återigen om bensinåtgång

Jag har läst tidigare trådar om bensinåtgång och det verkar som att folk generellt sett gör av med ca 0.5L bensin per person och vecka.
När jag och flickvännen var ute på en kort runda nu i veckan gjorde vi av med ca 1.5 dl på två dygn vilket till sommarens planerade tur på 11 dagar skulle betyda att en 1L flaska räcker gott.
Vi lagar mat enligt principen "blötlägg -> koka upp -> dra färdigt utan låga" och låter det i princip aldrig stå och puttra.
Nu tänker jag iofs stoppa ned en full gasbehållare för säkerhets skull, men jag tycker ändå det verkar märkligt att hamna såpass mycket lägre när man räknar!?
 
Verkligheten gäller.. har du mätt upp förbrukningen så är den säkert så stor. Själv brukar jag göra åt med en halv liter sprit i veckan vilket är bra mycket mindre än den traditionella rekommendationen "en liter per person pch vecka". Det beror ju mycket på vad man äter och hur man eldar.
 
boran; sa:
Jag har läst tidigare trådar om bensinåtgång och det verkar som att folk generellt sett gör av med ca 0.5L bensin per person och vecka.
Nu tänker jag iofs stoppa ned en full gasbehållare för säkerhets skull, men jag tycker ändå det verkar märkligt att hamna såpass mycket lägre när man räknar!?
svartöra; sa:
Själv brukar jag göra åt med en halv liter sprit i veckan vilket är bra mycket mindre än den traditionella rekommendationen "en liter per person pch vecka".
Jaaa.... det kan inte vara lätt att räkna. Du vill veta bensinförbrukning och tar med dig gasol och får ett svar på spritåtgången. Själv har jag ingen aning men håll till dina egen beräkningar och ta med en extra skvätt :) // Roland
 
walk_alone; sa:
Jaaa.... det kan inte vara lätt att räkna. Du vill veta bensinförbrukning och tar med dig gasol och får ett svar på spritåtgången. Själv har jag ingen aning men håll till dina egen beräkningar och ta med en extra skvätt :)

Jag råkar veta att köket ifråga är ett Primus OmniFuel och att ägaren mest kör med bensin så gasen är nog mest med för att ha något som lämpar sig bättre än bensin för de tillfällen när vädret gör att man vill laga mat i absiden. :)
 
haskell; sa:
Jag råkar veta att köket ifråga är ett Primus OmniFuel och att ägaren mest kör med bensin så gasen är nog mest med för att ha något som lämpar sig bättre än bensin för de tillfällen när vädret gör att man vill laga mat i absiden. :)
Ahhh... en annan måste ju välja mellan gas eller bensin. Men spriten får han väl använda till annnat.... men det går väl att elda sprit i en OmniFuel? Fast det är slöseri om man har finare spritsorter med sig ;-)
// Roland
 
walk_alone; sa:
Ahhh... en annan måste ju välja mellan gas eller bensin. Men spriten får han väl använda till annnat.... men det går väl att elda sprit i en OmniFuel? Fast det är slöseri om man har finare spritsorter med sig ;-)
När vi var i Sarek i somras så hade både han och jag whisky med sig. Jag förutsätter att det är sådan sprit som omtalas... ;)
 
Jag kanske skulle förtydligat lite. Gasen kommer med som reserv till matlagning i absiden som haskell sade, eller ifall bensinen tar slut. Har man 120g över kan man dessutom ha med sitt Pocket Rocket som reserv isf.

Jag är inte så förtjust i att köpa bränsle på engångsförpackning (gas) så jag räknar lite på vikter och utrymme. Det känns dock som att 3st 225g (eg. 350g) gasflaskor är svårslaget.
Jag har inte hunnit köra med bensin i någon större utsträckning så det är därför jag frågar. 2 dygn + enstaka helgutflykter känns lite tunt att göra bedömningar efter

På tal om spriten:
Whiskey och pringles åker med, men de vet jag redan åtgången på. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
nippe_n Bensinåtgång sommartid? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.