Alpinismkurs med UCPA i Argentiere

Hej,

Jag tänkte åka till Chamonix och gå en kurs i alpinism med UCPA i sommar. Är det någon som har gått denna kurs och om isf hur var den, var den värd pengarna eller finns det andra liknande bättre kurser?

/Magnus
 
Gick den förra sommaren. Kursinnehållet är mycket bra, alla grundläggande alpina färdigheter som self belay/arrest, glaciärvandring mm i stället för "flashiga" aktiviteter som isklättring med dubbla etc (vilket är tämligen värdelöst om man inte ens behärskar grunderna).

Bergen är ju i en klass för sig och behöver inte kommenteras.

Därutöver beror det MYCKET på vilken guide man får. Personligen tyckte jag att vår guide var bra medan andra i gruppen tyckte han var pest (han körde med en mycket fransk stil, no mercy så att säga...). Den vecka jag var nere var det bara 5 svenskar som skulle gå alpinistkursen varför vi hamnade i samma grupp. Bra på det sätt att man fattade vad som sas, dåligt på det sättet att vi var ganska ojämna vad gällde kunskap/kondition.

Helhetsintrycket var dock bra om än lite lågt tempo. Man får betänka att man får en vecka med UIAGM-certifierad guide för dessa pengar.
Har du fler frågor så är det bara att maila på.

/M
 
Jag har en del gnäll att komma med även om jag totalt sett tyckte att det var värt stålarna.

Jag gick alpinkursen (inte Mont-Blanc-kursen) för två år sedan. Förhandsinformationen från UCPA i Sverige egentligen inte tillräcklig men jag chansade och åkte dit eftersom jag hade tid över och var i närheten (informationen var ungefär att alla svårighetsnivåer skulle finnas).
De delade in folk i grupper efter erfarenhet. Jag hamnade i den "avancerade" gruppen eftersom jag har gått en grundkurs i alpinism (kebkursen) och sedan gjort lite smått och gott, dvs lämnat det absoluta gröngölingstadiet bakom mig.

Spridningen i gruppen var ett problem trots indelningen efter erfarenhet. Lite berodde det på att vi hade olika bakgrund, alla förutom jag var fransmän. Treaklättring med kilar och friends kändes inte direkt som någon nyhet för mig som svensk som är van vid att allt inte är bultat, medan några av fransmännen tyckte att det var för svårt. Å andra sidan hade jag problem med franska kommandoord och hantering av trängsel på klippan. Spridningen av erfarenhet i gruppen gjorde att vissa moment kändes för enkla och tempot långsamt.

Jag håller med om att mycket hänger på guiden. De har olika stil men det finns några drag som återkommer. Det gör inget om de är tuffa, det som jag personligen har mest problem med hos en del franska guider är avsaknad av ödmjukhet.

På UCPA i Sverige sade de att man kunde klara sig på engelska då jag inte kan franska. Väl på plats upptäckte jag att den i min grupp som var minst benägen att tala engelska var guiden själv. Jag löste problemet genom att lägga min svenska vänta-på-min-tur-mentalitet åt sidan och bombade guiden med frågor tills jag fick veta det jag ville. Oftast var resultatet ett kunnigt men kortfattat svar och ibland ledde det till praktiska övningar.

Något som kan vara bra att veta och som det tog ett litet tag innan det gick upp för mig är att kursen ofta utformas ganska fritt omkring vad deltagarna vill och kan, speciellt i kurserna som inte är nybörjarkurser. Min guide berättade säkert det här i sitt inledande totalfranska tiominuterstal som sedan översattes till meningen "today we climb in Les Gaillands" så, som sagt, det tog lite tid innan jag fattade det. Tex provade vi just isklättring med två yxor.

Åker man dit som svensk tjej måste man kunna hantera att vissa av guiderna kommer med en jämn ström av sexuella anspelningar. Om inte UCPA redan har problem med det här lär dom få det.

Normalt sett ingår en alpintur med övernattning. Vi tillbringade dock mer tid övergraderade helbultade leder på småklippor omkring dalen än jag inbillat mig innan och mindre tid uppe i bergen och på glaciärerna.

