Ansiktsmask.

Skall nu skaffa mig en ansiktsmask för en kommande fjälltur. Valet står mellan en neopren och en hårdplast. Nu undrar jag om någon har några erfarenheter att dela med sig ang detta. Det jag kört med tidigare är en neoprenmask. Fördelarna med den är att den varit enkel att ha med, lätt att vika in i fickan och smidig att åka med. Dock upplevde jag att det blev fort kondens och inte speciellt skön när fukten samlades på insidan. Har funderat på att ev köra med en Balaclava innanför för att ev. kännas bekvämare runt munnen. Men som sagt tar tacksamt emot era erfarenheter.
 
Mn mask

Använder mig av denna mask med 3M munskydd till, som är utbytbara. Då den har en stor kupol över munnen, plus att fukten ventileras ut på sidorna... fungera likt en värmeväxlare, så det bildas inte så mycket kondens

Har ingen aning vad det är för mask, misstänker att den kommer från den Kanadensiska armén...
 

Bilagor

  • mask.jpg
    mask.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,749
Senast ändrad:
Jag har kört en del med en Outdoor Baffin balaclava, det är en balaclava med mesh framför munnen, hål rakt ut under näsan och windstopper tyg i övrigt. Har använt den till alpinskidåkning, längdåkning, vandring och att sova i.

Väldigt skönt att ha hela ansiktet(kompletera med skidglasögon) skyddat från kylan när det blåser och det går under -20, tack vare meshet framför munnen och att det inte sitter något framför näsan blir den inte specielt blöt invändigt från kondens men tar man av den en stund så kommer fukt från utsidan gå genom tyget till insidan som blir kall och blöt. Däremot så värmer den inte upp inandningsluften speciellt mycket tack vare just detta, brukar ha en Buff som jag drar upp framför mun och näsa när jag cyklar till jobbet på vintern, och den värmer mycket mer men blir åh andra sidan riktigt dyngsur efter bara 10 minuters cykling i hårt tempo, inte bra för en heldag ute.

Vill du bara ha skydd funkar Baffin balaclavan hyffsat bra(passformen kunde ha varit bättre på mitt huvud) men vill du ha varmluft skulle jag nog satsa på en riktig värmeväxlare, i alla fall för högintensiva aktiviteter.
 
Taiga

Har en mask i windstopper från Taiga. Den var ganska dyr men är värd sitt pris. Det sitter ett neoprenskydd som täcker näsryggen och ansiktet nedanför skidglasögonen, man andas med munnen i springan mellan delen som täcker hakan och näsdelen. Näsan är täckt på ovansidan av neoprenskyddet men andningen går obehindrat även med näsan.

Med skidglasögon är hela ansiktet skyddat, minimalt med kondens. Funkar bra att sova med också, och ska man käka så fäller man bara bort näs/ansiktsskyddet.

...beställde min från Taiga för 5 år sedan, den gjordes bara på beställning men har sett flera andra med samma mask, så den bör gå att få tag på...

//J
 
Jag har dels en neoprene och en i windstopper softshell med tunnare foder. Kör bara med den numer då den är så tunn att man kan ha den runt halsen när den inte används. Den ser ut ungefär såhär fast min är svart:
kama-face-mask-mw12-windstopper-soft-shell-104-red-detail.jpg


Jag är långt ifrån någon polarfarare men den har funkat bra i riktigt dåligt och kallt väder både på jakt i Jätmlandsfjällen och på Åreskutan. Hela ansiktet täcks när man har slalomglasögon så ingen hud exponeras. Det finns en som går längre ner i halsen men mina jackor funkar bra ihop med den korta modellen.

kama-face-mask-mw13-windstopper-soft-shell-default.jpg
 
Jag köpte denna idag på North Star. Har haft en likande förrut men hade som sagt bekymmer med kondens i den. Men jag tog fram saxen på denna och klippte upp runt munnen efter Bollivks tips ovan. Tack.
Nu hoppas jag på storm imorgon så jag får testa den ;)
 

Bilagor

  • heldfacemask.jpg
    heldfacemask.jpg
    19.7 KB · Visningar: 2,926
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bollvik Ansiktsmask? Kläder 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.