Bara dyra GPSer ?

Måste en bra GPS kosta 4000 kr ??? Funderar på att köpa en GPS men tycker att 4 papp är lite väl mycket. Några tips på billigare modeller som är bra ?
 
gps

jag köpte mig en garmin e-trex i våras för 2495 kr.
det var ju bara en skojig pryl som kanske kunde vara kul att ha men nu har jag faktist ångrat mig att jag inte köpte en dyrare med lite fler finesser som tex kompass, inte för att jag behöver massa krimskrams men det är ju kanon kul att leka med gps'n (det finns enormt med info som man kan få ut från en gps om man kan använda den)
jag kan verkligen rekomendera dig att skaffa en men du ska ALDRIG lita 100% på den för saker kan ju gå sönder och då vill man inte vara utan de gamla hedliga trotjänarna som sjökort(eller karta) och kompass.
 
Jag är mycket nöjd med min Garmin 12 för skärgårdsnavigering i mörker/regn/dimma, svampturer, fjällturer och geocaching. Jag har haft den i två år. Listpriset är visst omkring 2500 kr, men det kan löna att undersöka om inte någon handlare har rea. I oktober köpte jag en likadan i Göteborg till min son för mindre än tvåtusen. Elektronisk kompass behövs knappast, en vanlig orienteringskompass måste man ändå ha med som reserv. För övrigt räcker det att röra sig 10 - 15 meter med GPS:en för att man skall få aktuell kurs.
 
som jag sa så skulle det vara skoj att ha lite mera krimskrams men det knappast är inte nödvändigt och bäringen du får på gps'n genom att gå 10-15m skulle jag inte lita på om jag behövde en någorlunda exakt bäring men den kan användas om det inte är så jätte noga.en "vanlig orienteringskompass" är inte att rekomedera om man är på sjön pga att det är olika graderingar om jag inte kommer ihåg helt fel,och som jag sa så ska man alltid ha med något beprövat om man ska ut på okänt vatten. jag är inte så hemma på vildmarkslivet på landbacken men jag antar att det kan vara smart att ta med sig en karta även när man ska ut på okända marker och då menar jag inte en karta från telefonkatalogen utan det ska vara riktiga grejor om man vill komma hem utan allt för stora pådrag från räddningstjänsten.
 
Tjena Peddan!

Jag tycker du ska ta en titt på GPS Warehouse i England. De är billigast i Europa och du har GPS:en hemma på 3 dagar. Jag tror de flesta som har handlat sin Garmin Vista här på Utsidan har skickat efter utomlands beroende på att GPS-priserna här i Sverige är helt i hästväg. En Vista kostade (när jag köpte min i våras) 5800-6000kr i Sverige och på GPSWarehouse kostade den 3700kr. En Etrex grundmodell kostade då en tusenlapp mot 2500-3000 här i Sverige.

Enda skillnaden på en engelsk och en svensk Garmin är att den svenska har 3års garanti medans den engelska har bara 1år. Men och andra sidan dagens elektronik är så bra att 99% av felen på en produkt är slarv i produktionen och de upptäcks i regel de första veckorna. Så vad ska man med 3års garani till. För övrigt att posta ett paket innehållande en trasig GPS är lika lätt till Göteborg som till London.

Att använda bankkortet på deras sajt är inga problem.
Så jag föreslår, handla Engelskt och handla Garmin!

http://www.gpsw.co.uk/

Mvh Tobias
 
Jag köpte en Garmin 12 från GPSW-house i England som inte trocklat sig igenom det amerikanska systemet på rätt sätt. Garmin plockade tillbaka dess och kalibrerade om och de såldes för under 1500. Kom till Sverige på 3 dagar.

Eller köp en begagnad, det brukar ju dyka upp en del här på Utsidan.
 
Bra saker kostar tyvärr

Frågan är ju bara hur bra du tycker du behöver.

Personligen vill jag definitivt ha kompass och barometer i GPS:en. Barometern använder jag som väderstation om jag varit ute mer än några dagar. Kompassen sparar batterier och ger betydligt bättre riktningsangivelser än att kuta iväg 15-20 meter för att få en bäring.

Att veta att jag är på koordinat XY räcker helt enkelt inte för att jag skall vara nöjd.
 
Lite off topic, fast kanske inte

Vi blir ju ochså bortskämda med all elektronik som skall kunna allt och inyte kosta något.

Första kontakten jag hade med satellitnavigering var ca 20 år sedan. Då började man använda satellitnavigering i större fritidsbåtar. Jag minns att jag var mäkta imponerad. Man kunde få sin position på en display 2 ggr varje dygn (Det var färre satteliter uppe då så man fick bara fixar ibland) med en nogrannhet på bara några hundra meter. Övrig tid fick man navigera på vanligt sätt, med kompass och logg.
Att GPS:en inte kostade mer än 40000:- var ju också fantastiskt. En knapp årslön bara.

Men annars håller jag med tidigare inlägg- köp i england på GPS warehouse, så sparar du 30-35 %


/Lod
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.