Alipine butterfly för stoppknutar på sliding x

Hej!

Jag satt o lekte med alpine butterfly knot och kom fram till att den borde kunna fungera väldigt bra som stoppknut på equalette och sliding x-ankare. Största fördelen mot andra knutar för detta ändamål är att den mycket lättare går att få upp efter belastning.

Då några frågor:
1. Är det en dålig idé, och i så fall varför?
2. Hur pass väl fungerar alpine butterfly på dyneema-slingor, 10 mm resp 6 mm? Finns det nån stor risk för glidning etc?
 
Hade ett tag alpinfjäril på mina kosvansar för att lätt kunna justera dem. Det visade sig dock att den gärna glider och flyttar sig en aning beroende på belastning. Har använt den till lastsäkringsband som dragits hårt. Då är den bergfast och trots att man spänner så hårt man kan går den upp utan ansträngning även på plattband. Så det beror nog på knytbarhetsfaktor och annat huruvida den är lämplig. Den förbrukar också en del material i sina kurvor. Det var min erfarenhet av favoritknopen. Inget bra svar dock.
 
Mitt svar är ingen vidare heller... Men det finns en variant av alpin butterfly som används i vissa fall för falldämpning, dvs den gärna glider under belastning. Hur vidare detta har att göra med en riktig alpine butterfly vet jag egentligen inte då jag använder inte alpine butterfly särskild ofta.

Mina sliding x är förknuta och har aldrig behövt knyta upp dem. Det går snabbt att rigga dem, knutarna sitter på bra avstånd. De är enkla att förlänga med en quickdraw eller två om den jämnviktade punkten skulle hamna exakt över en av knutarna. Så mitt råd är att ha färdiga sliding x slingor som du inga knyter upp... kassera när de börjar se slitna ut, sen köp nya slingor och gör nya förknuta sliding x av dem.

Equalette tycker jag är bara är en massa fuckin' around så jag kan inga uttala mig om förknuta på den.
 
Du pratar om falsk alpinfjäril som skiljer sig ganska mycket i beteendet men ser ganska lik ut. En äkta fjäril ger sig inte något nämnvärt.
 
jag hade inte trott att den skulle glida nämnvärt, med tanke på vilket rejält beknip som öglan blir sittande i, och det skulle inte förvåna mig om den försvagar slingan mindre än vad en överhandsknut gör.

man slipper ju klippa ur slingan också, för att slå den.

större invändning än att det går åt mer av slingan för att slå den, är att fjärilen inte är lika känd som de vanliga knutarna - jag blev faktiskt litet besviken när jag började klättra och insåg att det inte var så många knutar som används, men jag har lärt mig uppskatta tanken med att hålla sig till såna som alla kan, för kompiskontroll och ifall det är nån annan som ska rigga ner saker (eller knyta ur en i en akutsituation).
 
En del använder den som primärknut eftersom den kollapsar vid belastning och minskar fallfaktorn. Man kan säga att man alltid har en screamer med sig. I backupankaret knöt man sedan en vanlig åttaknop men alpinfjärilen och den falska används vad jag vet väldigt lite idag.
 
Nu har jag forskat lite. Anledningen till att den inte används så mycket kan vara följande (bra att vara på jobbet så man får tid att forska):

"While it is rarely tied this way, the false butterfly is perhaps best explained as a slipknot partially secured from slipping by a half-hitch tied over it on the slippy side. knudeNoggin may have a more proper functional definition. It looks a lot like an alpine butterfly, but it isn't a secure knot. It's an idea midline shock-absorbing knot, because it slips when shockloaded or loaded heavily (and slips a little in any loading). I am unfamiliar with any valid applications involving loading the loop.

The easiest way to tie the false butterfly correctly (and, to the best of my knowledge, the only method that is commonly used to tie it) is to make like you're tying the alpine butterfly this way, but to twist the loop back in the opposite direction in step 2. You will have to hold it in this position until the next step, because the overall twist is now zero.

Note that the false butterfly bend should never be used--it may slip all the way through...and if you wanted something to automatically disconnect in a shockload, it's not precise enough to necessarily fail when you want it to either. The existence of the false butterfly bend is probably the most compelling argument against the use of the alpine butterfly bend--it's hard to know for sure that you're looking at an alpine butterfly bend and not a false butterfly bend, and recognizability is an essential consideration in knot choice."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
markus82 Stoppknutar eller inte? Klättring allmänt 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.