AMRAP

Har besökt en fysio för min knäartros. Han har fokuserat helt på nedsatt styrka i det aktuella benet -- trots att jag snarast drunknar i benövningar. Hans eget bidrag är en gummibandsvariant av benspark. Jag lägger bandet (2 m i omkrets) runt frambenen på en stol, i två varv, sticker in en fot och och sträcker ut benet. Tre set på vardera benet. Varje set ska köras till utmattning, vad nu det exakt kan innebära.

Jag har tre band i en serie som heter STAR: rött, svart och lila. Med det röda kan det bli full sträckning och hur många reps som helst. Med det svarta når jag inte full sträckning, men det blir kanske 20 reps. Med det lila blir det kamp. Det blir svårt med gränsdragningen mellan "sådär" och tvärstopp men jag gissar, att jag ska sikta på maximal belastning utan hänsyn till rörelseomfånget, alltså det lila bandet. Nån som har bra förslag på tumregel?

(jag är oskäker om det blir fler tillfällen med fysion).

Som kontrast, en buk övning med detta redskap: rydsmc.jpg

Jag lägger mig på rygg med benen över tvärslån och reser överkroppen till lodrät ställning, utan att låsa fötterna. Här finns inget mellanting mellan lyckas och misslyckas (men resultatet varierar!) Så enkelt om det vore så med alla övningar!
 
Tumregeln är att justera bandet så du får full rörelse inom det eller de repsomfång du vill ha. Vill du köra partiella rörelser så justerar du för det.
Jag brukar antingen slå en knut eller ändra fästpunkternas placering.
 
Tack. Det är nog ungefär så jag tänker, men jag börjar nog med antalet reps. Krävs det klart mer än, säg, 15 tills den satta gränsen är passerad (dvs. rörelseomfånget går under en viss nivå så är det nog fler reps än vad som jag står ut med, då ska det vara tynge. Sen handlar det ju om känslan för denna gräns. Min sista PT (vi träffas idag rätt sporadiskt) gav mig ett tips när jag övar med ab roller, att sätta ett märke, något föremål, som kontrollerar att jag verkligen når fram i varje rep. Kanske hittar ngt liknande trick här.

Ett tips jag förresten tagit till mig är att bara köra AMRAP i det sista av flera set. I vissa övningar är det nästan ett automatiskt upplägg.

Nu tror jag inte jag kommer att träffa den här fysion igen. När han akulle instruera mig i bensparköviningen använde han ett sådant där platt och brett och inte särskilt hårt band som ofta används i landstingsvården. Gången därpå tog jag med mina tre slutna band och fick bara rätt svepande kommentare istf. test på plats. Om försvagningen på höger sida är hela grejen så kanske jag skulle hålla mig till min existerande repertoar av övningar, t ex uppresning på ett ben, där framstegen är lätta att observera och mäta) och split squats.

Att jag sökte upp en fysio på Campushallen beroode på att Rörelse&Hälsa anvisade exakt den jag inte vill ha. Det finns ett privat företag nästan lika nära, Rehab Support, där en av de anställda hjälpte mig hösten 2021 när jag spräckte knäet i en löpolycka,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.