Att gå i zippoffbyxor!

Zippoffbyxor!

Nu när inte huvuddelen av åldersklassen längre gör grundutbildning i det militära stöter man på "otroliga" frågor! Häromdagen kom en yngling fram till mig och påpekade att jag skrivit väl om zippoffbyxor. "Sånt skit!" så han. Han hade träningsgått under veckoändan med sin flickvän på en låglandsled och blodat ner sina zippoffbyxor. Vänligt frågade jag honom vad han hade under. Inget sa han det var varmt! Och så frågade jag honom vad han hade haft i byxfickorna. Karta, kompass, anteckningsmatriel och förstaförband med plåster+tom ljuceförpackning, fickkniv, näsduk, myggmedel och hudsalva blev det promta svaret. Lösningen är ju enkel, ju mer du bär i byxfickorna ju mer går byxbenen sin egen väg! (Egenvikten ökar ju.) Där byxorna har benfickor, extrasömmar och blixtlås där sliter de mot huden eller långkalsångerna.
När M90-byxorna kom hade vi massvis med vpl och befäl som fick hål på låren då benfickorna var fastsydda med dundertråd i stora mängder. Bärandet av ficklampor, freestyles mm i benfickorna gjorde säkret sitt till. Tejpning av de värsta sömmarna och bärandet av långa benkläder, liksom tvättning tog bort problemet men inte helt. Råden vid långa marscher är töm byxfickorna, tejpa!
Så kombinationen zippoffbyxor och långmarch är inte helt förenlig för alla. Själv har jag inte haft några problem med mjuktvättade Reggatta och Everestbyxor. En ett par av gedignare kvalitet (Och dyrare märke) som jag fick i present byttes raskt ut mot ett tillgodokvitto! Själv ogillar jag hål på benen....och styv väv ger det i kombination med blixtlås.
Var förvarar man då alla dessa nödvändiga prylar och speciellt som man går i ficklös syntetisk (t-)tröja eller som i sommras med bar överkropp. Tja jag har ett litet kontor på ena axelremmen, där thermometern och kameran även rymms, snörena runt halsen håller mycket av det övriga luppen, kompassen, monokularet....

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-28 kl 08:16]
 
Det där med var man skall ha alla saker som man inte vill ha nerpackat i ryggsäcken är onekligen ett dilemma. I byxorna är det som du skriver ganska dumt att ha grejerna, jag har visserligen aldrig fått skavsår av det (men jag har aldrig gått i helt nya byxor då heller) men tunga saker slår mot benen och byxorna åker ju ner på grund av tyngden (om man inte har hängslen).

I jackan kan man ju sällan ha grejerna eftersom då trycker ryggsäckens remmar mot dem.

Ska man resonera ultralätt så är ju dessutom tomma fickor (på plaggen i packningen) onödig vikt.

Jag har varit inne på att snitsna till nån slags väst, av lätt tyg och kanske mesh eller nåt, som går att bära utanpå ryggsäckens remmar (jag har dock inte kommit på nån vettig lösning på konstruktionen). Fördelen med en sån skulle vara att man dessutom alltid har med sig samma fickor oavsett vad man har för kläder på sig.

(Det är ju bara att titta på installatörer, resande servicetekniker etc, de har ju ofta väst, bälte eller nåt med verktyg och sånt som är lätt att ta av och på när man kliver i/ur bilen.)
 
stort problem?

Om vädret tillåter (t ex var det så hela tiden i
Alperna i somras) har jag shorts utan fickor,
eljes knickers. Dessa har fickor och en benficka och de
är i regel tomma. Behöver man ha så mycket framme?
jag har kartorna
(ofta behöver jag ha två eller tre tillgängliga)
i ett kartfodral, som
också kan innehålla några småsaker.
Kameran har jag i ett bälte, vattnet i en flaska på
axelremmen. Det är allt jag vill kunna komma åt utan
att ställa ifrån mig säcken.

il C.
 
Kontorsstorlek?

