Bestiga berg i södra Sverige?

Jag håller på att läsa Aron Ralstons bok Between a Rock and a And a Place ("127 timmar"). Inspirerad av denna tänkte jag bestiga berg. Problemet är att jag bor i Lund i Skåne.

Vilka berg finns i södra Sverige som kan bestigas? Jag menar inte klippor som Kullaberg, ej heller åsar typ Söderåsen och Kinnekulle. De sistnämnda kör man upp på och sen vandrar man på dem. Fint och kul men inte vad jag letar efter. Kebnekaise är ett riktigt berg, liksom Sylarna och Helags. Man slår läger (eller parkerar bilen) vid botten och sen går man upp. Problemet är att nämnda berg ligger lite för långt norrut. Stenshuvud fungerar även om det inte är så högt. Vilka andra finns?
 
De närmaste bergen ligger väl i Norge, typ 100 mil? Norra alperna 110 mil bort. Jämtlandsfjällen ligger 120 mil bort.

Kör hårt!
 
Vad är det du är intresserad över? Utsikt, klättring, naturupplevelse? Parkering+tält och bil?

http://www.ukscrambles.co.uk/

Scrambling eller hillwalking är precis vad jag letar efter! Man ställer bilen, vandrar upp för berget och kommer till toppen. Eventuellt kan det ingå enklare friklättring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hillwalking

Jag hittade den här sidan med den högsta punkten för varje landskap:

http://sverigestak.org/landskap/landskap.shtml

Tyvärr verkar det vara dåligt med berg i södra Sverige.
 
Tyskland har före alperna ett bra canyonlandskap. Polen har berg.
Världen finns inte bara i Lappland.
Norge är rätt skapligt oxså.
Men Dalby Hage blir ett dåligt substitut.

Från söderslätt

go tur
 
Tack för svaren. Det jag tänkte mig var ett berg eller något bergsliknande man kunde köra till en helg och bestiga. Helst i södra Sverige, säg söder om Dalarna. Kanske också södra Norge, några mil från Oslo.
 
Tack för svaren. Det jag tänkte mig var ett berg eller något bergsliknande man kunde köra till en helg och bestiga. Helst i södra Sverige, säg söder om Dalarna. Kanske också södra Norge, några mil från Oslo.

Kan du definiera vad du menar med berg? Höjd? brannthet? något annat? Uppenbarligen är definityionen väldigt flytande så vad är det mera specifikt du letar efter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
ctve8n Berget man verkligen inte vill "bestiga" Klättring allmänt 4
-vargen- Bestiga Mt. Blanc Klättring allmänt 4
trolltind Far och dotter tillsammans för första gången i stora berg Klättring allmänt 5
Michaels Klättergrepp på berg?? Klättring allmänt 45
utomjording Quiz: Berg, led och grad? Klättring allmänt 18
erila107 Toppreps berg i Smögen trakten Klättring allmänt 3
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
madav_ Spontanklättring södra stockholm Klättring allmänt 0
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
jajas78 bumma i södra europa Klättring allmänt 3
tobbeekberg Sportklättring i argentina/södra chile? Klättring allmänt 1
JudgeDreads Klättring i Dalsland/Södra Värmland? Klättring allmänt 2
silenhag klätterbutik södra Frankr. Klättring allmänt 0
mtbsara Klättring i södra Frankrike Klättring allmänt 4
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
joffe007 södra spanien??!! Klättring allmänt 1
Klättring i södra spanien förutom El Chorro? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.