Behandla oljerock

Vaxa om oljerock

Går utmärkt.
Börja med att göra ytan ren med fuktig trasa, håll på tills din rock ser ren och fuktig ut.
Applicera Barbour vax med ren trasa tills rocken ser jämnfärgad ut. Häng och torka över natt.
Naturkompaniet har haft Barbour vax. Det finns även en trevlig lite större bleckburk med vax och reparationslappar samt nål och tråd. (Lådan är förträfflig efteråt som smörgåslåda, rymmer en chokladbit med).

Lycka till

Johan K
 
Oljerock

Hej!
Är vaxet svart eller finns det något annat medel som återställer färgen till riktigt svart. Min har börjat få ljusare områden.
Mvh/LP
 
En oljerock

skall väl se sliten ut? Eller har jag missuppfattat?

Min hustrus rock blev betydligt mörkare efter vaxning.

Thure
 
Hårföhn

Beskrivningen på hur man gör är OK dock får man bättre täthet om man värmer på lite med en hårföhn.

Jag har haft två oljerockar vilken den ena ännu är i drift den andra hade jag slitit hål på tyget med flitigt ryggsäcksbärande vilket tog dryga tio år av idogt bruk för att åstadkomma. Dessa rockar var i prisklass nog mer för den rurala arbetarklassen i GB. Jag hade också under min tid som motorcyklist ett franskt ställ MotoMod i bomull som var vaxat. Dessa kläder höll och håller emot regn bra och min erfarenhet är att invärmning med hårföhn avsevärt förbättrar reimpregneringen.

Och Thure har rätt dessa kläder skall ha patina.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Behandla kolstålsblad Gör det själv 1
FruNalleman Återerövra en oljerock? Gör det själv 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.