Angående reservdäck

Hej alla glada medcyklister!

Vecka 33 ska jag och en kompis cykla Falun - Sthlm i all enkelhet och jag har lite frågor om reservdäck.

1. Brukar ni ha med er reservdäck eller räcker det med ett par slangar?

2. Eftersom det skulle gå att vika ihop så fick jag köpa ett racerdäck som reserv. De andra däcken är lite bredare än racerdäck, går det bra att blanda de två däcktyperna om ett av däcken som sitter på nu behöver bytas ut?

3. Ska jag försöka ha det bredare däcket bak med tanke på att det får ta lite mer vikt än det främre (på grund av pakethållaren)? Ska jag då sätta på reservdäcket fram och sätta framdäcket bak utifall att bakdäcket går sönder?

4. Passar slangen till båda däcken tro? (Båda däcken är 28").

Tack för ett väldigt bra forum =).
 
Vad slangar beträffar så brukar de till nöds gå till betydligt fler dimensioner än till de som står på förpackningen. De angivna dimensionerna är ju bara de ideala dimensionerna. Får du punka ute på vischan är det tveklöst behagligare att cykla med en slang av icke optimala dimensioner än att behöva leda cykeln x antal mil!

Liknande resonemang gäller även däcksbredder, med undantaget att cykelns tillåtna maxbredd på däcket sätts av fram och bakgaffel. Annars brukar den ideala däcksbredden sättas av fälgens bredd http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

När vi ändå är inne på reservslangar och liknande kan vi också nämna något om ventilen. En racerventil (Presta) kräver ett betydligt mindre ventilhål i fälgen än en bilventil (Schrader) och en "vanlig" cykelventil (Dunlop/Woods). Är fälgen borrad för en racerventil, är det lämpligt att borra upp fälgen för bilventil/cykelventil med 8,5 mm borr. Vill du sedan köra med racerventil, finns olika adapters för detta. Dessa adapters kallas ibland för ventilräddare och brukar kosta 30-40 kr/st.

De flesta kvalitetscykelpumpar (för både verkstadsbruk och fältbruk) brukar kunna klara både bilventil och racerventil/cykelventil.
/Niklas
 
Nya däck

är en bra förberedelse för att slippa punkteringar. Reservdäck behöver du inte på din tur förutsatt att dina befintliga däck är nya. (Ett lite smalare reservdäck är OK.) Råden du fått redan är bra.

Thure
 
är en bra förberedelse för att slippa punkteringar. Reservdäck behöver du inte på din tur förutsatt att dina befintliga däck är nya. (Ett lite smalare reservdäck är OK.) Råden du fått redan är bra.

Thure

Och snåla inte på däcken heller. Bra cykeldäck börjar på 150-200 kr och uppåt per styck..
/Niklas
 
glas

Alla gånger jag fått pyspunka har jag kollat hur däcket sitter på flägen, kollar var hålet är i slangen och vid en "matchning" sitter det en liten bil glas intryckt i däcket som inte känns på insidan av däcket. Så mitt råd är att kolla dina däck efter större "sprickor / glipor) med fullt tryck i däcket. Hittar du glas så byt däck och res med bara reservslang.

/Janne

som den hårda vägen har lärt sig att valet av pump kan vara viktigare än valet av ram.....
 
Tack för alla svar!

Jag kommer göra så att jag har med mig det reservdäcket som jag skrev om tidigare. Mina däck är inte helt nya men liksom inte gamla heller då jag cyklat på dem ca 70 mil.

Det fina i kråksången är att jag har köpt däcket på öppet köp och eftersom resan tar så lite tid så får jag lämna tillbaka däcket om jag inte bryter förpackningen =).

Som sagt, tack för svaren!

Nu bär det av till cykelkompisen för lite planering :D
 
Jag kommer göra så att jag har med mig det reservdäcket som jag skrev om tidigare. Mina däck är inte helt nya men liksom inte gamla heller då jag cyklat på dem ca 70 mil.

Jag som trodde att däck som har rullat 70 mil räknades som nya... Jag skulle inte ha tagit med mig reservdäck :)

/Stellan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.