American direct

Hej!

Någon som har klättrat American Direct på Petit Dru?

Undrar om den fortfarande är klätterbar efter det stora sten fallet?

Har hört rykten om att man kan fira av efter ungefär halva, fasta ankare??

Tack på förhand
Jens
 
Tjena Jens,

Ja, sa vitt jag vet, klättrades den förra sommaren. Hur pass mycket som har förändrats vet jag inte. Dock ska man nog tala om stenfallen i plural.

Under linken finns en ppt (klicka pa "les Drus") över stenfallen pa lilla Drun de senaste hundra aren. Ganska manga ton sten...

http://edytem.univ-savoie.fr/eboulements

Det är inte tänkt som ngn skrämselpropaganda. Ras finns ju pa alla berg - Dru star väldigt synligt. Skulle själv gärna vilja klättra leden men vill ha mer förstahandsinfo först. Om du söker pa UKclimbing.com sa hittar du lite info om nordväggen.
 
Hej!
Klättrade den 97 innan raset men redan då satt det bra firningspunkter från klämblocket.
Skulle dock rekomendera hela linjen då den blir betydligt vildare på den övre sektionen
och problemet med stenras torde vara på den lägre biten upp till den stora rampen!
Den övre delen drar sig närmare nordsidan

Var då en kanon fin linje rekomenderar att fira ner baksidan och ta glaciären tillbaka

Mvh Hasse
 
Klättrade American direct 2002 till toppen

Inte fan har jag hört något om något ras, men nog är det uppenbart att permafrosten i Trollväggen och andra jävla berg börjar släppa... Inte bra. När vi klättrade le Dru var det en del olyckor. Ett par svenska vänner fick vända dagen innan p g a sten i huvudet och vi mötte på andra repan ett brittiskt replag som sänkts av sten och vi fick sten över oss här och där, men vi klarade/r oss alltid då vi alltid sätter standplatsen strategiskt. På firningen ner på andra sidan slogs vår franska kollega ut p g a stenslag. Självfallet klarade sig det svenska replaget sig oskadda.
Den uppenbart flummiga slutsatsen vi alla kan dra är att vi klättrare kommer att exponeras mer för objektiva faror under växthuseffektens tidevarv.
I övrigt är leden ganska fin, blir dock trasigare efter nittiometerdiedret.
Mvh Jösseklättrare
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.