Bågjakt!

Vill bara få igång en diskussion om bågjakt! En nyanserad sådan förhoppningsvis! Är intresserad av olika tankar, funderingar och åsikter om detta!
Det är nytt för mig och jag har kommit såpass att jag kan lägga det i samma "grupp" som smyg- pyrsh- och hageljakt! Närkontakt med viltet!
Eller?
 
Har ingen egen åsikt, men...

Jag saknar riktig kunskap i ämnet för att säga om jag är för eller emot. Men en av mina vänner brukar ägna sig åt bågjakt när han är hemma i USA. Där finns det 3 olika jaktsäsonger på hjort. En säsong när man skjuter med svartkrut, en säsong med bågjakt och slutligen en säsong med "vanlig" jakt.

Han är helt oförsående att bågjakt skulle vara olämpligt, tvärtemot tycker han svartkrutsskyttarna och bågskyttarna är bättre och mer passionerade jägare med mer förståelse och respekt för viltet.
 
En uppenbar MÖJLIG invändning, både mot bågjakt och jakt med gevär laddade med svartkrut, är ju att jakt alltid skall vara så effektivt som möjligt. D v s döda så effektivt som möjligt för att minska lidandet för djuren. Redan dagens krav på jägarnas skjut skicklighet är alltför dåliga, det skadskjuts alldeles för mycket. Så enda hållbara argumentet för att införa nya jaktformer bör vara att de är mera effektiva än nurvarande. Andra argumet som bara försvårar jakten kommer ytterst leda till att man måste tillåta ALLA former av jakt, tex spjut, bola, bumerang elller vad man nu kan hitta på. Så OM bågjakt är effektivare än nuvarande former av jakt så borde det väl tillåtas.
 
Kontrollerad jakt

Jakt behöver regler och lagar för att kunna kontrolleras. Med sådana lagar och regler för bågjakt borde det väl inte vara några problem.

Jag övningsskjuter själv med en compoundbåge och vet att ett skott från en sådan båge är direkt dödande. Med precisionen i en sådan båge så är det heller inget att klaga på.
Dessutom kanske bågskytte bidrar till en mindre produktion av gevär och krut, vilket på något sätt borde främja både miljö och etik.

För viltets skull borde det väl också vara bra eftersom jakt med båge är lite mer smyga sig på djur och döda som det har skett sedan stenåldern. Jag kan tänka mig att det blir mindre stress för djuret, men det är väl i och för sig samma sak om man sitter på pass med gevärr.

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Om bŒgjakt

Om bŒgjakt
FrŒgan om effektivitet nŠr det gŠller en jaktform, Šr inte uteslutande en frŒga om hurpass snabbt viltet avlivas. Det finns andra aspekter, exempelvis hur mŒnga jaktdagar/fŠllt vilt jŠgaren behšver. Den senare frŒgan Šr ocksŒ av mycket stort ekonomiskt intresse.
I det fšrsta fallet Šr det sŒ att bŒgjakt uppfyller de krav pŒ snabbt avlivande som samhŠllet stŠller. Effekten av en pil fšrsedd med skŠrande spets motsvarar studsarkulans. Skadskjutningsfrekvensen vid bŒgjakt Šr statistiskt sett lŒg. Skov- og Naturforvaltning i Danmark rapporterar 2,9 % skadskjutning vid bŒgjakt under fšrra jaktsŠsongen. I Danmark Šr bŒgjakten inskriven i jaktlagen sedan 1998. Man jagar vilt upp till och med rŒdjur. Dessfšrinnan jagade man med bŒge dŠr genom ett dispensfšrfarande som varade i 30 Œr. Finland har alltid tillŒtit bŒgjakt pŒ smŒvilt, men under vŒren 2001 legaliserades ocksŒ bŒgjakt pŒ rŒdjur och bŠver.

Det finns en rad fšrdelar med bŒgjakt. Bl a kan Šven tŠtortsnŠra omrŒden utnyttjas fšr jakt eftersom skotthŒllen Šr korta och projektilen tar mark efter 30-50 meter vid skott horisontellt. Exempelvis jagas hare pŒ kyrkogŒrdar och i kolonitrŠdgŒrdar pŒ natten vintertid i Helsingfors. I New Jersey, USA Šr bŒgjakt den enda tillŒtna jaktformen pga den tŠta bebyggelsen. Kšttfšrstšring blir noll och stšrningsfrekvensen av mŠnniskor och annat vilt likasŒ.

