AndersJ's skalhandskar

Hej!

Skulle sy mig ett par skalhandskar och glad i hågen printade jag ut AndersJ's ritningar. Men jag blir inte klok på hur man ska få till sömsmånen på tumvecket (alltså på del B)..? Är absolut ingen mästare på dethär med att sy, så kanske har jag fått det hela om bakfoten? Vore kul om någon kunde hjälpa mig reda ut detta (har mailat till AndersJ men ej fått svar, kanske är en gammal mailaddress).

I annat fall får jag väl helt enkelt sy dit en tumme mitt i handen istället...


Sedan en helt annan fråga när jag ändå skriver i Gör-det-själv-delen: Har tokgalna planer på att bygga mig en husbil för åretruntboende (typ sånhär), komplett med vedspis och allt! Men är det någon som vet ifall Vägverket/Transportstyrelsen/Bilprovningen kan ha något att anmärka på om man har en hemmabyggd stuga på bilen? Eller är det liksom struntsamma vad man har "på flaket", så länge maxbredd, vikter, körförmåga osv inte påverkas? Tänker mig en mindre lastbil/lätt lastbil som grund, och nåt hemmasnickrat, välisolerat friggebodsliknande istället för vanligt skåp. Hur är det med längder och sånt? Kör i jobbet med en VW mindre lastbil som har ett skåp som är sisådär 4m långt. Vad är det som reglerar hur långt skåp/överhäng man får ha? Utsidan kanske inte är helt rätt forum för denna typ av frågor, men man upphör aldrig att förundras över den vishet medlemmarna här besitter!

Tackar på förhand!
 
Så länge du inte ändrar själva fordonet så är det nog bara en registreringsbesiktning för de nya måtten men ska du köra på B-kort är det väl max 3,5 ton som är max. Vet inte om det är andra regler för husbilar.

SFRO har en bygghandbok som behandlar det mesta som man behöver veta för att bygga om fordon
http://www.sfro.com/

/M
 
Så länge du inte ändrar själva fordonet så är det nog bara en registreringsbesiktning för de nya måtten men ska du köra på B-kort är det väl max 3,5 ton som är max. Vet inte om det är andra regler för husbilar.
/M

Har CE-kort så det är inget problem, så länge man tar hänsyn till bilens maxvikter/axeltryck osv.

SFRO har en bygghandbok som behandlar det mesta som man behöver veta för att bygga om fordon
http://www.sfro.com/
/M

Verkar finnas mycket nyttig information här, tackar för länken!
 
Hej!

Skulle sy mig ett par skalhandskar och glad i hågen printade jag ut AndersJ's ritningar. Men jag blir inte klok på hur man ska få till sömsmånen på tumvecket (alltså på del B)..? Är absolut ingen mästare på dethär med att sy, så kanske har jag fått det hela om bakfoten? Vore kul om någon kunde hjälpa mig reda ut detta (har mailat till AndersJ men ej fått svar, kanske är en gammal mailaddress).

I annat fall får jag väl helt enkelt sy dit en tumme mitt i handen istället...

Jag håller med om att det verkar lite konstigt och det tyckte jag också.
Jag gjorde själv så att jag tog ett gammalt lakan och gjorde några provvantar.
Dels så kom jag underfund om hur tanken är med sömsmånen vid tummen och dels så kom jag fram till att jag var tvungen att förstora vanten något.
Jag har för mig att jag gjorde 3-4 provvantar innan allt blev perfekt.

Det svåra är egentligen inte att sy vanten utan att få den tät med seamtape. Det är bökigt vid tummen men det går.

//Peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.