Jag tror att en sån här ficka skall vara så liten som möjlig. Min ex kvm han har en stor stridsbältesficka på remmen till sin Vulcan och minsann kan han fylla även den!
Själv har jag kartor, antmtrl, solglasögon, kamera, thermometer, plåster, säkerhetsnål samt micran i kontoret. Dricksflaskan sitter i en nätficka på ryggsäcken/andra ryggsäcksremmen (lite olika på olika ryggsäckar). Snörena runt halsen kan verka begränsande för vissa men känns praktiska för mig. Större delen av året har vi ju kläder på oss.

Go tur

Johan K
 
Tillgänglighet

Jag kör med:
Kartan i kartfodral runt halsen, instucken under höger axelrem.
Kompass i höger skjortficka.
Vattenflaska fastspänd med snabbkoppling på höger axelrem.
Hudsalva i vänster byxficka.
Salta tabletter vattentätt i vänster byxficka.
Tändstickor i vattentät liten burk i höger byxficka.
Plåster vattentätt i höger benficka.
Platt sittunderlag i höger benficka.
En omgång toapapper i höger benficka.
Ibland liten kamera ELLER liten kikare på vänster axelrem.
Kniv i bältet.
 
Är inne på 3:e paret zip-off nu, de är ju mycket praktiska men kanske inte lika bekväma som vanliga byxor. Sämre skurna & de stramar lite där blixtlåsen finns. Har valt tunna, snabbtorkande varianter, de håller tyvärr inte så länge. Då jag använt endast shortsen mycket mer än benen ser de senaste ganska fåniga ut nu, urtvättad & blekblå överdel, mörkblåa ben.. Har bara en liten vikkåsa i fickan. Kompass & karta oftast i ena handen. Resten i ryggan, med saker som används under dagen i ytterfack/sidofack.
 
Fickor på avbärarbältet

Ett tips kan vara att fästa fickor till stridselar på avbärar bältet och på så sätt ha småsaker lätt tillgängliga.

Själv så har jag benfickorna fulla av prylar, men inga problem med skav eller liknande =)
 
jarlmoden; sa:
Då jag använt endast shortsen mycket mer än benen ser de senaste ganska fåniga ut nu, urtvättad & blekblå överdel, mörkblåa ben..

Ja jag har kommit fram till att man får se till att hänga benen på utsidan av ryggsäcken eller nåt när man går med dem avtagna... Då har jag ändå valt ganska ljusa modeller just med tanke på att mörka färger antagligen bleks värre. Men det har inte hjälpt...

Jag har alltid tvättat dem ihopsatta (skonsammast för blixtlåsen) så benen är lika mycket tvättade som shortsen.
 
Re: stort problem?

il Camoscio; sa:
(---) Behöver man ha så mycket framme?
jag har kartorna (ofta behöver jag ha två eller tre tillgängliga) i ett kartfodral, som också kan innehålla några småsaker.
Kameran har jag i ett bälte, vattnet i en flaska på axelremmen. Det är allt jag vill kunna komma åt utan att ställa ifrån mig säcken.

il C.

Jag måste hålla med. Kan man inte ställa ifrån sig ryggan om man vill ha tag i sina småprylar? Att stoppa grejor i benfickorna är som det påpekats olämpligt mht skavsår, och eftersom byxfickor/framfickor vanligen saknar lock blir jag bara nervös av att förvara saker där (känner efter stup i kvarten om de ligger kvar).

En sak vill jag dock inte vara utan, och det är mitt första förband i ena benfickan. Om olyckan skulle slå till vill jag inte offra en enda sekund på att rota i säcken.
 
Zip-brallor !

Jag har aldrig fått skavsår av mina gamla Fjällräven, har oftast bara snus-dosan i byxorna, resten av "bra-ha-prylar" har jag i ryggsäcken´s sidofack eler topplock, man har ju folk med som kan ta fram saker åt en ... /Gunnar
 
Zippoffbyxor på fjällvandring

Jag har använt Zippoffbyxor dom senaste tre åren och har aldrig haft problem med skavsår.
Men så avskyr jag också att ha lösa prylar i fickorna.
Jag brukar stoppa en 0,5l petflaska(eller kosan) i ena benfickan och kartan i den andra + möjligen lite tilltugg..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.