Arktis - Svalbard, Miniexpedition

Hej svejs,
Den 3 augusti drar jag till Arktis pärla - Svalbard för goa möten med glaciärer, snötyngda toppar och kanske isbjörnar (som jag försöker avhålla mig från). Häng med på min blogg: http://peakexplorer.wordpress.com/ vet jag. Länka in å kolla själv.

/Sören
Pathfinder
 

Bilagor

  • nyfiken-isbjoern[1].jpg
    nyfiken-isbjoern[1].jpg
    27.8 KB · Visningar: 3,182
Sådant här gillar jag. Folk som gör reklam för sina bloggar. Hoppas detta kan bli en inspiration för andra. Varför inte lista alla expeditionsbloggar här!

//Mattias
 
Jag är nyfiken på hur du tänker förflytta dig mellan de snötyngda topparna och glaciärerna :)
Är det båt som gäller?
 
Hej,
Tack för frågan. Så här års är det bara några få sätt att förflytta sig på, till fots, via båt eller helikopter. För att komma lite närmare de högre bergen så är det mest kostnads- och tidseffektivt att ta båt. När de gäller de mer näraliggande topparna och glaciärerna så är det allt benen som får jobba på. Då ligger vi givetvis ute i tält eftersom anmarscherna är på flera mil.

//Sören
 
Dags för refrängen

Japp, då var det dags att packa ihop och åka hem till Bascamp Mölndal igen. Men inte förrän imorgon. Idag ska det shoppas å souveniras så det står härliga till. Ni som har följt min blogg har sett att vi har haft strålande 10 dagar här i Arktis och Svalbard. Hit kommer jag igen!
 

Bilagor

  • Närbild på isbjörn.jpg
    Närbild på isbjörn.jpg
    42 KB · Visningar: 1,881
Vad härligt det ser ut! Jag är himla sugen på att åka till denna underbara plats och vill gärna veta mer! Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i men är det någon som tidigare har varit uppe och jobbat där som har lite tips? vore spännande att åka upp och jobba, samtidigt som man får se och upptäcka svalbard...
tack å hej!
 
Det krångliga med Svalbard är att du måste ha ett jobb innan du kommer dit, utan jobb ingen bostad. Väl på plats så är det inte så svårt att hitta nya jobb.

Det finns tre sätt:

1: Du är utbildad guide van vid glaciär och högfjäll. Då kan du få jobb direkt till högsäsong.

2: Du kan tänka dig att jobba med lite av varje (affär, servering, hundgård, reception), åka upp under lågsäsong, hoppa mellan olika jobb tills du blir varm i kläderna och får börja som hjälpguide, lättast är att få in foten i någon av de mindre firmorna. www.svalbard.com/companies.html

3: Du studerar biologi, teknik eller meteorologi på universitet eller högskola och söker kurser eller program på UNIS. Det var så jag kom dit och jag kan verkligen rekommendera det. Som student är det enkelt att få något av extraknäcken under lågsäsong, samla erfarenhet och börja som hjälpguide. www.unis.no


En liten varning bara, det är väldigt svårt att ta sig därifrån. Jag skulle plugga en termin men blev kvar i mer än ett och ett halvt år. En av mina kursare har inte tagit sig hem än, så här sju år senare. ;)
 
Beroende

Jag håller fullständigt med Joakim. Om man är lite äventyrsinriktad så är detta Klondyke! Man jobbar upp ett beroende av den schyssta naturen och inställningen till livet som människorna har. Alla övriga tips han nämner skriver jag under på oxå. Jag träffade på många svenska tjejer och killar som säsongsarbetade så omöjligt är det inte. Man får dock inte glömma att det är Arktis och vintern är tuff. Go For It!

//Sören
 
Andras bedrifter

Har följt diskussionerna om bl.a Fredrik Strängs bedrifter. Om dom är lögn eller sanningar. För min del njuter jag av mina egna äventyr och kamratskapet kring dessa och bryr mig inte så mycket om vad övriga gör. Vad tycker du?
 

Bilagor

  • Nordenschöldtoppen - Kopia.jpg
    Nordenschöldtoppen - Kopia.jpg
    56 KB · Visningar: 1,474

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.