Batterisyra läckte i dyklampa, vad kan användas för att beta av kontaktblecken?

Min bästa lampa fungerar inte längre då syra läckte ut och fick kontaktblecken i lampan att oxidera. och det går inte särskilt bra när jag försöker komma åt för att putsa av dom..
Så då är frågan kan man hälla i t.ex citronsyra, utspädd saltsyra eller någon annan vätska eller ska man använda något basiskt? vore tacksam för ett kvalificerat tips!
 
Nagelfilar (H&Ms parfymeriavdlning har bl a) i kartong kan klippas eller skäras smalare, tops med destillerat vatten på kan hjälpa dig med rengöringen, men knofettet får du själv stå för.
Har räddat kamera med glömda läckande batterier på det sättet. Resultatet blev mycket bra. Kan du inte slå ut slipdammet sätt ett sugrör på damsugaren och sug ut dammet.
 
T-röd?

Har tvättat ärgad koppar med T-röd. Vet inte PH på T-röd men det löste en del av min ärg i alla fall (som nog var ålders-oxidation).

/Patrik
 
problemet är att hålet in till batteriutrymmet är så litet, det är precis så att det går in ett Lr6. sedan så är det plats för två på djupet och två i bredd men att försöka komma åt blecket innanför kanten tycks nästan omöjligt..

Vet att t.ex saltsyra är väldigt effektivt, men då är kanske risken att det betar alldeles för mycket!
och sen är frågan vad ska an sedan behandla med för att det inte ska oxidera direkt igen..
 
problemet är att hålet in till batteriutrymmet är så litet, det är precis så att det går in ett Lr6. sedan så är det plats för två på djupet och två i bredd men att försöka komma åt blecket innanför kanten tycks nästan omöjligt.
Du kan ju prova en glasfiberborste (finns på ELFA)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-713-08

Riktigt effektiv. Om den är för grov så kan du hålla själva glasfiberstaven i handen (använd en tät handske i så fall för glasfiber har en förmåga att tränga in i huden)
 
tand- eller flask-borste?

problemet är att hålet in till batteriutrymmet är så litet, det är precis så att det går in ett Lr6. sedan så är det plats för två på djupet och två i bredd men att försöka komma åt blecket innanför kanten tycks nästan omöjligt..

Vet att t.ex saltsyra är väldigt effektivt, men då är kanske risken att det betar alldeles för mycket!
och sen är frågan vad ska an sedan behandla med för att det inte ska oxidera direkt igen..

När du sa dyklampa tänkte jag inledningsvis på 4-8*R20, men det beror på hur mina lampor ser ur

Tandborste eller flaskborste för den mekaniska bearbetningen kanske?


/Patrik
 
Man ska inte slita på sig i onödan! löste problemet efter att ha farit till affären och köpt en påse citronsyra som jag blandade med vatten, sen var det bara hälla i och vänta...... och vänta... skaka lite hälla ur och upprepa tre gånger sen var den som ny invändigt! :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alextangclan Gore-Tex Paclite "läckte"?! Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.