Aftonbladet debatt: "Naturen är jägarnas nöjespark"

Dagens debattartikel i allas vår främsta förkämpe för kvalitetsjournalistik, kvällstidningen Aftonbladet handlar om jakt: "Naturen är jägarnas nöjespark".

Kontentan av det hela är att författaren:
1. Tycker synd om sig själv, för vederbörande inte vågar sig ut i naturen under jaktsäsongen,
2. Tycker synd om djuren, som blir skjutna av, citat, "halvblinda, lytta som halvdöda" jägare,
3. Tycker synd om djuren som _inte_ blir skjutna av sagda invalider, eftersom dessa då får uppleva frånfället av sina nära och kära som dödas av jägarnas kulor.
4. Tar slutligen upp ett exempel på ett kid som inte dödats av jägare, utan av något rovdjur. Detta var det också bra synd om, för att inte tala om kidets moder. Henne var det riktigt synd om!

Tror folk inte att djur dör överhuvudtaget i naturen? Eller att de möjligen somnar in från denna jämmerdal av ren ålderdomssvaghet i kretsen på närmast sörjande flockmedlmmar? Vad vill människan säga egentligen?

Edit: Länk till debatt artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,524863,00.html

Kanske ska tillägga att jag anser att man kan ha många åsikter om jägare, jakt och dess genomförande, men artikeln verkar mera vara ett beklagandeöver _att_ djur dör än _hur_ de gör det.
[Ändrat av Sarvi 2004-08-30 kl 23:21]
 

avslutad210712

Gäst
Är själv småviltjägare men första veckan av älgjakten drar jag mig faktiskt lite för att vistas i skogen med eller utan hund så där kan jag hålla med inlägget en del. Övriga delar av inlägget är jag inte riktigt överens med författaren om.
 
Vissa jägare verkar anse att skogarna tillhör dom och gud nåde den som vågar sig in där. Men som tur är dom i minoritet dom jägarna.

Men kan förstå vissa personer som inte vågar sig in i skogarna när älgjakten är igång. Vissa skjuter först och frågar sen.

Bara ett par frågor.

1. Hur vanligt är det med "jaktsupen" nuförtiden?
2. Ska inte områden där jakt pågår vara tydligt utmärkt med skyltar?
 
Aardwolf; sa:
Vissa jägare verkar anse att skogarna tillhör dom och gud nåde den som vågar sig in där. Men som tur är dom i minoritet dom jägarna.

Men kan förstå vissa personer som inte vågar sig in i skogarna när älgjakten är igång. Vissa skjuter först och frågar sen.

Bara ett par frågor.

1. Hur vanligt är det med "jaktsupen" nuförtiden?
2. Ska inte områden där jakt pågår vara tydligt utmärkt med skyltar?

Håller med till 100% om att alltför många av jägarna anser att skogarna tillhör dem under jakten. Kom själv i konflikt med ett jaktlag förra säsongen angående detta. Givetvis tar jag största möjliga hänsyn till att de är där, men anser att det är min rättighet att visstas i skogen även under jakten. Men de menade att jag skulle hålla mej väck under tiden de höll på. Inte på grund av att jag kunde bli skadad utan för att jag skrämde deras byte.

1. Hur vanligt det är med supen kan jag inte uttala mej om, men i jaktlaget jag nämnde hade det nog konsumerats mer än en, av doften att dömma.
2. Skyltningen tycker jag verkar skötas som den ska, i alla fall här nere i skåne.

/g
 
Är ju från Skåne från börjam och det håller jag med om att skyltningen sköts som den ska där nere.

Men är bara lite nyfiken på om det är någon bestämmelse som säjer att det ska skyltas eller om det är upp till jaktlaget själv om dom vill skylta eller inte.

Ang jaktsupen så har jag också den uppfattningen att den tyvärr fortfarande används- Enligt min ståndpunkt så hör vapen och alkohol inte ihop lika litet som bilar och alkohol hör ihop.

Kunde ha varit skoj att få svar på mina tidigare frågor ifrån jägare med. Gärna mer norrut än Skåne.
 
I vårat jaktlag (sjuhäradsbygden) är allt vad sprit och öl heter totalförbjudet och resulterar i uteslutning ur jaktlaget med en gång.

Angående skyltningen så skyltar vi ingenting men å andra sidan så vet alla i by att det är jakt, jag har aldrig hört att man är skyldig att skylta skulle bli bra svårt att fixa till det så att man får hundra procentig täckning.
 

avslutad210712

Gäst
Hemma i byn där de jagar älg är självklart all form av alkoholförtäring totalt förbjuden i samband med älgjakten.
 
Jag tror oxå att jaktsupen tillhör det förgångna, man har hört historier och så men den praktiska tillämpningen tror jag har upphört.. Jag skulle aldrig i helvete gå ut i skogen med någon beväpnad person som vart berusad..
 
Det är ju så att många jägare även är skogsägare. Det innebär att skogen faktiskt tillhör dessa jägare, även under jakten... Vad är problemet?

1. Jaktsupen... Möjligen slaktsupen, på kvällen efter avslutad jakt... Dricka alkohol under jakt finns inte!

2. Skyltar??? Har knappt sett en sån skylt...
 
Aardwolf; sa:
Vissa jägare verkar anse att skogarna tillhör dom och gud nåde den som vågar sig in där. Men som tur är dom i minoritet dom jägarna.

Men kan förstå vissa personer som inte vågar sig in i skogarna när älgjakten är igång. Vissa skjuter först och frågar sen.

Bara ett par frågor.

1. Hur vanligt är det med "jaktsupen" nuförtiden?
2. Ska inte områden där jakt pågår vara tydligt utmärkt med skyltar?

Jägarna äger ofta marken dom jagar på, i annat fall så arrenderar dom marken till skyhöga priser. Dessutom lägger dom ned massor av tid på att sköta marken och viltet och har därmed BETYDLIGT större rätt att bestämma än någon friluftsnisse från staden vilka som ska befinna sig var vid vilket tillfälle.

1. Jaktsupen tillhör det förgångna. Jag har aldrig varit med om eller hört om någon som varit alkoholpåverkad när dom hanterat vapen. Man ska dessutom ha klart för sig att det är mkt höga straff på det brottet.

2. Nej man måste inte märka ut men det är ju en klar fördel om man gör så.

Att vissa skjuter först och frågar sedan som du hävdar kan man ju undra var du hittat på??!!
Kan du peka på något specifikt fall där en människa blivit skjuten av en jägare och där det inte handlat uteslutande om rena vådaskott?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Huggis Idiotier i press Jakt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.