Batterier-Kyla hur?

Jag tänkte på expeditioner vintertid med klättrare exempelvis, de filmar, fotar o håller på.
Sådana filmer har väl alla sett, men hur fanken håller dom batterierna varma?
De kan väl inte ha alla batteripack virade runt kroppen hela tiden, om vi säger att det är
20 minus, eller ännu kallare, filmning skall ske länge, då går det väl åt en massa batterier som måste hållas varma.
Kamerorna måste väl kylas ner snabbt också medans dom fotar/filmar, använder dom kemiska värmepåsar för att klara biffen?
Lilla jag brukar ha dom i fickor intill kroppen, men hur gör proffsen?
 
Kan det vara så enkelt att de har mycket fläskigare batterier?
Amatörgrejjer antar jag är optimerade efter pris, men proffsgrejjer efter prestanda.
 
För mer seriösa filmprojekt så förmodar jag att de har mycket större resurser och har möjlighet att ladda batterier på plats (elverk!). För stillbildsfotografen är inte batterier ett jättestort problem, man tar med sig fler helt enkelt men det beror ju lite på vilka tidsaspekter du tänker dig; större expeditioner har nog också möjlighet att ladda batterier under tiden (eller så har de helt enkelt med sig tillräckligt många fulladdade batterier). Analoga mekaniska kameror kan fylla en viss funktion men kan även de kärva i stark kyla. Oftast är det dock inget problem om kameran i sig blir kall utan det är batteriprestandan som sjunker. Den försvinner dock inte utan om batteriet "blir tomt" så byter man bara ut det och värmer upp det igen. Moderna kameror har dessutom rätt stor prestanda och det är inte ovanligt att man får ut +1000 bilder på en laddning.
 
Grunden

är bärramar med lastkapasitet, vare sig det gäller mc-ackar eller mindre kraftverk.... sen skadar det ju inte med en lätt packning i övrigt.... Vad väger ditt stativ?
//J
 
PhotoLithium

Jag tänkte på expeditioner vintertid med klättrare exempelvis, de filmar, fotar o håller på.
Sådana filmer har väl alla sett, men hur fanken håller dom batterierna varma?

Lithiumbatterier klarar ett stort temperaturomfång. Dessutom klarar de en lagringstid på mer än 10 år. Jag har sådana till mitt blixtaggregat, samt även till kameran liggandes i kameraväskan, ifall Li-Ion ger upp. Min kompaktkameras Li-Ion är mycket känsligare för kyla än det som sitter i systemkameran. Kamerorna funkar bra i kyla, bättre än på filmtiden då man riskerade att riva av filmen. Jag har fotat dia ner till -45 minus, men hade inte kameran nerkyld då. Bilderna blev dock underexponerade, allt blev trögare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.