Beläggning

En vass yxa höjer arbetsglädjen och minskar olycksrisken ... en vass yxa är en bra.

Hos fiskars yxa har eggen härdas induktivt för att uppnå större möjliga hårdhet, Yxbladet är belagt med PTFE (polytetraflourtylen) som minskar friktionen med 20-25 % vid inträngning i trädet, likaså underlättas lösgörning av yxblad som fastnat i trävirket. Skaften tillverkas i hållbar glasfiberförstärkt polyamid och värms smälts samman med yxhuvudet.
- Nackdelar med detta är att den är svår att slipa. Den är förbannat hård. Beläggningen kommer du att ha sönder efter några ggrs användande. Men den är jättebra i början. Dessutom så är det svårt att byta skaft på den om man skulle ha sönder det, å andra sidan är det svårt att ha sönder...

Någon sa :
>Gränsforsbruks lilla vildmarksyxa har mycket bättre
>stål än Fiskars (vilket jag anser är den viktigaste
>egenskapen). Den har en laminerad kolstålsegg.
>Härdat någonstans runt 55-56 RC med bra stålseghet.
>Vinkeln ligger runt 40 grader sammanlagt.

Altså : lätt att slipa, men blir fortare slö. Dock så är stålet såpass bra att du ändå inte behöver det särskilt ofta. Del flesta yxor på marknaden har en härdning på 59-60 HRC(?), de är altså lite hårdare.
Jag skulle nog rekomendera Gränsforsbruks, det är den yxa jag fått rekomenderad till mig av de smeder jag känner.

Eller lyx-alernativet: beställ en handgjord yxa med beläggning och lulull från en duktig smed.Då får du precis den yxa du vill ha. Kostar å andra sidan skjortan.
 
Hej det var jag som sade det

Hej, det var jag som sade det om Gränsfors yxan. Efter att ha läst ditt inlägg så är jag osäker om du ger uttryck för kritik eller håller med mig??

Du säger:
"Altså lätt att slipa, men blir fortare slö. Dock så är stålet såpass bra att du ändå inte behöver det särskilt ofta. Del flesta yxor på marknaden har en härdning på 59-60 HRC(?), de är altså lite hårdare".

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du menar? Påstår du att en yxa härdad till 55-56 RC blir fortare slö men samtidigt är lättare att slipa än en som är härdad till 59-60? Om det är det du menar så har du fel! Men innan jag förklarar så vill jag veta om jag har uppfattat dig rätt. Därför är jag tacksam för ditt kommande inlägg.

Hälsningar Paul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Gammalt Trangiakök - beläggning invändigt? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.