Åsikter om microkamkilar

Hej!

Jag ska komplettera mitt rack med några kamkilar i intervallet ca: 8-22 mm.
Har kollat runt lite och det verkar som Camalot 0,3 (12,5 - 21,5 mm) är ett bra val till att börja med.
Men för de mindre då? 0,3 är den minsta Camaloten som har dubbla axlar så men missar den fördelen om man väljer 0,1 och 0,2.
Är det då bättre att satsa på Alien för de minsta? De är dyrare och saknar camstop, dessutom verkar de slitas fort?? Men man har ju hört så mycket gott om den. Jag har dock aldrig använt de själv.

Nu har jag snöat in på dessa två tillverkare men det finns ju fler, kan man säja att något val är bättre än något annat? Eller är det bara en fråga om tycke och smak.

Har provat Rock Empire microFlex och jag kännde mig inte helt tillfreds med dem.

/Nils
 
Aliens!

Min rekommendation är att köra med Aliens eller med WC Zeros. Ifall du stannar för Aliens är lönar det sig att köpa gul,grön, röd och blå in den ordning allt efter finanserna. (Själv har jag förutom ovannämda en gulgrön och bjågrön men dessa har sett betyfligt mindre action).
Att skaftet flexar är en egenskap du kommer att uppskatta. Man lyckas peta in dom i lägen som annars skulle vara sgs otillgängliga med kamkilar med styva skaft. Dessutom promenerar de mindre. Camstops i dessa storlekar är i mitt tycke enbart en marketingploj. Slitaget är heller inget större problem, närmast ett kosmetiskt. Att loberna är mjukare är närmast en fördel när det riktigt kommer till kritan.
 
Aliens!

Hej!

Jag rekommenderar Aliens; kör själv med grön, gul och röd samt offsets blå-grön och grön-gul. De smala kamhuvudena är verkligen suveräna (fjädrarna sitter som bekant? inne i kammen, men inte på de allra minsta).

Vilka storlekar man behöver beror väl på vad man klättrar. För egen del är offset blå-grön den mest frekventerade kamkilen i hela mitt rack. Jag klättrar gärna fina spricklinjer. Den blå-gröna har en förmåga att passa de mest aviga skrymslena. Det handlar väl om att lära sig sitt rack och se de möjligheter berget erbjuder.

Att de inte har kamstopp har jag aldrig upplevt som något negativt (ärligt talat har jag inte rikigt förstått när dessa skall komma till användning).

Lycka till!

/Örjan
 
Re: Aliens!

pucko; sa:
Att de inte har kamstopp har jag aldrig upplevt som något negativt (ärligt talat har jag inte rikigt förstått när dessa skall komma till användning).

Eftersom diskussionen har kommit upp undrar faktiskt jag samma sak. Om man sätter kamkilen så att den under belastning gör att kamstoppmekanismen börjar verka så betyder väl det att inte kammarna längre kan anbringa mer kraft utåt mot berget genom expansion? Borde det då inte funka lika bra eller bättre med en vanlig kil?

/U
 
Aliens!

Aliens tror jag är det som gäller. Har själv annars haft Rock Empires micro och små "flexicam", tror jag de heter, från HB. Aliens knäcker.
 
Det är ingen som har opponerat sig mot att jag påstod i mitt första inlägg att Camalot 0,3 skulle vara ett lätt val med hänvisning till dess dubbla axlar. Anledningen till att jag trodde det var att jag hade tittat snett i tabellen och uppfattat dess omfång som bättre än motsvarande Alien vilket är fel.

Ok, Alien verkar göra folk nöjda. Hur är det med den minsta (svart) är det en ren aid-pryl eller tar den ett friklättringsfall (om man förutsätter att placeringen är bra). Är den någon som har provat?

/Nils
 
Minsta alien

köpte efter mycket tvekande den pyttelilla svarta alien och jag kan konstatera att den förvånansvärt ofta sitter som en smäck i lägen där inget annat av mitt skrot fungerar.

Jag har inte provtrillat den dock
Emil
 
svart alien

Jag hade en svart alien en gang i tiden. Den funkade hyfsat och i sma horisontalsprickor finns det sallan nat alternativ. Den blev ganska snart lite 'trog' att klamma ihop, och en vacker dag tyckte den att den hittat sin favoritspricka och bestamde sig for att inte komma ut. Sa om du skaffar en, se alltid till att den ar valoljad. Jag har inte saknat den speciellt mycket, trots att mitt favorittillhall ar smockfullt av horisontalsprickor.
Den svarta falltestade jag aldrig, men den bla har hallit ett par ganger. Aven nar den har suttit i en ganska grund spricka. I en djup, stadig spricka tvekar jag inte en sekund att lita pa den lilla bla.

-P
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.