Alpin / sportsele ??

Det är individuellt vad komfort innebär. Jag tycker min Arcteryx 280 är den skönaste jag provat (av ett flertal), medan min partner tycker att hans motsvarande är mindre bekväm efter lång tid.

Själv tycker jag att det handlar mindre om att välja "Sport / alpin" än att prioritera mellan bekvämlighet, justerbarhet, materialloopar, vikt etc. Min ovan nämnda är en (ej justerbar i benen) sportsele men till Alperna är det just den som får åka med eftersom den är lätt, lättpackad och har fyra härliga stora materialloopar. Men hade den varit obekväm efter en heldags användning så vore den ju helt klart oanvändbar för syftet.

Det här med att ta på sig selen med stegjärn på har jag funderat på: när behöver man det egentligen? Ska man korsa en glaciär där stegjärnen behövs så åker ju ändå selen på först. Och behöver man bara göra sina behov så måste ju inte selen av helt för det. Och annars är det väl mest stegjärnen som åker på och av medan selen sitter på.
...jo, jag kom på en anledning: om man behöver använda extra förstärkningsplagg på benen kanske justerbara selar är vettigt. Det är dock utanför mitt erfarenhetsområde, är ingen vinterbestigare :)
 
Man till exempel går en lång sträcka på is utan att behöva selen och behöver maximal rörlighet samt isolering. Sen smalnar kanske kammen man går på och man bestämmer sig för rep. Skidor har vi också haft någon gång. Då är det bra att slippa ta av sig först utan bara knäppa på.
 
Okej. Själv går jag nog mest inknuten om jag ändå bemödat mig ta på stegjärnen, men det kanske kommer ett sådant tillfälle för mig med.
Skidturer, ja, där kan jag definitivt se minst en situation då det är bra att kunna knäppa upp selen, men jag tänker inte precisera mig :p
 
Finns ju bigwall-selar, klippklättring, sport, inomhusselar, kursselar, arbetssselar, hundselar och alpinselar. Hundsele kanske du inte skall använda... Bröstsele och helkroppssele är väl ett kapitel för sig?

Antingen vill du väl ha en sportsele för maximal rörlighet och minsta vikt eller en bigwall-sele med maximal komfort att hänga i selen, eller en mer inställningsbar alpinsele - eller en väldigt inställningsbar "kurssele"... klättrar du inomhus kanske det räcker med en inomhusssele? Grottselar kanske du skall undersöka om de verkligen är godkända för klättring - fördelen med grottselar skall vara att de är stryktåligare och kemikalietåligare eftersom de är gjorda i polyester. Om någon speolog har andra åsikter om grottselar tar jag tillbaka min åsikt.

Skall du göra en bigwall brukar det finnas en extra "haul-loop" bak på selen plus att du kan knäppa upp benen utan att ta av dig selen (toalettspännen) ... ganska vanligt inomhus också numera ;)

Det där med benloparna har jag lärt mig är för att inte riskera klämma pungen...
 
Riktigt många bra kommentarer här.
Då vet jag lite vad skillnaden är. Ska ner till alperna och köpte en alpin sele, bla med en haul-loop baktilll och med avtagbara benslingor. Väger typ ingenting =)
Å andra sidan är det inte mer än vad som krävs. Ingen vaddering eller stort tjockt "bälte" omkring midjan. Försäljaren sa att den här selen kan du inte sportklättra i men fungerar utmärkt i alpina miljöer och bigwalls. "Jaha" tänkte jag. Undrar varför det inte går att sportklättra tex bultade leder med den, men det frågade jag inte då av nån anledning.
 
Det viktigaste är hur du hänger i selen, hänger du rätt upp och ner eller lite bakåt? Jag skulle inte vilja klättra och falla för mycket i de selar där man faller upprätt (istället för att man faller bakåt med överkroppen). Kan ha varit det försäljaren syftade på. Vilken modell på sele är det du köpte?
 
@ 'fotogen':
Om jag inte minns fel så har BDs 'bod' fleece-stoppning och 'alpine Bod' saknar det.

Det kan nog stämma.

Vad gäller grottselar är de designade för 15kN så nja, man ska egentligen inte klättra i dem. Bröstsele ska man ha så fort man har ryggsäck, dvs de allra flesta andremän vid seriös multipitch i bergen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.