Alla vet - men alla tiger

Enligt jägarna får det ju inte kallas jakt när rovdjur skjuts illegalt, det får ju inte på något sätt förknippas med jägare.
 
KLAGER; sa:
Enligt jägarna får det ju inte kallas jakt när rovdjur skjuts illegalt, det får ju inte på något sätt förknippas med jägare.

Jag kan förstå frustrationen bland de jägare som aldrig skulle göra nåt i den här stilen. Fast det är nog rätt få som "dödar rovdjur" som inte är jägare också.
 
"Politiken fungerar inte"

-artikeln var mest informativ av de fyra.

Jag har noll koll på vilka som står för den illegala hetsjakten på skoter mot rovdjur. Men jag har sett en del upprörande skotertrafik i förbudsområden och då har det inte varit renskötare. Hulliganer är hulliganer oavsett om de bär sig vidrigt åt i närheten av en fotbollsarena respektive i skogen eller på fjället.

Jag tror att det är svårt att komma åt sånt här då polistätheten och förkomsten av viltbevakare inte räcker för att komma på och bevisa vem/vilka som är skyldiga.

Thure
 
I Norge där det i princip råder skoterförbud i större delen av landet har man jagat skoteråkare med helikopter, inte ens då är det lätt att stoppa dem! När det gäller illegal jakt så är det egenligen mycket lätt att stoppa, det är bara att ta bort effekten av jakten. D v s ersätt alla illegalt jagade djur med inplanterade, det ökar också den genetiska variationen.
 
Frustrationen är stor

Jag är en av de norrbottensjägare som önskar ha en livskraftig rovdjursstam och dessutom representerar kustfolket, stadsfolket enligt artiklarna. Men jag blir galen av ilska när detta sker, gång på gång.

Det är uppenbart att rovdjur i ett modernt samhälle leder till konfrontationer, kanske speiellt inom rennäringen såsom den har utvecklats till en storindustri. De mål som ställs upp är inte förenliga, ekonomisk avkastning samt ekologisk mångfald. Personligen anser jag att det är renarna som är för många, inte rovdjuren. Senast igår höll jag på att krocka med en ren. Jag har aldrig sett varken björn eller varg. Nåja, rennäringens vara eller inte vara har vi debatterat många gånger tidigare. Jag lämnar det därhän.

Varje gren av samhället har avarter som ställer sig utanför just samhället, så även inom jägarkåren. Det leder ju bara ytterligare till alienation och utanförskap och stärker fördomarna mot "de bidragstagande norrlänningarna som går på A-kassa och skjuter björn". Jag tycker att rovdjursdödandet är skamligt och att jägarförbundet borde agera för att rensa i leden och lyfta frågorna om hatjakt och tjuvjakt.
 
Re: Frustrationen är stor

Så tycker även jag. Men jag anser att jägarförbundet genom sin budkavle och genom artiklar i svensk jakt och liknande snarare spär på rovdjurshatet. Rovdjuren, eller rättare sagt varg eftersom det är den art som ständigt är ifrågasatt, belyses alltid negativt. Jag tror så här: jägareförbundet höll tidigare en policy som låg något sånär rätt vad gäller den allmäna opionionens syn på rovdjur. Eftersom de representerar jägareförbundet, vars medlemmar alltså är jägare, som i många fall har älgjakt, och jakt med hund som sin stora passion, så blev de tvugna att anpassa sitt tyckande till medlemmarna. Avhoppen blev helt enkelt för många när de körde sin jämkande rovdjurspolicy. Följden blev att jag inte längre alls känner igen mig själv när jag läser vad SJF står för, som ett led där i lämnade jag förbundet.

Jag hävdar att den stora anledningen till varghat stavas ÄLG och LÖSHUND. Att folk inte vågar gå till bussen, släppa ut sina djur på gården etc är bara rädsla uppbyggd på fördomar underblåsta av jägare som inte vill ha konkurrens om jakten, hepp!

brandmansmicke; sa:
Jag tycker att rovdjursdödandet är skamligt och att jägarförbundet borde agera för att rensa i leden och lyfta frågorna om hatjakt och tjuvjakt.
 

avslutad210712

Gäst
Har Ni sett filmen Jägarna?

Har sagt det förut men det kanske kan upprepas igen. Enligt Kjell Sundvall är det en fiktiv berättelse. Enligt oss som bodde i Kalix under den sk jakthärvan är det lätt, mycket lätt att känna igen mycket av det som skedde i filmen. Visserligen gick det aldrig så långt som till mord men en hel bygd var mer eller mindre inblandad/berörd av det som då uppdagades och polisen var väl inte helt snövita om man säger så. Många visste vad som hade hänt men man höll käften helt enkelt för att berätta sanningen hade inneburit uteslutnig både ur jaktlag som från byagemenskapen. Att det sen finns fler än de som dödat ett rovdjur som vet vilka som gjort det är självklart i mindre byar men man törs/vill helt enkelt inte berätta det av risk för olika typer av repressalier.

