Årets cykelpendling - lite frågor om mat

Hallå där..

Då startar jag årets cykelpendling imorgon. Har en mil till jobbet så det blir två mil om dagen. Förra året körde jag vår till höst också... Det tar i genomsnitt en halvtimma beroende på blåst :)

Mina arbetstider ser ut som så att ena veckan måste jag cykla iväg senast 04.30 och kommer hem ca 14.30 och andra veckan måste jag cykla iväg senast 13.00 och kommer hem ca 23.45... Japp jag kör tvåskift..

Förra året när jag cykelpendlade så åt jag frukost hemma och sen cyklade jag till jobbet och åt först ett par timmar senare igen.

På eftermiddagsveckan så åt jag ju frukost hemma, cyklade till jobbet och återigen åt först något ett par timmar efter...

Var detta helt fel? Skadligt? Bra ? Spelar ingen roll?

Funderar nu på att istället äta halva frukosten hemma innan jag cyklar iväg på morgonveckan, och sen andra halvan av frukosten när jag kommit fram till jobbet.

På eftermiddagsveckan så tänkte jag ta mig en macka eller något liknande när jag kommit fram till jobbet...

Låter detta bra och bättre eller sämre mot hur jag gjorde förra året ?

mvh // Johannes
 
Finns knappast

några rätt eller fel angående detta.

Det som passar dig är rätt. Finns de som tränar på fastande mage och det verkar fungera förvånande bra. För min del är tanken att cykla 1 mil utan att ha ätit frukost klart motbjudande.

Thure
 
Vad bra och tack för ditt svar..

Jag har läst så mycket om att det är totalt onödigt att utföra någon form av träning utan att äta direkt efter att jag börjat bli osäker...

Jag tillhör den skaran som knappt tar sig fram till köket på morgonen så att cykla en mil när man vaknat och sen äta frukost är inte tänkbart.. Däremot så testade jag idag att äta halva frukosten hemma och halva på jobbet och det gick faktiskt bra... Tog en tallrik med fil och musli hemma och en skink&tomatmacka direkt när jag kom till jobbet...

mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
schweingaard För lite vila Träning och hälsa 4
mobmob Väger för lite Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.