Åka stång?

Från Holland kan man höra talas om en särskild klungkörning. Det heter långstång tror jag. På något vis ska den gynna både umgänget och farten. För mig låter det spännande.

Är det någon på forumet som vet mer om "stångkörning"? Hur gör man? Har du provat? Har någon sett en på riktigt?
 
Sedan sextonhundratalet

Ett sätt att vara social och få hjälp med fart, teknik och rytmkänsla.

Titta på gamla bilder från gångna sekel.

Men personligen tycker jag att tekniken som vi har med en pik /ett par pikar i vardera handen och tandemåkning är bättre. Bra att låta den korater åkaren åka främst så blir det roligare för bägge.

Thure
 
Pikspetsarna framåt ?

thureb; sa:
Men personligen tycker jag att tekniken som vi har med en pik /ett par pikar i vardera handen och tandemåkning är bättre. Bra att låta den korater åkaren åka främst så blir det roligare för bägge.

Thure

I videon ”Hur åker du egentligen” så säger speakern att man ska hålla pikspetsarna framåt vid tandemåkning, medan åkarna i videon har pikspetsarna bakåt (hoppas jag minn rätt).

Jag tror att tanken med att ha pikspetsarna framåt är att om förste åkaren faller och åkare nummer 2 faller över förste åkaren, så ska åkare nummer 2 inte riskera att skada sig på pikspetsen. En sådan där smal otäck Pikmarkarspets kan nog tränga in långt om man har lite fart och den förste åkaren får tvärstopp.

Tänker jag rätt eller är jag bara onödigt fundersam ?

Jag har hört rykten om att någon har fått en pik in i mjälten eller i något annat väsentligt organ i magtrakten, när han föste en isbit på isen. Han ska ha hållit pikspetsen i handen (piken åt fel håll).
Sanning eller skröna ?


Per Brune
 
Re: Pikspetsarna framåt ?

Brune; sa:
Jag har hört rykten om att någon har fått en pik in i mjälten eller i något annat väsentligt organ i magtrakten, när han föste en isbit på isen. Han ska ha hållit pikspetsen i handen (piken åt fel håll).
Sanning eller skröna ?
Vet inte om det var spetsen eller andra änden, men Lison lär på sjuttiotalet ha räddat en person som på detta sätt spräckte mjälten och var ytterst nära döden. Lison hade vindsäck, detta lär ha varit i Sthlms ytterskärgård någonstans norr om Bullerö (gråskärs- eller brandfjärden?) om jag inte missförstått. Vindsäcken hjälpte honom att hålla sig tillräckligt varm till någon skrinnat till nödtelefonen (före mobilernas tid) på Bullerö och larmat.
 
1987

Vi brukar rekommendera att ha spetsarna framåt vid tandemåkning för att den främre åkaren skall kunna styra bort pikarnavid eventuellt fall. Samma tanke som att man har pispetsen framåt vid normal åkning med piken/pikarna inaktiva under armen.

En illustration av tandemåkning med pikarna framåt finns i Långfärdsåkning på skridsko upplagan 2001 sidan 98. Och http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=11511

men inte den här mer avancerade varianten med två åkare på ett par skridskor http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=328

Olyckan på Gråskärsfjärden skedde första mars 1987. Skildrat i SSSKs årsbok 1987 sidan 40. Åkaren skall ha lekt med en träpik och en isbit och råkade i kraftig medvind spetsa fast piken i isen och fick den trubbiga änden av piken i veka livet varvid piken gick av men personen spräckte levern och fick stora blödningar i buken ca 2 liter. Allvarligt nedkyld trots att han hölls varm i vindsäck bredvid Lars Lison Almkvist. Stellan Holmer åkte ned till Bullerön där han ringde 90 000 och en helikopter tog den skadade till Danderyds sjukhus. Lars Lison Almkvist fick för detta SSSKs minnesplakett.

Thure
 
Långstång

Kolla med Tyge Vind som sett det tillämpas i Friesland.En stånggrupp hade ofta hög fart och det var visst de upphunna, framförvarande som hade väjningplikt. Vid en vissling eller ett vrål bakifrån gällde det att kasta sig åt sidan.
Metoden torde vara utmärkt för att hålla i hop en ojämn kompisgrupp i ex-vis Vikingarännet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.