Åre Extreme Challenge - utrustningstips

Jag ska tävla i ÅEC 2005 för första gången och behöver lite tips på utrustning. Jag har inte multisportat tidigare men kommer att träna mycket under våren.

Vilken sorts löpskor bör man ha? Vanliga löpskor eller multisportskor? Kläder för löpningen - shorts/tights? Blir det för kallt med kortbyxor på uppe på skutan?

Har man samma skor under paddlingen som under löpningen eller byter man dessa vid växlingen?

Camelbak under både paddling/löpning och cykling - eller inte alls?

Ni som är erfarna och/eller har deltagit i ÅEC tidigare kanske kan komma med lite bra tips. Tack!
 
slugger; sa:
Jag ska tävla i ÅEC 2005 för första gången och behöver lite tips på utrustning. Jag har inte multisportat tidigare men kommer att träna mycket under våren.

Vilken sorts löpskor bör man ha? Vanliga löpskor eller multisportskor? Kläder för löpningen - shorts/tights? Blir det för kallt med kortbyxor på uppe på skutan?
Eftersom all byte av utrustning tar tid så bör man helst ha samma kläder från start till mål.
Är det bra väder på Skutan så skulle jag rekomendera korta tight eller cykelbyxor direkt från start på paddlingen. Vid regn och kyla, långa tights. Samma sak med jacka. Är det regningt och blåsigt har du jackan på dig från löpningens början alternativt har den nerpackad i vätskeryggsäcken (obligatorisk utrustning på löpetappen).
Har man samma skor under paddlingen som under löpningen eller byter man dessa vid växlingen?
Om du har plats med vanliga skor när du sitter i kajaken så spar du tid om du slipper byta dem vid grenbytet till löpningen. Annars är surf/dykskor ganska bra att ha när du paddlar om du har en trång kajak.
Upp till Skutan är det mestadels bra underlag om det inte är allt för blött så jag tycker du kan klara dig med vanliga löparskor. På nervägen finns det några rejäla blöthål som ska passeras där du garanterat blir blöt om fötterna så terrängskor/orienteringsskor är inte heller fel.
[/QUOTE]
Camelbak under både paddling/löpning och cykling - eller inte alls?
Under paddling obsolut! Flaskor på däck spolas lätt bort. På löpning och cykling är det väl en smaksak vad man trivs bäst med. Ett tips kan vara att ha två uppsättningar som byts ut vid grenbytena så att du har nytankad vätskerygga när du ger dig ut på en ny etapp. Kom bara ihåg att få med den obligatoriska utrustningen om du byter rygga!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.