Det vore lätt att skylla all illegal rovdjursjakt på samerna men jag tror inte att det är så enkelt. Rovdjurshatet är väldigt djupt rotat hos många. Främst då älgjägarna men även befolkningen i övrigt. Att jag sen har min egen uppfattning om samer, renskötsel och renstammarnas storlek tänker jag inte älta här men i korthet kan jag säga att jag kan förstå, men inte acceptera, att samerna tjuvskjuter rovdjur. Om jag går till mig själv och den tid när jag jagade så kan jag lugnt säga att om något rovdjur hade angripit den hund jag hade då hade jag utan en sekunds tvekan dödat eller försökt döda rovdjuret utan en tanke på straff eller den svenska rovdjursstammen.

Har då ökningen av rovdjursstammen påverkat mig själv? Javisst har den det. Släpper inte lös hunden i skogen under rastningen lika gärna nuförtiden eftersom björn-stammen ökat markant där jag bor och jag vill inte riskera att hunden skall stöta på en björn och sen komma springande tillbaka till mig med björnen i hasorna.

När det gäller tjuvjakten med skoter finns det rätt ett rätt enkelt sätt att åtminstone försvåra den och det är att man lagstiftar om att alla skotrar skall ha registreringsnumret ingjutet i mattan så det blir avtryck i snön. Visserligen inte garanterat till 100% men garanterat avskräckande. Sen sätter man höga böter för de som ertappas med att köra skoter utan en sån matta. Problemet är de sk högkamsmattorna som används på skotrar som framförallt används för att köra uppför fjällsluttningarna eftersom de river sönder sitt eget spår men då får vi helt enkelt förbjuda den typen av mattor. Då kommer vi också ifrån en del av buskörningarna uppe på fjället eftersom det inte blir lika roligt.

Vid vårens skidtur mellan Katterjaure och Abisko stannade en av traktens lokala befolkning vid en av våra tältplatser och pratade med oss och han sa att det var mycket rovdjur just i de trakterna därför att det är så mycket turister i farten att samerna inte törs tjuvjaga. Kanske något att tänka på att vi turister sprider ut oss som egyptiska gräshoppor överallt i fjällvärden men kanske också i skogsvärlden. Så lösningen kanske är att vi helt enkelt startar fler turistföretag som flyger in massor av turister överallt i fjällvärlden till nya fina fjällanläggningar därifrån det anordnas helikopterturer, skoterturer, hundspannsturer etc över hela fjällvärlden inklusive Sarek. Mycket folk ger lite tillfällen till tjuvjakt.

Det enda vi dock bör se till att förbjuda är kopplade hundar eftersom de tydligen är det farligaste vi kan släppa in i fjällen *L*
 
Det var väl en bra idé att vi ska invadera samernas land, men varför inte driva kolonialpolitiken till dess spets och utrota alla infödingarna. Det har ju gjorts på andra håll med gott resultat. Sedan kan fjällen ligga där folktomma men fulla med rovdjur så att vi kan flyga dit och få häftiga uppleveleser när vi vill ha lite omväxling från våra tättbebyggda områden där vi har ödelagt naturen.
 
100% var det...

avslutad210712; sa:
När det gäller tjuvjakten med skoter finns det rätt ett rätt enkelt sätt att åtminstone försvåra den och det är att man lagstiftar om att alla skotrar skall ha registreringsnumret ingjutet i mattan så det blir avtryck i snön. Visserligen inte garanterat till 100% men garanterat avskräckande. Sen sätter man höga böter för de som ertappas med att köra skoter utan en sån matta. Problemet är de sk högkamsmattorna som används på skotrar som framförallt används för att köra uppför fjällsluttningarna eftersom de river sönder sitt eget spår men då får vi helt enkelt förbjuda den typen av mattor. Då kommer vi också ifrån en del av buskörningarna uppe på fjället eftersom det inte blir lika roligt.

Roligaste inlägget jag sett...;)

Jag ska ha "Sven-Erik Marklund" ingjutet i mattan på min Ockelbo...
 
Kan tänka mig en hel rad integritetrsproblem med att ha regnummret ingjutet i mattan. Det visar ju med all önskvärd tydlighet vem som åker var.

Frågan är. Skulle alla vilja ha samma sak med bilar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.