Bärsystem för ömma höfter?

Söker efter en lämplig ryggsäck för fådagars-turer upp till 1 vecka.
Har sk. höftluxation sedan barnsben vilket gör att jag kan bli lite öm i höfterna om jag bär fel/med fel justerad ryggsäck.
Har kollat lite på olika varianter av ryggsäckar, Lundhags V8, Arcteryx Bora osv.
Skulle gärna ha lite tips om kanske någon annan här inne också har problem med ömma höfter.
Norröna har ju ett höftsystem som ska vara lite extra justerbart, tror det är på deras Nansen-säckar.
Letar efter en säck i 80-litersklassen.
Jag kan känna att Norröna-säcken borde bli lite "vinglig" pga dess cylindriska form, är det villfarelser? (Jämf. Lundhags el. Arcteryx, bredare mot ryggen - stabilare?)
Hur är Ospreys säckar i större storlekar?
Har en Talon 22 för mina kortare skogsturer som jag gillar mycket.
 
Kan rekommendera norrönas syncro2 bärsystem. Anledningen till att jag uppskattar det är att 1) Höftbältet är helt ledat (inte bara "ganska" ledat som många andra ryggsäckar) 2) Ryggsäcken ligger inte an mot ryggen utan lämnar en luftspalt för ventilation (precis som en ramryggsäck).

Att norrönas ryggsäckar skulle vara instabila håller jag inte med om.
 
Hur tänker du... om vikt...?

Söker efter en lämplig ryggsäck för fådagars-turer upp till 1 vecka.
Har sk. höftluxation sedan barnsben vilket gör att jag kan bli lite öm i höfterna om jag bär fel/med fel justerad ryggsäck.
Har kollat lite på olika varianter av ryggsäckar, Lundhags V8, Arcteryx Bora osv.
Skulle gärna ha lite tips om kanske någon annan här inne också har problem med ömma höfter.
Norröna har ju ett höftsystem som ska vara lite extra justerbart, tror det är på deras Nansen-säckar.
Letar efter en säck i 80-litersklassen.
Jag kan känna att Norröna-säcken borde bli lite "vinglig" pga dess cylindriska form, är det villfarelser? (Jämf. Lundhags el. Arcteryx, bredare mot ryggen - stabilare?)
Hur är Ospreys säckar i större storlekar?
Har en Talon 22 för mina kortare skogsturer som jag gillar mycket.

Hej!
Tyvärr kan jag inte ge dig några tips, däremot slår mig en tanke när jag läser din fråga...
Du säger:
a) du har ömma höfter
b) du behöver en rygga med 80 l volym

I min värld (som kan ha helt andra förutsättningar och preferenser än vad du kan tänkas ha, men det är den jag känner till..)....
I alla fall jag tänker så här:
stor rygga = tung last.
Tungt last = ont i kroppen (oavsett om det gör ont i axlar, höfter, knän eller fötter...).

Kan man vända tankegången: istället för att finna en jättestor rygga som kan rymma ett stort lass, som mot förmodan gör det trevligare att släpa på den p g a några tricksiga konstruktionslösningar....

... Kan man tänkas att minska vikt och volym på din packning istället och därmed ge förutsättning för mindre ont i kroppen - oavsett (nästan) vilken rygga man väljer sen...?

Ja, det är bara en undran, ta det inte som kritik!
 
Kan man vända tankegången: istället för att finna en jättestor rygga som kan rymma ett stort lass, som mot förmodan gör det trevligare att släpa på den p g a några tricksiga konstruktionslösningar....

... Kan man tänkas att minska vikt och volym på din packning istället och därmed ge förutsättning för mindre ont i kroppen - oavsett (nästan) vilken rygga man väljer sen...?

Huvudet på spiken såklart, Tranan! Om det inte finns några skäl att ha stor rygga (foto, klättring, etc) så är det lämpligt att minimera. Kommer man ner på en basvikt på ryggen på runt 5-7 kilo och försöker klämma in en provianteringsdag mitt i vandringen så behöver man troligen inget avbärarbälte alls.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.