Att jobba som divemaster utomlands!?

Hej allesammans!

Jag och min bror utbildar oss till divemasters nu i sommar och sen har vi planerat att fara till andra sidan jorden (New Zealand, Australien, Thailand någonstans) för att jobba som just detta. Så nu tänkte jag höra ifall det finns någon här som har några erfarenheter omkring detta. Någon som jobbat som just divemaster där nere kanske som har några tips och tricks att ge, hur man kan gå tillväga för att söka jobb, om det är svårt eller lätt att få jobb som det. Eller kanske bara har något som har anknytning till detta.

Är tacksam för alla svar!

Dykhälsningar

Marcus & Daniel
 
Det finns olika sätt att gå tillväga.. Personligen så hade jag valt att utbilda mig ett steg ytterligare till instruktör men det kanske inte är aktuellt..

Man kan åka ner och på plats snacka med dykcentrena om dom behöver hjälp.. Det går ofta att ordna jobb så att man kan dyka gratis. Att tjäna pengar som DM är inte lätt.. Ett annat sätt är att jobba ihop sin instruktörskurs.

Det säkraste är att prata med de dykcentra i Sverige som har centran nere på plats och försök att få jobb innan ni kommer ner.. Var försiktig jag har kompisar som råkat illa ut.

Hoppas inte på en gratis semester för en DM, på sin höjd gratis dykning. En OWSI kanske kan tjäna nån krona om han/hon e erfaren och har bra kontakter.
 
Jag arbetade som divemaster i Grekland på 90-talet. Jag fick jobbet genom att helt enkelt flyga ner och presentera mig innan säsongen började. Jag var med och provdök i ett par veckor och fick sedan jobbet. Lönen var lika med uppehället, inte så mycket med andra ord...men jag fick å andra sidan några milstolpar som räcker hela livet. Jag har fina minnen från alla möten med människor från hela världen, alla olika typer av dyk (beginners dive, experience dive, photo-m.m.), sol, mat...ja listan kan bli lång av nostalgi. Ett tips är att inte ha så många utgifter som måste betalas i Sverige som t ex hyra, lån etc innan du åker iväg, utan att helt enkelt åka ner helt "ren". Då klarar du dig bra och får i regel ett bra liv, men det är klart fördelaktigast om du har instruktörsutbildning. Låt det inte hindra dig om du nu inte är instruktör, för den erfarenhet som du kan skaffa dig genom att arbeta som dykledare utomlands eller i Sverige är helt enkelt obetalbar! Hoppas du får en bra resa...!
 
Nu har jag inte arbetat som DM men känner flera som gjort det och funderade länge på samma sak. Precis som tidigare skribenter säger så ligger pengarna inom instruktörsutövandet då de arbetar på provision t.ex 1000 kronor per utbildad OW dykare. En DM tjännar knappt ingenting.

Det är säkert en stor erfarenhet att arbeta som DM utomlands men om syftet är att kunna resa (inte spendera tid utomlands) så kan det vara bättre att arbeta hemma och få en riktig lön och sen bara glassa runt. Det är det som jag kommit fram till är det bästa sättet.
 
Jag har jobbat 3 säsonger i Thailand och tog kontakt med dykcentran nere på plats. Det var lätt att få jobb om man var där nere i början av December sedan kommer alla centran att vara fyllda. Det finns mycket stor efterfrågan på svenska divemasters både i phuket området (om man nu vill vara där det är mest turister) och på östkusten (Koh Tao) Generellt sett har man bäst betalt i phuket-Krabi området men där är det oxå dyrare att leva. På Koh Tao bor man billigt och bra men tjänar sämre och konkurensen är hårdare. Dock rekomenderar jag Koh Tao för att om man är intresserad av dykning så är det platsen där allt handlar om dykning och har man väl kommit in på ett centra så är det lätt att få jobb på ett annat ställe på ön om man vill.En del dykcentra har dessutom svenska managers och Coursedirectors så dessa kan man prata med och få tips (ex,Big Blue Diving och Phoenix Divers, Bans Diving)
Lycka till.
 
Njaa typ är det som jag hört. Om du är stationär så har du billigt (gratis) boende och kanske gratis mat. Det beror ju på hur du lever. Visst går det säkert att leva men spara undan är nog mycket svårt. Det beror ju även på var det är du arbetar.
 
Jag har själv ingen erfarenhet av detta men en bekant tjänade ihop lite pengar. Han hade bara ett dykarcertificat och inget mer. När han kom ner så letade han upp något av de lokala dykarna som kunde ge honom instuktörscertificat (han kanske behövde ta något däremellan, är inte så haj på sånt) allt för en sån liten penning som möjligt. Sen åkte han helt enkelt in till nån turistort och letade jobb(vid december månad) och lever ett någorlunda bra liv. Betalningen ger honom hyra till ett helt hus, mat o lite annat smått o gott. Huset kanske inte ä i snyggaste laget men vem bryr sig. Tyvärr så vet jag endast att han gjorde allt detta i Thailand, osså kanske han har haft ovanligt med tur, vad vet jag. Men att försöka o bara åka ner ä nog inte någon dum ide, man får ju en upplevelse vilket i fall som helst.
 
divemaster down under

hej,
har varit i australien i ett par gånger och jobbat på dykbåtar uppe vid bariärrevet bla.

Det är troligtvis där ni kommer söka jobb då det mesta händer i norra australien. Vad som är viktigt att tänka på är att om du ska jobba vid barriärrevet så är det mest jobb under juli till september (deras vinter). Detta då det är varmt och regnigt på sommaren.

Med det så säger jag inte att det är omöjligt att få jobb andra tider. Svårast är dock svensk vår, dvs mars till och med maj/juni. Alternativ att jobba på under australiensisk sommar, november till mars, kan vara sydney upp till byron bay(söder om brisbane). Där finns det inte lika mycket jobb men letar man tillräckligt så kan det dyka upp något.

Men som övriga inlägg påpekar så är det inga pengar i DM. Däremot så kan du jobba, för gratis husrum och mat samtidigt som du utbildar dig till instruktör. Gör det och sen söker du jobb som instruktör. Då kan du tjäna upp till 20 000 SEK i månaden om du jobbar mycket.


Over and out!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.