Andning vintertid

När man nu är ute och joggar på vintern och det är -15 grader så undrar jag hur detta egentligen påverkar ens träning. Jag menar eftersom luften är så komprimerad när man andas in den så blir det väl ett större syreintag och detta måste ju leda till att du orkar mer på vintern om man ser det på det sättet (sen har vi ju underlag m.m. som spelar in också) eller tänker jag fel!?

Kan kylan också leda till att du orkar mer i längden eftersom kroppen håller en rätt så jämn temperatur?

Och sista frågan; vad heter dom där andningsapparaterna, vad kostar dom, kan man köpa dem i de flesta sportaffärer och är det nåt särskilt gradantal som man bör använda dem ifrån?

Springer ju utan sånt nu och tycker mig inte ha nåt större problem utan den. Men det bästa är väl ändå att använda sig av en sådan, för säkerhets skull typ!?
 
Airtrim

Jag använder ett andningsskyddkydd som heter Airtrim. Den finns hos de flesta sportkedjorna, åtminstone i Luleå. Priset tror jag låg kring 300.

På vintern springer jag utan andningsskydd ned till ca -10 och åker skidor utan munskyddet ned till -15 för att det är kring dessa temperaturer jag tycker det känns bättre.

Det finns fler märken men jag har inte provat något annat. Det fungerar bra men det blir en del kondens i masken.

Tommy
 
Det är inte bra att springa utan andningsskydd när det är runt -15. Det är ungefär där gränsen går. Jag tränar efter den principen att om det är mer än -15 så springer jag inte alls. Men jag bor ju i Småland så det är inte så ofta det blir under -15. Det är väl ibland fast om man väntar till ungefär klockan 15.00 så brukar det bli lite varmare. Typ -10 och då är det helt ok faktiskt att springa utan skydd.

//Admir
 
Syreupptagningsförmågan påverkas mycket mer av din träningsbakgrund än av hur mycket syre du kan ha i lungorna. Det spelar inte så stor roll att du kan andas in syret om du inte kan syresätta blodet med det. För de flesta människor (de som inte har fått köldastma av träning vintertid ;-) är det inte andningen som utgör begränsningen. Kylan påverkar dessutom andra faktorer mer och du kan i princip bortse från effekten av luftkomprimeringen.

Kroppen håller alltid en rätt så jämn temperatur. Eftersom det krävs energi för att hålla uppe temperaturen i kyla så skulle det möjligtvis bli så att du orkar mindre i längden. Rätt klädsel (svårare på vintern) minskar effekten.

Airtrim har jag adrig använt. Springer distanspass ner till ungefär -15 och snabbare pass till knappt -10. Är det kallare gör jag något annat istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.