på att ta bort alla den medlemmens ettor, eftersom dessa har skevat medelbetyget. Dock kräver detta lite handpåläggning.

Att sätta en etta är helt ok, men för mig innebär det att bilden är fullständigt usel både tekniskt, innehållsmässigt och komposition. Mao ytterst få bilder som hamnar här. Likväl så tycker jag att en femma är en grym bild som verkligen berör mig direkt och som utstrålar något speciellt. Det är ytterst få bilder som får fem därmed.

Hälsningar David - Utsidan
 
Bildkritik

Jag gillar denna bild. Framförallt ser jag kompositionen bättre för varje gång jag ser den.

Linjespelet är riktigt bra och överlappningen ger ett bra djup i bilden.

Kanske något i förgrunden att relatera till (människa, träd..) skulle gjort att jag fått en bättre ingång / referens för blicken. Kanske något som balanserat den vita toppen i centrum längst bak.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sofia Svensson Betygsättning av fotoalbumen Fotomotiv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.