• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bästa Möjliga klättrarklubb i Stockholm?!?!

Hej!
Vi är två killar i 20års åldern som ska börja klättra inför kommande mål (Elbrus/Blanc...) Vi har funderat på att genomföra "STFs högalpina vinterkurs" men undrar om det finns en bättre väg att gå för att nå vårt mål. Vi förstår absolut att det kommer ta tid att nå dessa mål, men vad vore livet utan drömmar...

Tack på förhand!

/Andree & Jonas
 
Det finns (minst) fyra klätterklubbar i Stockholm som är anslutna till Svenska klätterförbundet. Det är förubndet som anordnar de alpina kurserna i Kebnekajse och Dolomiterna, så det kvittar egentligen vilken ni är med i om det är någon sådan ni vill gå.

De flesta klätterklubbar har inte någon organiserad klätterverksamhet. Sånt måste man lära sig själv och bästa starten den här årstiden är att gå en kurs inomhus och sätta igång och klättra. Har ni alpina drömmar, gå sedan en grundkurs i klippklättring så snart det går i vår. Detta kan ni t.ex. göra med Svenska klätterskolan (klatterskolan.se), där alla instruktörerna är auktoriserade (viktigt att ni väljer kurser med sådana) och har lång erfarenhet. Och sen börja träna utomhus.

Kolla upp respektive klubb på nätet så får ni veta mer om dem:
Stockholms klätterklubb
Klätterverket klätterklubb
Solna klätterklubb
Blocstar
 
Åtminstone både Främjandet och SKK ordnar ju regelbundet "egna" utomhuskurser, även med auktorisation. Kurserna har ju lite olika inriktning, men det är nog snarare förbundets Kebkurs som är intressantast? http://www.klatterforbundet.com/content_sub?cat=6&cid=66
(Enligt förbundets hemsida så finns det f ö numera 8 förbundsanslutna klubbar i Stockholm.)

Antar att det finns de som bestigit Elbrus och M Blanc som har synpunkter på vilken typ av klättring som är "nyttig" inför ett sånt äventyr.
Inomhusklättring har ju inte jättemycket gemensamt med bergsbestigning.
 
På Elbrus behöver man inte veta något om klättring.
Man behöver bara veta hur man använder stegjärn och
eventuellt hur man knyter in sig på glaciär. Kanske
även sprickräddning om man råkar navigera sig bort från normalleden. Selfarrest kan vara nyttigt att kunna dessutom.
 
_Erik_; sa:
På Elbrus behöver man inte veta något om klättring.
Man behöver bara veta hur man använder stegjärn och
eventuellt hur man knyter in sig på glaciär. Kanske
även sprickräddning om man råkar navigera sig bort från normalleden. Selfarrest kan vara nyttigt att kunna dessutom.

Så man behöver inte veta något om klättring, men en hel del om bergsbestigning som till exempel användande av stegjärn, hur man knyter in sig på glaciär, sprickräddning, navigera och även Selfarrest...
 
Om man vill dra det till sin spets så har man ingen glädje av att träna inomhusklättring - eller - man kan antagligen träna skidåkning lika gärna. Att knyta in sig måste man lära sig, men det lär man sig i ändå andra nödvändiga sammanhang.
Dock är det ju så att t ex Keb-kursen förutsätter klippklättringskurs som förkunskap. Troligen för rep- och utrustningshanteringen.

Sen är det ju så att det är roligt att klättra, även inomhus, och det är inte orimligt att man uppskattar det även som aspirerande bergsbestigare...

Men det är nog en annan sak.
 
Det som sägs här ovan är rätt på så vis därför att: Ok, för att bestiga de så kallade enkla topparna behövar man inte vara någon fena på klättring. Men å andra sidan så medför klättring att ni blir blir vana vid utrustningen, så som sele, rep, knutar osv. Och den biten behöver ni ha i ryggmärgen.

Ok igen, rephantering lär man sig inte så mycket om inomhus, men å andra sidan, kan ni klättra lite när ni går er första kurs utomhus kan ni tillgodogöra er den teori ni behöver så mycket bättre, eftersom de övriga momenten redan är bekanta. Dessutom, kan ni klättra en del kan ni gå direkt på en avancerad grundkurs och snabbare få lära er lite mer om det ni är ute efter.

Att klättra med Friluftsfrämjandet är säkert kul, socialt och trevligt på alla sätt, men de åker iväg och hänger topprep på hela berget, alltså som att klättra inomhus ute. Ni lär er _inget_ om hur rep, standplatser och säkringar funkar, vilket ju behövs t.ex. vid en kamraträddning. Jag skulle alltså istället absolut rekommendera en kurs så att ni kan komma igång och klättra ute själv med egna säkringar och lära er att trassla med rep och alla pinaler.

Ju mer alpint det blir, desto mer tekniskt blir det när det gäller utrustningen. Enda sättet att lära sig detta är att meka med den själv. Det finns gott om lätta leder med bra alpin känsla t.ex. i Häggsta, som är en känd kursklippa utanför Stockholm.

Jag rekommenderar just klatterskolan.se för att jag vet att deras instruktörer har lång erfarenhet, även av större berg. Efter avslutad grundkurs/avancerad grundkurs, kan de säkert ge er de allra bästa rekommendationerna hur ni ska gå vidare och vad ni behöver komplettera med. Men fram till dess, varför vänta? Klättra och ha skoj även under vintern!
 
lilla_my; sa:
Att klättra med Friluftsfrämjandet är säkert kul, socialt och trevligt på alla sätt, men de åker iväg och hänger topprep på hela berget, alltså som att klättra inomhus ute. Ni lär er _inget_ om hur rep, standplatser och säkringar funkar, vilket ju behövs t.ex. vid en kamraträddning.

Hhrm....(Harkling)

Har du varit med på alla Friluftsfrämjandets klätterturer och kurser?!!
Det verkar inte så.....

Börja med att ta en titt på http://www.bergsidan.com innan du gör sådana antaganden.
Det är verkligen inte bara toppklättring det handlar om!

Som sagt, kolla gärna ovan nämnda site för lite mer verklig info om Friluftsfrämjandet och klättring.

Mvh,
Per Nyberg
 
Jag vet inget om Friluftsfrämjandets kurser, men klätterträffarna jag sett är blott och enbart topprep och det var ju i frågan om klubbverksamhet och inte kurser som jag gav detta svar. Kanske inte var tydlig nog att det var träffarna jag avsåg, och det ber jag i så fall om ursäkt för.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.