Beställa 3-lagers

Hejsan!

Jag har just varit i kontakt med Poin-North och fått hem ett prov på deras 3-Layer Nylon #AX6.
http://www.pointnorth.co.uk/shop_su...FABRICS&txt_sub_cat=BREATHABLE+COATED+FABRICS

Jag planerat att beställa hem lite av det för att sy mig en anorak. Är det någon av er som beställt tyg därifrån? Vet ni något om detta specifika tyget? Jag kommer sova godare om jag kunde få lite referenser från någon annan som sytt något av detta.

(Jag har hittat länken till point-north i detta forum, men inte läst om någon som verkligen beställt och sytt något av tyg därifrån.)

Tackar ödmjukast för svar.
/Daniel
 
Har köpt ventile

Har inte köpt just den väven du skriver om men har köpt ventile andrasortering där från dem. Hittade inga fel alls på tyget trots andrasortering och fick sjysst service, där de hörde av sig när de visste vad frakten skulle kosta.

/Vräkbjörn
 
Sov gott!

Jodå... Du kan sova gott! Jag har haft mycket med detta företag att göra och har aldrig blivit besviken! Snabba leveranser och bra priser. Jag har bland annat fått hem ett trelagers nylon... Tror det är samma tyg som du menar. Själva syarbetet har dock inte riktigt kommit igång, bara tillskärning än så länge. Ska bli en anorak-jacka i svart och flouroscerande gult!

Så självklart ska du ge det en chans! Kan ju passa på att tipsa om ett konkurrerande(?) företag, också i Skottland som heter Pennine Outdoor (Har figurerat relativt mycket här på Utsidan...) Utbud och priser skiljer sig dock lite åt så det kan vara värt att jämföra... Men att handla funkar precis lika bra från båda!

http://www.pennineoutdoor.co.uk

Lycka till!

/Thomas
[Ändrat av 71:an 2004-02-03 kl 21:55]
 
Tackar

Tack för kommentarerna. Det verkar ju helt ok.

Nu blev jag dock sugen på att se vad pennineoutdoor har. Där fans ju också en del intresanta tyger. Verkar dock vara lite dyrare.

/Daniel
 
Varning

Jag har köpt 3-lagers från både Pennine och Point North och min erfarenhet är att tyget från Point North har en dendens att delaminera. Tyget från Pennine har inte haft samma problem. För övrigt har det funkat bra.
Ta även och kolla på http://www.shelbykaava.com
Dom har "äkta" Gore-tex. Dessutom till bättre pris än dom Brittiska konkurrenterna. Dock har dom mindre och mer varierande sortiment.
/Thomas J
 
Re: Varning

TJA; sa:
Jag har köpt 3-lagers från både Pennine och Point North och min erfarenhet är att tyget från Point North har en dendens att delaminera. Tyget från Pennine har inte haft samma problem. För övrigt har det funkat bra.
Ta även och kolla på http://www.shelbykaava.com
Dom har "äkta" Gore-tex. Dessutom till bättre pris än dom Brittiska konkurrenterna. Dock har dom mindre och mer varierande sortiment.
/Thomas J

Hur mycket dyrare blir det att beställa tyg från USA (för det är väl där shelbykaava ligger)? Vad tillkommer i moms, tullavgifter, mm innan jag har tyget i handen?
Jag har dåliga erfarenheter av att beställa från USA. Köpte en klocka för 39 USD. Den var nästan dubbelt så dyr när den passerat tullen. :-(

Har du erfarenhet av detta?

/Daniel
 
Stämmer

Mycket riktigt håller ShelbyKaava till i Finland(Uleåborg). Frakten därifrån är inte speciellt dyr och moms/tull kan man ju glömma helt.
Annars finns ju alltid http://www.justmakeit.com i Canada. Dom har verkligen "allt". Men då tillkommer frakt, tull, moms etc. Jag brukar räkna dollarn * 10 i stället för * 6 så brukar det stämma ganska bra i slutänden. Ett tyg som kostar $30 can kostar alltså ca 300sek i stället för 180sek som det borde göra. Annars är canadickerna verkligen bra att ha att göra med.
/Thomas J
 
daniol74; sa:
Vet ni något om detta specifika tyget? Jag kommer sova godare om jag kunde få lite referenser från någon annan som sytt något av detta.
Jag vill också veta mer om tygmarknaden...
Delamineringen är klargjord, men hur "andas" "kopiorna"? Har diffusionsvärdena kreerats av marknadsförarna, eller kan man lita på de värden som presenteras? Finns det några mer objektiva jämförande tester? Kan någon säga att "kopiorna" andas och håller väta lika bra som de vanligare sorterna, GoreTex och Event?

Vore kul om "utmanarna" kunde få något slags erkännande eller bli slaktade...
Man funderar ju.
Tjenahej,
Patric
 
Svårt

Problemet är att det alternativa diffussions-vävar som Pennine och Point North säljer inte har något namn. Min erfarenhet är att dom andas ungefär som Gore-tex men någon oberoende undersökning lär man aldrig hitta dom i eftersom dom inte saluförs under något varumärke. Det kan mycket väl vara så att membranet i dessa tyger faktiskt är Gore-tex, men att det av olika själ inte får säljas under sitt rätta namn. Detta fenomen är faktiskt inte så ovanligt.
/Thomas J
 
Re: Stämmer

TJA; sa:
Mycket riktigt håller ShelbyKaava till i Finland(Uleåborg). Frakten därifrån är inte speciellt dyr och moms/tull kan man ju glömma helt.

Jag har precis fått en beställning från shelbykaava. Bra service via mail, frakten för 4 kg kostade drygt 200:- med bussgods och avgift för att föra över pengar till konto i Finland 30:-.

Det finns många olika tyger och priserna är bra, men inte så många färger att välja på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.