Anorakprojekt, någon?

Hej på er,

Jag tänkte så småningom sy en anorak, men har ännu inte hittat något riktigt bra mönster. Raglanskärning är ju ett krav, liksom fällsömmar, Cordura®-förstärkningar, tunt foder...

Jag hittade i alla fall denna sida, där en anorak beskrivs en bit ned på sidan. Där verkar man kunna stjäla några bra tips.

http://www.naturakademi.com/pryls.html

Någon som syr/har sytt anorak här på Utsidan?

/Mats
 
Jag sydde

För många år sedan, snart tjugo, sydde jag en anorak med raglanärm och jäkligt bra huva, Mönstret kom från Konsum.
 
Jag har också sytt

För ungefär 10 år sedan sydde jag två anorakar. Jag minns inte var mönstret kom ifrån men vanliga mönsterkataloger har säkert anorakmönster. Det var lätt att sy, raka sömmar och ingen passform, bara tillräckligt stor. Det är viktigt att tyget är ordentligt vindtätt. Tänk också på att knappar, dragkedja etc inte ska vara för smått - svårt att hantera med vantar.
 
kopiera

En kompis till mig kopierade (berätta inget för de på Klättermusen...;-) i vintras min Njal från Klättermusen.

Tid, mönsterpapper och en del justeringar gav en riktigt sjysst bomullsannorack för nästan en tiondel av vad jag betalade.

Vad han helt enkelt gjorde var att rita av på mönsterpapper och sy. Man får bara tänka lite på i vilken ordning saker skall komma, men det brukar lösa sig. Njal är kanske inte det enklaste plagget att rita av (bortsett från huvan är det bara tre delar), men det finns säkert de som är lättare.

Så ta tag i någon som har en sjysst annorack (eller jacka minus blixtlås) och rita av, sy och se hur det blir. Om man är osäker, och inte vill klippa i sitt dyra tyg kan man ju sy en prototyp av ett gammalt lakan.

Lycka till!
/Vräkbjörn

Ps. Har själv gjort bl.a. ett par fleecebyxor med denna metod som blev riktigt bra. Ds.
 
Alternativ till raglanärm

Jag sydde en skjorta i vindpoplin i somras.
Då utgick jag från en modell med ok, men förlängde oket ned på framsidan, för att helt slippa sömmar vid axlarna.
(Jag måttade alltså ut på framstycket hur långt ned knäppningen skulle gå, och klippte ut ok + övre delen av framstycket som ett enda stycke.)

Får se om det blir någon prylträff till. Då åker den nog med...
 
Var?

Ngn som vet ngn bra gör det själv sida? alltså inte bara där man kan köpa material eller köpa mönster utan ngn bra sida där man kan få tips och trix på egna kläder man kan göra för utebruk? Och där man kan få förklarat alla dessa termer som raglanärm etc. Ngn som vet? Är sugen på att sy en egen anorakk.

MvH
Micke i kina
 
Försäljning

Att köpa tyg är som att bli spottad i ansiktet och destomer special det är desto större loska. Det är billigare att köpa färdiga kläder och sprätta i dessa än att köpa tyg och sy nytt.

Vad kostar Ventil tyg som exempel ?
Vad tror ni tillverkningspriset är ?
 
Re: Försäljning

frisom; sa:
Att köpa tyg är som att bli spottad i ansiktet och destomer special det är desto större loska. Det är billigare att köpa färdiga kläder och sprätta i dessa än att köpa tyg och sy nytt.

Vad kostar Ventil tyg som exempel ?
Vad tror ni tillverkningspriset är ?

Men hallå! Shelby Kaava tar 180/metern för Goretex. Sen när kunde man köpa Goretex-jackor för 5-600:-?
På Point North kan man köpa Ventile för 150:-.
Vad är problemet?

Här är ytterligare ett länk-tips för den som letar mönster mm.
http://www.backpacking.net/makegear.html
/Thomas J
 
Re: Re: Försäljning

doug_reed; sa:
frisom; sa:
Att köpa tyg är som att bli spottad i ansiktet och destomer special det är desto större loska. Det är billigare att köpa färdiga kläder och sprätta i dessa än att köpa tyg och sy nytt.

Vad kostar Ventil tyg som exempel ?
Vad tror ni tillverkningspriset är ?

Men hallå! Shelby Kaava tar 180/metern för Goretex. Sen när kunde man köpa Goretex-jackor för 5-600:-?
På Point North kan man köpa Ventile för 150:-.
Vad är problemet?
Tillverkningskostnaden lär inte var så hög. 180 kr/m ger nog en schysst avkastning, det oxå.

/Håkan
 
Re: Re: Re: Försäljning

Håkan K; sa:
doug_reed; sa:
frisom; sa:
Att köpa tyg är som att bli spottad i ansiktet och destomer special det är desto större loska. Det är billigare att köpa färdiga kläder och sprätta i dessa än att köpa tyg och sy nytt.

Vad kostar Ventil tyg som exempel ?
Vad tror ni tillverkningspriset är ?

Men hallå! Shelby Kaava tar 180/metern för Goretex. Sen när kunde man köpa Goretex-jackor för 5-600:-?
På Point North kan man köpa Ventile för 150:-.
Vad är problemet?
Tillverkningskostnaden lär inte var så hög. 180 kr/m ger nog en schysst avkastning, det oxå.

/Håkan

Jag hoppas verkligen att det ger en schysst avkastning så att dom som säljer der här sortens tyger kan fortsätta med det. Jag tror ändå knappast att det är något man blir rik på.
Självklart är tillverkningskostnaden avsevärt lägre än detaljistpriset. Det är knappast unikt för just den här nischen.
/Thomas J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.