Backpacking jorden runt; vilken kniv?

Om du bara fick välja en kniv med tanke på mångsidighet, vikt och kvalitet för en jorden runt resa, vilken skulle du välja?

Faktum är att jag vet inte ens om det skulle vara en kniv med fast blad eller en fällkniv. Just nu lutar det åt en kompromiss, en av de tuffaste fällknivarna som finns på marknaden för tillfället:
Extrema Ratio MPC

~Paul~
 
Jo, det är sant.

Men det gäller att få fram en kompromiss mellan stryktålighet och finess. Sedan är det så att jag inte skalar mina äpplen :)

~Paul~
 
"Multi Purpose Combat"?

Öh... vad ska du egentligen göra därute?

Jag skulle ta med mig ett multiverktyg eller en Victorinox - då kan man skala apelsiner i Afrika, reparera ryggor i Indien och korka upp vin på Nya Zeeland.

Själv har jag aldrig varit i närstrid på semestern, så en 2000-kronors mördarkniv har jag inte behövt. ;)

Nej, sätt dig ner och tänk efter vad du egentligen behöver. Lägg pengarna på en Leatherman Juice istället. Du kan ju alltid måla den krigsgrön om du tycker att den ser fjollig ut.

(Men jag vet ju som sagt inte vad du tänker göra på din resa, så jag kan ju ha tvärfel)
 
Jag sällar mig till de som undrar vad den där kniven har för mångsidighet?

Menar du att du vill begränsa till en kniv som bara har ETT blad eller?

Och jorden runt-resa? Hur då? Försöker du få med dig den där kniven på flyget så lär du ligga risigt till i rätt många länder... De kommer nog ifrågasätta dina motiv.
 
Jodå,

jag har övervägt att ha ett multiverktyg med mig.

Men jag har kommit fram till slutsatsen att de är halvbra på allting men inte helt bra på någonting.

Låt mig förklara. Den första svagheten är oftast knivbladet. Usel bladgeometri, ännu sämre metall och dessutom alldeles för korta. Att skära ut en brödskiva kan därför bli rätt svårt ;)

Nästa problem är vikten. OK, skulle jag ta med mig en Leatherman Juice så är inte vikten så stor. Men jag har redan en, den vinröda. Det är enligt min åsikt en leksak och skulle inte klara tyngre göromål som tex fixa ett bivack.

Resten av grejorna på ett multiverktyg kan jag klara mig utan. Det är i så fall bättre med en SAK.

Kanske skulle en kombination av en SAK (Victorinox) och MPC-n vara något?

~Paul~
 
Peter, det är oftast ingen fara!

nermander; sa:
Försöker du få med dig den där kniven på flyget så lär du ligga risigt till i rätt många länder... De kommer nog ifrågasätta dina motiv.

Så länge man inte har kniven i handbagaget så har jag i alla fall inte haft några problem. Ja brukar alltid skicka med kniven i utcheckningsbagaget. Länder som jag har besökt på senare tid utan problem: Tjeckien, Frankrike, Spanien, USA (!!) och Mallorca.

I det här fallet är det inte fråga om att vara macho och därför skaffa en kniv med avskräckningsfaktor. Orsaken är helt enkelt att en kniv med ett singelblad oftast är starkare. Som sagt, möjligtvis kan en fastbladig kniv vara bättre (men den väger dubbelt så mycket).

~Paul~
 
Re: Jodå,

dePaul; sa:
jag har övervägt att ha ett multiverktyg med mig.
Men jag har kommit fram till slutsatsen att de är halvbra på allting men inte helt bra på någonting.

Men är det då en lösning att ta med sig en pryl som bara kan EN enda sak?
Och bara strunta i konservburkar, vinflaskor, apelsiner och ståltråd som behöver knipsas?

Om jag skulle kombinera kniv och multigreja skulle jag köpa dyr multigreja och billig kniv - typ en morakniv för en femtilapp.
Jag känner igen ditt habegär över MPC:n hos mig själv, men är den egentligen lika mycket värd som en ryggsäck eller ett par kängor?

Men om du vet att ett tokstarkt knivblad är centralt för att du skall lyckas med din resa kan jag ju inte argumentera mot det.
 
dePaul; sa:
Om du bara fick välja en kniv med tanke på mångsidighet, vikt och kvalitet för en jorden runt resa, vilken skulle du välja?

Faktum är att jag vet inte ens om det skulle vara en kniv med fast blad eller en fällkniv. Just nu lutar det åt en kompromiss, en av de tuffaste fällknivarna som finns på marknaden för tillfället:
Extrema Ratio MPC

~Paul~

Vad ska du göra? Det måste ju vara den avgörande faktorn här.

Om du är knivintresserad och på resande fot kan det kanske vara en ide att ha med en mångsidig fällkniv/multiverktyg som grund och sedan botanisera bland de lokala knivtillverkarna om behov uppstår.

Vem skulle t ex inte vilja äga en riktig Kukri, köpt och använd på plats?

http://www.himalayan-imports.com/kami.html

:)


J
 
Det var många bra förslag!

Det var det jag ville. Som det ser ut nu så blir det en kombination av en liten Victorinox (Voyager) och MPC-n. Att enbart ha en enda kniv med sig verkar inte vara någon bra idé.

En khukuri skulle vara något :) ! Lite för tung kanske ;)

Som sagt, jag känner att jag vill ha åtminstone en rejäl kniv med mig. En som tål det mesta, man vet aldrig när det dyker upp situationer som kräver lite extra.

~Paul~
 
Re: Det var många bra förslag!

dePaul; sa:
Som sagt, jag känner att jag vill ha åtminstone en rejäl kniv med mig. En som tål det mesta, man vet aldrig när det dyker upp situationer som kräver lite extra.

Vad jag har använt en kniv till de månader jag rest runt i världen så har jag klarat mig bra med en "no-name" fickkniv. Trots vandringar i Nepal och på Borneo. Det jag använt den till är att skala frukt och laga lite småprylar. Det är klart att ska du ut i oråden utan folk och utan guide så kanske det kan vara värt att släpa med sig en rejäl kniv, men det är onödig vikt om du frågar mig...

Trevlig resa!
/Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.