Avbärarbälte + packningsstrategi.

Som nämnts tidigare gör jag lumpen på K3, vilket innebär mycker nya påfrestningar på kroppen. Hur ska avbärarbältet sitta för bästa resultat? Över eller på höftbenet? Hur hårt ska det vara spännt, osv, tacksam för alla tips. Det enda vi har fått höra är att man ska ha cirka 80% av vikten på bältet och resten på axlarna.
Sen undrar jag hur man ska packa för att minska påfrestningar på kroppen så mycket som möjligt.


Kanske verkar som dumma frågor, men det är lika bra att fråga då det verkar som att det finns så många erfarna vandrare här.
 
Denna sidan ger en bra beskrivning tycker jag http://www.bergans.no/engelsk/hovedmeny/frame_tips.htm

När det kommer till att packa ryggsäcken så är det nog gasnka infdividuellt. I det militära så är det ofta bråttom. Tid är något man inte har för mycket av så att säga. Jag packar alltid det jag behöver oftast mest överst, saker som typ regnställ, värmetröjs, värmejacka överst. Saker som du kanske inte behöver förräns ni slår läger eller liknande lägger man förslagsvis längst ner =)

Ett litet fälttips: Koka alltid upp lite vatten och ha i termosen innan du går och lägger dig. Om ni ska förflytta mitt i natten eller tidigt på morgonen så kan en varm kopp choklad vara guld värt =)
 
Variera...

sebr0ck; sa:
Som nämnts tidigare gör jag lumpen på K3, vilket innebär mycker nya påfrestningar på kroppen. Hur ska avbärarbältet sitta för bästa resultat? Över eller på höftbenet? Hur hårt ska det vara spännt, osv, tacksam för alla tips. Det enda vi har fått höra är att man ska ha cirka 80% av vikten på bältet och resten på axlarna.
Sen undrar jag hur man ska packa för att minska påfrestningar på kroppen så mycket som möjligt.
Lumpen och vandring är två vitt skilda ting men jag packar som i det militära, jag skall kunna hitta allt i ryggsäcken även i mörker. Packa upp så lite som möjligt så allt ligger i ryggsäcken, packa ner det du använt och inte behöver. Länken sovan är bra och grundregeln är att det tyngsta skall packas högt men hur mycket man bär på höften och på axlarna är teoretiskt. Jag brukar variera hela tiden. Ofta får man hissa upp axlarna och spänna avbärarbältet för att det sjunker ner när man går. Ibland låter jag höften vila och ber mer på axlarna men inte länge. Variera, använd två stavar om du kan, även i det militära, det är effektivt. Lycka till // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.