För att summera. Kebkursen som jag gick för ett antal år sedan var mycket bra och seriös vilket kanske gjorde att jag kom dit med för stora förväntningar. Med nedskruvade förväntningar och trots att allt inte var bra var det var det värt pengarna. Guiden utförde sitt jobb om än lite motvilligt. Omgivningarna är naturligtvis fantastiska. Mycket roliga och ovanliga människor. Klätteraktiviterna var inte alltid de idealiska, men klättring är å andra sidan alltid kul.
 
Rätt så!

Efter att ha läst Daniels beskrivning så kan jag inte annat än applådera och säga att det är en mycket bra utvärdering. Det största problemet är nog att UCPA i Sverige inte har någon koll på vad som egentligen försiggår därnere på sommaren.

/M
 
Hej!

Jag var nere förra sommaren i Chamonix och gick
alpinist kurs med en lokal guide. De är väldigt
kunniga och har som regel att det bara är två klienter per guide vilket kändes mycket bra.
Man lägger upp ett eget schema med sin egna guide.
Jag kan starkt rekommendera detta.

http://www.cieguides-chamonix.com/
 
Det är naturligtvis en pengafråga också. Man ska ha klart för sig att UCPA och guidekompaniets kurser befinner sig i olika priskategorier där UCPA är klart billigare. Om UCPA höll guidekompaniets priser skulle de gräva sin egen grav. Samma för guidekompaniet om de höll UCPAs standard.
 
Chamonix för två veckor sen...

Hej Magnus!

Jag kom precis tillbaks (i går natt) från Frankrike efter att ha gått (UCPA) Mt Blanc kursen i Argentiere (Chamonix). Det är ju inte precis samma kurs som den du frågar efter men jag träffade ett gäng som gick den (svenskar) och det verkade som om dom var mycket kritiska och besvikna på guiderna. Den fuide som dom hade varken ville eller kunde snacka engelska så instruktionerna blev ganska så godtyckliga.

Säkerheten, rent allmänt, verkar inte vara på topp där nere. Jag är absolut inte någon expert på varken klättring eller alpinism men ibland så förundras man över hur resonemanget går mellan guiderna. Man får känslan att det är viktigare att nå målet (toppen) än att kontrollera säkerheten. Nu måste jag ju visserligen erkänna att vår guide var suverän på dom flesta sätt. Han kunde perfekt engelska och var pedagogisk på många sätt men fortfarande kunde man känna konkurrensen mellan honom och dom andra. Det verkar som om dom måste hävda sig inför varandra och om det är fler guider på samma ställe så blir det bara värre.

Facit från vår toppbestigning (Mt. Blanc) blev i alla fall att två personer förfrös kinderna och en annan fick fingertoppen amputerad. Dock var det sista inte guidernas fel utan det faktum att det är så mycket folk där nere som är på samma klippa/berg och river ner sten. Dessutom såg det andra replaget en kille störta ner och slå ihjäl sig.

Slutsats: Stå på dig om du inte tycker att dom förklarar på ett bra sätt. Fransmännens säkerhetstänkande är nog inte lika "hårt" som i Sverige. Jag ska i alla fall gå en klätterkurs i Sverige för att verkligen få lära mig hur saker och ting ska gå till på ett säkert och korrekt sätt.

Hoppas att mina kommentarer är till lite nytta.

/Marcus
 
Säkerhet och säkerhet

Tänkte bara (med risk för messerschmitter) påpeka att det är en enorm skillnad i säkerhetstänkande vid klippklättring respektive alpint. Går du en klippklätterkurs i Sverige kommer man med största sannolikhet hela tiden att köra med inställningen "ta det lugnt, ta den tid du behöver, dubbelkolla allt en extra gång etc etc".
Alpin säkerhet är i mycket en fråga om hastighet pga risk för stenras, laviner, väderskift blablabla varför tänkandet bli lite annorlunda.
Därmed inte sagt att jag liksom franska guider tycker att det är lämpligt att säkra förstemannen med en åtta...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.