Inledningsvis nŠmnde jag ekonomiska aspekter. BŒgjakt Šr en korthŒllsjakt och medelavstŒndet fšr skott mot vilt Šr 18 meter, att jŠmfšra med kulvapnets medelskotthŒll vid jakt som Šr 80 meter. Detta innebŠr naturligtvis att det Šr oerhšrt mycket svŒrare att komma in pŒ skotthŒll med bŒge, vilket i sin tur leder till att den andra effektivitetsfaktorn, antal jaktdagar/fŠllt vilt škar tiofallt. Om det tar en kulvapenjŠgare en dag att fŠlla sitt vilt, kan man statistiskt sett sŠga att det tar 10 dagar fšr bŒgjŠgaren. Detta har en mycket gynnsam ekonomisk effekt, eftersom markŠgaren rent teoretiskt kan sŠlja jakt pŒ en rŒbock tio gŒnger istŠllet fšr en gŒng.

BŒgjŠgaren har i genomsnitt mer jaktlig utbildning Šn švriga jŠgare, eftersom bŒgjŠgaren fšrst mŒste klara de vanliga kurserna som exempelvis JŠgarexamen och dŠrefter gŒ ytterligare minst en speciell bŒgjŠgarutbildning, vanligen IBEP (International Bowhunter Education Program).

BŒgjakt Šr egentligen inte en ny jaktform. Den fšrbjšds 1938 i Sverige, eftersom den halkade med bland švriga spetsvapen nŠr ljusterlagen kom till. Det fanns alltsŒ aldrig nŒgon uttalad orsak att avskaffa bŒgjakt, den bara rŒkade halka med.
BŒgjakt Šr inte bŠttre Šn eldvapenjakt, men den har sina fšretrŠden precis som kulvapenjakt har sina och hagelvapenjakt sina.
mvh
Peter Martinelle
ledamot i Svenska BŒgjŠgarefšrbundet
 
Bågjakt

Det fanns ett tag rätt många jaktvideos att hyra.
Såg då fyra amerikanska bågjaktfilmer, som handlade om jakt på hjort.
Mycket nedslående, trots att det var bågskyttar som uttalat var skickliga, blev det enbart svåra eftersök, med onödigt lidande för dessa djur. Ok, om pilen penetrerar båda lungorna, dör ju djuret av kvävning och det är ju enda möjligheten med denna jakt.
Jag vet att älgjakten med kulvapen också sker efter dessa principer, men där har du åtminstone chansen att skjuta ett direkt dödande skott.
/Björn

Peter, gör så här: Visa - Kodning - Västeuropeisk
 
Direkt dšdande skott

Jag har sjŠlv sett ett otal sŒdana filmer och det Šr trŒkigt att se, det hŒller jag med om. Om man filmade motsvarande "vanliga" jŠgare med lika dŒlig jaktetik och jaktmoral som de bŒgjŠgare du sett pŒ film, skulle ocksŒ de filmerna vara nedslŒende. Om bŒgjakten bedrivs pŒ det sŠtt den bšr, dvs pŒ samma sŠtt all jakt bšr bedrivas - ansvarsfullt, Šr den precis som kulvapenjakten mycket effektiv. I USA har man inte samma syn pŒ etiska och moraliska hŠnsyn inom jakten och det gŒr inte att jŠmfšra europeisk jaktstatistik med deras. I Danmark har man som jag sagt tidigare, visat pŒ mycket lŒga skadskjutningsprocent, 2,9 % sŠsongen 1999-2000. Jag kan som representant fšr Svenska bŒgjŠgarefšrbundet garantera dig att i frŒga om "direkt dšdande skott" som du pŒpekar, Šr bŒgjakt definitivt likvŠrdig med kulvapenjakt, det finns ingen statistisk skillnad i flyktstrŠckor efter trŠff i vitalomrŒdet. Den praktiska skillnaden fšr jŠgaren med bŒge respektive med kulvapen i hand, Šr att medelavstŒndet fšr bŒgjŠgaren Šr 18 meter, medan motsvarande fšr kulvapenjŠgaren Šr 80 meter. Det Šr svŒrighetsmŠssigt jŠmfšrbart att trŠffa vitalomrŒdet pŒ exempelvis ett rŒdjur pŒ 18 meter med bŒge och 80 meter med kulvapen.
 
Konstiga bokstäver....

Det är synd om dig som alltid får så konstiga bokstäver i inläggen! Det är en utmaning att läsa men ändå..... *suck*
 
Rena skott

Nå, jag kan ju upplysa att jag idkar både älgjakt, rådjursjakt och all form av uppstötsjakt.
Problemet som jag ser det, är att komma tillräckligt nära och samtidigt ha rent skotthåll.
Som jag såg på dessa filmer, sköts pilarna antingen på för långt håll eller genom orena skotthåll. Pilarna satte sig ytligt i muskulaturen.
Klantskallar som bedriver jakt med kulvapen, skulle knappast bli effektivare med båge.
 
klantskallar

Bjšrn, det Šr just det jag menar, bj Šr inte en jaktform fšr alla, utan bara fšr dem som vet att utmaningen ligger just i detta att komma tillrŠckligt nŠra. Det kan vara pŒ sin plats att tala om att šver 90% av alla bŒgjŠgare ocksŒ Šr bšssjŠgare, dvs det Šr samma mŠnniskor, inte en annan sort. Utbildningen Šr omfattande och det skulle fšrvŒna mig om en nordisk bŒgjŠgare skulle ta skott i de situationer du refererar till frŒn videofilmerna. BJ Šr inte istŠllet fšr nŒgon annan jaktform, det Šr bara ytterligare en.

Kanske ska jag skriva "in english" istŠllet fšr att slippa hieroglyferna? Jag har inte den funktionen under visa i menyn du refererar till.
 
Provar att lŠgga in mitt

initialinlŠgg igen med ISO 8859-2

Om bŒgjakt
FrŒgan om effektivitet nŠr det gŠller en jaktform, Šr inte uteslutande en frŒga om hurpass snabbt viltet avlivas. Det finns andra aspekter, exempelvis hur mŒnga jaktdagar/fŠllt vilt jŠgaren behšver. Den senare frŒgan Šr ocksŒ av mycket stort ekonomiskt intresse.
I det fšrsta fallet Šr det sŒ att bŒgjakt uppfyller de krav pŒ snabbt avlivande som samhŠllet stŠller. Effekten av en pil fšrsedd med skŠrande spets motsvarar studsarkulans. Skadskjutningsfrekvensen vid bŒgjakt Šr statistiskt sett lŒg. Skov- og Naturforvaltning i Danmark rapporterar 2,9 % skadskjutning vid bŒgjakt under fšrra jaktsŠsongen. I Danmark Šr bŒgjakten inskriven i jaktlagen sedan 1998. Man jagar vilt upp till och med rŒdjur. Dessfšrinnan jagade man med bŒge dŠr genom ett dispensfšrfarande som varade i 30 Œr. Finland har alltid tillŒtit bŒgjakt pŒ smŒvilt, men under vŒren 2001 legaliserades ocksŒ bŒgjakt pŒ rŒdjur och bŠver.

Det finns en rad fšrdelar med bŒgjakt. Bl a kan Šven tŠtortsnŠra omrŒden utnyttjas fšr jakt eftersom skotthŒllen Šr korta och projektilen tar mark efter 30-50 meter vid skott horisontellt. Exempelvis jagas hare pŒ kyrkogŒrdar och i kolonitrŠdgŒrdar pŒ natten vintertid i Helsingfors. I New Jersey, USA Šr bŒgjakt den enda tillŒtna jaktformen pga den tŠta bebyggelsen. Kšttfšrstšring blir noll och stšrningsfrekvensen av mŠnniskor och annat vilt likasŒ.

Inledningsvis nŠmnde jag ekonomiska aspekter. BŒgjakt Šr en korthŒllsjakt och medelavstŒndet fšr skott mot vilt Šr 18 meter, att jŠmfšra med kulvapnets medelskotthŒll vid jakt som Šr 80 meter. Detta innebŠr naturligtvis att det Šr oerhšrt mycket svŒrare att komma in pŒ skotthŒll med bŒge, vilket i sin tur leder till att den andra effektivitetsfaktorn, antal jaktdagar/fŠllt vilt škar tiofallt. Om det tar en kulvapenjŠgare en dag att fŠlla sitt vilt, kan man statistiskt sett sŠga att det tar 10 dagar fšr bŒgjŠgaren. Detta har en mycket gynnsam ekonomisk effekt, eftersom markŠgaren rent teoretiskt kan sŠlja jakt pŒ en rŒbock tio gŒnger istŠllet fšr en gŒng.

BŒgjŠgaren har i genomsnitt mer jaktlig utbildning Šn švriga jŠgare, eftersom bŒgjŠgaren fšrst mŒste klara de vanliga kurserna som exempelvis JŠgarexamen och dŠrefter gŒ ytterligare minst en speciell bŒgjŠgarutbildning, vanligen IBEP (International Bowhunter Education Program).

BŒgjakt Šr egentligen inte en ny jaktform. Den fšrbjšds 1938 i Sverige, eftersom den halkade med bland švriga spetsvapen nŠr ljusterlagen kom till. Det fanns alltsŒ aldrig nŒgon uttalad orsak att avskaffa bŒgjakt, den bara rŒkade halka med.
BŒgjakt Šr inte bŠttre Šn eldvapenjakt, men den har sina fšretrŠden precis som kulvapenjakt har sina och hagelvapenjakt sina.
mvh
Peter Martinelle
ledamot i Svenska BŒgjŠgarefšrbundet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonken Bågjakt ! Jakt 276

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.